AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.294

Panik, bilen startar inte (elfel?)

Sida 1 av 2
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Hej, jag har fått problem med min bumse. Den startar inte ibland. En svensksåld 328Ci -96 med 7000 mil på mätaren. Oftast är det på morgonen den inte startar. Det har varit mellan -18 till 1 grad de ggr den inte funkat.

Bränslepumpen går, batteriet är superfräscht. Om man efter upprepade försök ändå får igång den så spinner den som en katt. har hittils inte haft några problem när den varit varm. Den verkar dock bli sämre för de sista gångerna har jag inte fått igång den alls. Sedan kanske två timmar senare startar den med en gång.

jag förstår att det inte är lätt att ge mig en hyllösning men är det någon som råkat ut för samma sak.

Jag vädjar till er, hjälp mig!!!

(för tillfället en fruktansvärt deppig BMW-ägare)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kan vara problem med bränslet, byt soppafilter om det inte är nyligen bytt.
Kan var ngt skräp som täpper till.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla batteriets laddning/skick!

Ger det för låg spänning startar inte bilen trots att startmotorn går runt!

Mvh
Fukt i tanken = is propp.

Lösning K-sprit eller 1 kapsyl T-röd till en full tank.

Byt även bränslefilter.

Nisse
Länk
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Hade precis inne på en service 1. Bränslefiltret borde de väl ha kollats då? De byts väl med vissa intervall?

Stämmer detta överens med teorin om att den startar efter ett tag ibland(!) och att den sedan alltid startar när den är varm?

Batteriet är som sagt superfräscht så det kan det inte vara.
Fukten i tanken då ?

Nisse
Länk
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Jo det kan väl vara det kanske. Verkar det förenligt med symptomen då? Det är ju bara ibland den inte startar. Borde det inte vara så jämt om det är ispropp.

Oftast är det ju iofs på morgonen. Det är ju helt klart värt att prova.

Tack för hjälpen så långt. Inga fler teorier.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hadde precis samma symtom, förvisso på en v*lv* men där var bränslefiltret boven, ngn flaga eller så låg och täppte till ibland och ibland inte. trycket släpper ju när pumpen står still och då kan den lägga sig i annat läge (flagan)
Men jag lovar inte att detta är felet, bara en idé.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Ett bränslefilter och lite K-sprit mao. Hoppas verkligen det bara är det. Ett elfel kan ju ruinera vem som helst.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Lätt sätt att kolla om du har elfel är ju att kolla om du har gnista på ett stift när den trilskas med att starta.
Gnistan skall vara TYDLIG! fjuttgnistor ger inte tändning, då är det batteri eller kablar.
Prova "fuktteorin", hjälper inte det så har jag inget annat råd än BMW-diagnos.
Jag har aldrig haft sådana problem med min bil, man håller ju till i varma södra Skåne :-)

Nisse
Länk
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Okej, det skall jag kolla. Annars är nog teorier om bränslefilter och ispropp tyvärr lite klena. Hade det varit ispropp så borde den ju inte starta efter ett tag. hade det varit bräsnlifiltret så skulle den inte klara en maxacceleration upp till trean mad plattan i botten utan att hacka.

Finns det inte någon kallstartsventil som kan trilskas och inte öppna? Eller är det bara äldre bilar (tänker på kompisens 323 86:a som hade det felet)
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Då har du det bra Nisse. ;) Inga vinterpuckar där antar jag, du skall väl med färjan till Tyskland ;)

Vet du vad en BMW-diagnos kostar?
Konsult på Volvo, förresten ? Finns det ingen kunnig mek på Volvo, eller håller dom bara på med BMW ;-)

Hi,hi,hi ;-D

Nisse
Länk
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Jodå, polaren jobbar som mek på Volvo och är BMW-freak, han är dock lite ställd över det här problemet. (kan ju beor på att varje gång han skall provstarta så startar "/(%#!-bilen)
Frugan jobbar på TT-line så man åker ju på en och annan "studie resa", eller som jag kallar det bunkertripp.

Öl é gott.

Nisse
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På vilket sätt är batteriet superfräsct ?? Har du underhållsladdat det tex. Bränslefilter byts insp 2 vad jag vet. Vatten i tanken skall inte påverka om du inte kör alldeles tomt, och fryskydd finns i bensinen när du tankar, annars skulle mackens bensinpumparna frysa. Men bränslepumpan kanske är på upphällning och ger för dåligt tryck och då blir det svårstartat pga för dåligt bränsletryck

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Diagnosen har jag ingen aning om vad den kostar, tyvärr.

Men det kan man ju ringa och höra, borde vara fast pris på sånt, eller sätt det på Volvo´s blåskonto :-)

Nisse
Länk
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Hasso har svarat. nu är jag nöjd ;)
Kolla denna tråden,gäller -96orna

Länk

Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Carnal: bara för att jag svarar så startar väl inte bilen :))
Den gamla länkade tråden där det näms att man inte ska ha för bråttom att vrida nyckeln är ju ett lika hett tips.
Och det finns mycket konstiga fenomen när det gäller nycklar. Glömmer man nyckeln i tändingslåset urdragen till hälften så jobbar startspärren elektronik med att söka efter nyckeln hela tiden vilket föranleder 800ma belastning som i sin tur drar ur batteriet, undrar vem som kom på detta.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.