AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
39.390

Någon som kör"finsk diesel i sin 320d eller 330d?

Sida 1 av 2
Funderar lite på en diesel, är det någon norrbottning här som kör finne diesel i sin common rail??? funkar det lika bra eller??

V8? Ja tack!!
Varför skulle det vara skillnad på finsk och svensk diesel? Man kör väl bilar med common-rail i Finland också.. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Han syftar nog på den lågskattade röda brännoljan som är Finlands motsvarighet till vår gröna brännolja!

Mvh
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Jag vet flera som kör på "Röd diesel" och har commonrail sprut.
Och för dom funkar det utmärkt.

Jag tror bilhandlarna bara kör med skrämseltaktik.
Antagligen är det så att dom inte får rekommendera den. (Personlig gissning)
Varför ska en olja/diesel som är "fetare" dvs smörjer bättre ger mer effekt vara sämre för en motor?

I min 525TDS känns det en markant skillnad om jag kör på den svenska "light saften" eller den finska "starkbärsen".
Bilen blir betydligt starkare.
Min bil har dock inget commonrail sprut.

Polarbear
Dagens traktorer (som körs på röda soppan) är ju common rail, och dom funkar ju bra...

Sen är det väl så att dagens diesel är torrare än den gamla (och miljövänligare) och jag har hört att gamla dieslar inte riktigt gillar den. Pumpar och spridare slits. Men detta gäller både personbilsdieseln och traktordieseln. Nu snackar jag Finland alltså.
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
En polare kör sin Nissan Terano på en blandning av grön-diesel och transformatorolja =) På sommaren går den mycket bättre på denna blandning än på vanlig city-diesel, men på vintern blir oljan lite seg (som sirap) så man måste blanda med city-diesel.

Min bil: Länk
Perry
finn dieseln är minst lika bra å bättre än svensk diesel, synd bara att den luktar ve o fan om man får den på kläderna.
Jo, det är en väldigt kännspak doft i den soppan.... Man ska inte hälla den på kläderna, Perry, man ska hälla den i tanken! :)
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
tjena.
vet ett par stycken som kör/har kört sina 525 tds på finndiesel och för två har pumparna skurit ihop. Tydligen är finndieseln "kladdigare" och det verkar som att bmw:s dieselpumpar inte riktigt tycker om den. Vet att det är ett helvete att fixa till då man måste rengöra hela systemet från istorsett tanklock till spridare för att det inte ska hända igen. En polare som jobbade på BMWverkstaden här i luleå berättade om en som vägrade att låta verkstaden rensa ur allt(tyckte det var för dyrt) och han återkom med bärgare knappt två veckor senare, med en skuren pump..
Kanske dom har bättre pumpar i Finland?
-> TG_Rossi

Transormatorolja i bilen var f*n det dummaste jag hört. Någonsin!

T-olja innehåller PCB. Extremt miljöfarligt i sig och vid förbränning bildas Dioxin.

PCB är mkt farligt för utvecklingen av foster, mäniskor som djur. Ger bla obotliga hjärnskador!

Dioxin är bland det giftigaste som finns. 10 mg (0,01 gram) dödar en människa.

Din polare är alltså inte bara fånigt snål utan värsta sortens miljösvin som sprider gift. Borde polisanmälas.

Ja, jag är irri.

Procura cura para to locura
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
enda skillnaden mellan diesel och "brännolja" är den röda färgen
och priset
Japsåkare,

PCB är väl förbjudet även i transformatorolja sedan länge? Skulle man köra på gammal spillolja då menar du?

Försvarar på intet sätt användandet av trafoolja, vill bara veta om det är så illa som du säger.

/T
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nja lite mer sliter det ju kanske på vissa bilar, har t.ex hørt om flera Volvo S80 dieslar med trasiga brænslepumpar på føljd av anvændningen av rød diesel!
kn
310
knudi
535i -92
Kanske dom har bättre pumpar i Finland
finnarna får inte köra med det i sina bilar endast traktorer.
jag har också hört om nya commonrail dieslar som fått probs me pumpen då dem kört me röddiesel enligt lindholms i umeå. men jag vet inte om det är sant...

200km/h-50km/h på 1s
Länk
Det kan stämma att röd-dieseln i finland (brännolja) som man kör traktorerna på är sämre än vanlig diesel.
Jag vet att farsan köper speciell brännolja nuförtiden till sina traktorer. Den är fortfarande skattelättad och rödfärgad, men den är bättre för motorerna än den gamla sorten.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Efter alla svar så fanns det INGEN som visste svaret på frågan!
Inte jag heller iofs... bara hörsägen och det är ej detsamma som fakta så jag avstår.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
ba
7
baja 650
530d Touring -99
745ia -85
528 -84
Har kört på röda finn dieseln i flera år, kört ca20000mil med 525tds:en och inga problem med motor el pump den var även chippad.
Har nu en chippad 530d touring 450 nm 220hk och kört 5000mil på röd dieseln och inga problem, bilen går betydligt bättre och drar mindre soppa med röddieseln än den torra effektlösa city dieseln.
City dieseln smörjer pumpen sämre än den feta brännoljan.
-Daniel-
har hört med lite firmor som specialicerar sig på diesel bilar här i luleå och meningarna går verkligen isär vissa säger att finn dieseln är bättre än vanlig svensk diesel vissa säger att det inte är någon skillnad lite intressant vad jag hörde av en av firmorna var att på lite äldre diesel bilar så funkar det bara bra med finn varianten men på lite nyare högtrycks dieselar så pupmar inte det lite fetare finn dieseln igenom riktigt lika bra som den svenska

det låter iaf i mina öron som det kan stämma, men som sagt enda bilarna jag har kört finn dieseln i är äldre mercor

-> Titan8

Riktigt att PCB är förbjudet. Numer. I nytillverkade trafos. Dock finns det fortfarande ämnen som inte ska användas i förbränningsmotorer.

Men det är sällan som en ny trafo skrotas/byts ut utan det är gamla härken o i dessa innehåller oljan PCB.

Så min åsikt kvarstår - ge f#n i trafoolja, spilloja eller annat miljösvinigt för att spara några ynka kronor. Har man inte råd eller är för snål för att köra på riktig diesel - låt bilen stå.

/Niclas

Ni vet att de e dryga böter på att köra med röd diesel va?? :) Det går knappast att motbevisa heller..... kolla på luftfiltret.... de är antagligen rött... den röda dieslen kostar dessutom lika mkt om du inte kan bevisa att du använt den till att bränna "inte gummi då" Utan i nån form av oljebrännare.. Sen finns ju fiskebåtsdieslen... vet dock inte om de e samma somm den sk finne dieslen... men den e billig... ett par kr litern bara :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.