AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.244

Sänkning av E30

Sida 1 av 2
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Har nu bestämt för vilken sats jag skall ha och det blir en 60/40 sänkning...Nu vill jag bara ha era synpunkter på vems väghållningskit man skall satsa på...

Det lutar litegrann åt Jamex från Oka racing...

Vilka kör ni på? och vilka rekomenderar ni?

BMW när du hellre kör än låter dig köras
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag åker på Jamex fjädrar och dämpare 60/40. Tycker att den är för hög, men väghållningen är OK!
Tony G
Hej
Kör med koni-dämpare och Eibach fjädrar och är mycket nöjd. Skönt med ställbara dämpare beroende på vad man ska göra! Sport eller komfort?? Är kanske frågan du ska ställa dig!
Kör på koni å är mycket nöjd,har 60/40 men skulle nog köpa 60/60 om ja köpte idag...
ant
Lazereye: du har ju tidiga e30 karossen. då var hjulhusen bak större än vad dom blev efter faceliften -88. så jag tror att 60/60 på en tidig e30 är mer lämpligt än en senare e30, detta då ur utseende synpunkt. dock så får man mer camber om man sänker 60mm istället 40 vilket resulterar i snedslitna däck.

jag ska köpa 60/40 wietec-kit från Länk till min bil inom en snar framtid.

==========
Länk
ant:
vet att tidiga karossen har större hjulhus,har ingte exakt mått men de lär ju inte va stor skilland,lr har ja fel!?
ant
nje jag vet inte heller hur stor skillnaden är.
dock så har jag hört från flera personer att på tidiga e30 ska 60/60 se bättre ut än 60/40 och tvärtom på nyare e30.

==========
Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
ant: varför weitec? de blir ju inte dyrare å köpa bilstein å nåra vettiga fjädrar till de... fråga bildels importen om fjädrar, dom har prylar som inte finns med i katalogen...

/Jonas
På "nyare" E30 är 80/60 snyggast :))

/Johan
[CUL8ER]
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
70/50
är lagom !!!

Mvh/ Daniel
ant
80 mm blir för mycket för mig..

vad kan ni rekommendera för fjädrar? om jag inte ska åkam ed weitec?

==========
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vad är det för fel på Biltemas sänkningssats? En kapskiva! =)

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
ant: jag har hartge fjädrar på 323an... dom verkar bra,
men hör med bildelsimporten, dom hade lite olika förslag när ja kollade med dom till min gammla M3a...

/Jonas
azkikr:
Är inte hartge fjädrar ganska dyra??
ant
jag ska ringa dit i veckan. tack för tipset azkikr!

jag har även tittat lite på H&R cup-kit till min bil. det ska sänka cirka 60/40 vilket jag är ute efter. det kostar 5800 kronor.
dock så finns det bara till 6-cylindrig e30. med 51 mm fjäderben. är det den satsen jag ska ha till min bil?
jag har ju m42 motor med m-tech chassi alltså 51mm fjäderben.

jag skulle gärna använda H&R grejer då jag hört mycekt braom dem tidigare. vad tycker ni?

==========
Länk
JBR_
nån me bild på 40-40 sänk på sin e30?

Mvh/JBR
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag kör 60/60. riktigt gött...

Länk
JBR_: kolla denhär länken, kanske inte så exakt men underhållande! Länk

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
"nån me bild på 40-40 sänk på sin e30?"

Inte riktigt, dock sitter det 30-30 på bilen på bilden. Dvs optimal sänkning ur väghållningsynpunkt med hänsyn till hjulupphängningsgeometri, detta är anledningen till Eibach länge inte gjorde några satser som sänkte mer än så. Men även de måste ju sälja vad folk vill ha (av utseendeskäl).

Länk
JBR_
har testat online sänkningen men den är tråkig och aningen orealistisk tycker jag. Anledningen till att jag vill ha bild på era 40-40:or är att jag själv köpt sådant och tror förbana jag blivit lurad av återförsäljaren..

Mvh/JBR
ant
har du mätit innan sänkning och efter?
hur mycket skiljer det?
det kan ju ha varit så att de gamla fjädrarna var ltie trötta och därför har sjunkit ner lite. när du då monterar de nya fjädrarna så blir bilen "för hög" i dina ögon även fast dom sänker 40mm jämfört med fräscha orginal fjädrar.

==========
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.