AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
39.391

Någon som kör"finsk diesel i sin 320d eller 330d?

Sida 2 av 2
kn
310
knudi
535i -92
finndieseln e inte förbjuden o köra på i sverige vart har du fått det ifrån? däremot är den gröna dieseln förbjuden köra i annat än båtar och fastamaskiner. dessutom tror jag inte luftfiltret blir rött däremot bränslefiltret.

200km/h-50km/h på 1s
Länk
-Daniel-
helt fel Tobbelito röda finn deiseln är helt laglig i sverige precis som kundi säger, därimot är den olaglig att köra på i finland och ger där dryga böter men i sverige är det helt lagligt
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
I sverige är det fullt lagligt att köra på rödfärgad diesel. Däremot får man inte köra på grön.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Sandro
Efter att ha läst tråden kan jag inte annat än tänka på ordet:
"dumsnål"

Låt inte snålheten vinna, för i det långa loppet vinner man inget iaf..
ba
7
baja 650
530d Touring -99
745ia -85
528 -84
Sandro, det var det dummaste jag hört, kör man 10000mil per år med bägge bilar tillsammans och köper diesel för 3kr litern, så blir det en hel del pengar per år som man kan ha roligare saker för, en att köpa dyr diesel.
Sandro
Inte om man sparar pengar på miljöns bekostnad!

Kanske bara jag som tänker så...

/ Sandro
-Daniel-
om du tänker sådär så kan man ju också resonera så att du sparar pengar på miljöns bekostnad genom att göra en äldre bil (som även jag gör) som inte renar avgaserna lika som en ny...eller ännu bättre ägen en elbil etc

finns det deisel för mindre än halva priset så tror det väl f-n att folk kommer att köpa den..

Sandro
rättelse:

Vad jag menade var snåljåpen som körde på transformatorolja...
Vart framgår det att det skulle vara lagligt att föra in ock sälja finsk låskatt diesel i Sverige ?? Mig veterligen är detta varusmuggling. Har varit på tapeten att lastbilar hartnär begår detta när de tankar i lågskatteländer och passerar in i ett högskatteland. Iofs inga dommar på detta vad jag känner till men med denna diskussion i ryggen känns det väl som ett skämt att anse att detta förfarande skulle vara "LAGLIGT.. Att vara i finland med sin bil tanka fullt och åka hem är enligt samma tes som med lastbilarna idag lagligt men kommer troligen inte att vara det i framtiden. Vad som spökar lite är att finland är uionsmedlem och vi /någon kan inte ha tull..kontroll blir svårt. Men sak samma dålig gränskoll gör inte saken laglig. Vad jag menar är att "köp utanför uionen ger ; olaglig införsel. Köp innanför till personligt bruk ger ; laglig införsel. Detta ger inte att det är ok att åka över gränsen med tankbil och fyll , åk tillbaks till Suecia o leka månglare. detta är varusmuggling. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att alla ´ni som kör på röddiesel åker över gränsen själva utan ni handlar här eller ??

(finns ett rättsfallapå detta om jag inte är felinformerad ang en segelbåt som tog med 70 liter in i sverige och sålde till en bilist. Han åkte dit (både bilist och båtförare, att märka är att detta ej var sjödiesel utan vanlig röd pumpdito och seglaren var en svensk.))

"Tror inte på censur"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Bor man nära gränsen kan man tanka bilen för eget bruk.
Men visst finns det smugglare.
Det har varit förbjudet att köra på finsk diesel (brännolja) men Sverige fick en knäpp på näsan av EU pga det och vips så vart det lagligt. Så det var bara att betala tillbaka utdömda bötesbelopp och dessutom skadestånd till de drabbade.
Nuförtiden är min Opel Diesel utbytt mot E39 bensin så jag bryr mig inte så hårt längre.
En paralell kan ju dras med de Skåningar som åker och handlar alkohol i Danmark.
Jag anser att man bör få dra nytta av att man bor nära en gräns till annat EU-land.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
-Daniel-
Sandro: okey då förstår jag

Otto von Diesel självklart finns det många som smugglar deisel men det är ju inte själva användandet som är olagligt utan smuggligen

och det är visst lagligt att ta in hur mycket finndeisel man vill i sverige bara man betalar momsen på det (självklart gör inte dom som kör inte stora lastbilar det)

jag tror att väldigt många som bor här uppe kör och hämtar sin egen deisel iaf dom som bor lite närmare gränsen (runt 20 mil)
om man vill ha runt en kubik hemkört till gården så kostar det ca 5kr/litern så det finns rätt stora pengar att tjäna
84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
Jag har en Diesel bil som andrahandbil och vi i våran familj som alla har dieselbilar har då kört på röd finsk diesel så länge jag minns..ingen bil har tagit skada av det och jaa vi kör över och fyller tanken och kör hem igen :) åkte fast i finska tullen en gång det kostade mig 5000Kr...dom stoppade ner en slang i tanken och drog upp lite dieseloch såg att de var rött..Aj aj :D
Nästa gång stannar jag fan inte när dom ska stoppa mig
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Det är inte olagligt att köra på PÖ(röd-diesel) i finland om man bara betalar dagsskatten, som jag tror är på ca 800-1500 kr/dag. Detta gör det omöjligt att förbjuda PÖ i sverige.
Man får föra över, jag tror det var 5 liter (reservdunk), utan att betala den svenska straffskatten.
Kolla istället in alla fejkade sedanlastbilar, är det inte roligt och se vad folk orkar göra för att slippa betala skatt;)
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Fejkade sedanlastbilar?
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Ja, de registrerar om deras sedan bilar med galler i baksätet till lättlastbil= lägra skatt än en motsv. bensinbil.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
vad jag har hört så är dieseln olika i sverige och en del andra länder.. i en del importerade diesel bilar får man problem i sverige med att systemet kan läcka, packningar mm då vi har en "tunnare" diesel i sverige.. dock på nyare diesel bilare tror jag inte det var något problem med..

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Hejsan!
Enda skillnaden på Finsk diesel och deras brännolja är att man tillsätter färg i brännoljan. Jag har själv sett detta när jag hade beställt "brännolja" till huset och då kom de med vanligt diesel. Mannen som kom med dieseln stoppade i en liten påse med färg innan han tankade åt mig. Nog kan det hända att filtrena stockar igen och att man kan få annat "trassel" med motorn. Men det beror inte på att dieseln är sämre, tänk i stället på hur ni förvarar bränslet. För det är nog därifrån det största smutsen kommer ifrån.
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Jag körs också på Brännolja i min 525 Tds och kan som alla andra som kör på den säga att det är en STOR skillnad på effekt.
Innan jag köpte diesel ringde jag till tullen och kontrollerad hur mycket man får föra in som privatperson, enligt han i Haparanda får du ta in 25 liter fritt.

Har även kontrollerat vad dom olika värkstäderna säger om brännoljan och smörjning, summan av kardemumman har blivit att jag pytsar i lite tvåtaktsolja i varje tank, (finns en speciell "lowsmoke" att köpa) på nyare commonrail dieslar avråder några från att köra på finndiesel och anledningen är helt enkelt att dom arbetar med så högt tryck, och som någon nännde tidigare på forumet så kan det/blir det problem med smörjningen, fick an en slump höra av en polare i Pajala som känner två st. som pumparna havererat på, den ena en -01:as Mercedes och den andra en ny -0X Peugeot diesel, pumparna byttes ej ut på garantin då dom inte körts på mackdiesel.
Inte för att mina ord är någon mer "sanning" än någon annans men man får väl ta sig en funderar om man kör nyare typ av diesel...
/Lasse

Hehe...

Rätt så! Yes! Kör på finsk diesel ni bara! Onödigt att inte utnyttja de möjligheter som finns till billigare bränsle.

Kutymen här är att man vanligtvis INTE kör på brännolja i personbilar, just för att det är straffbart. Tror inte jag känner nån som kör sin bil på brännolja, men antagligen är det så att vissa gör det men att det inte "hörs"...

Själv äger jag ingen dieselbil så jag kan inte utnyttja denna möjlighet. Iofs ägde jag en 318i M40 som i början lät som en, kanske den skulle ha gått bra på diesel...
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
Det olagligt att köra på "brännolja" i bilar i finland, vi har istället fortums egna dieselbränsle som är jäkligt bra men svindyrt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.