AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.453

BMW Z3 2,8 VS. AUDI TT 1,8T Quattro & MB SLK 230 K

Sida 1 av 2
Skall inom kort köpa en bil för max 180 000:-
(inkl. ev importkostnader)

Vilken av de ovan nämnda skall jag välja?

Vill helst kunna köra året om, men samtidigt vill man ju glida på sommaren, vilket känns lite surt i en vanlig Kupè.

Vilken hade Ni tagit?

Bäst prestanda / andrahandsvärde, etc?

Reservdelar, service, etc vilken/vilka är billigast/dyrast?

Tacksam för svar.

THE TRADER

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
M3 E36
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Skulle valt Z3 2.8 utan att tänka. En av BMWs bästa motorer enligt mig. Går under litern om du vill, men sätter du foten i mattan sår går det undan som bara den.

Sen har du ju en välljudande sexa i den, MB och AUDI har fyror som låter så f*rbannat tråkigt enligt mig.

Länk - E30 körmaskinen nr.1
det var inte ens ett svårt val bimmern skulle jag ha tagit

Team turbo addicts
The turbo ABusers
www.come.to\turboaddict(snart)
Tjena Trader. Det är precis dem alternativen jag har ställt mig när jag skulle välja för 2 år sedan. Sedan dess har jag inte ångrat valet en en da minut. Audi gick fet bort redan efter första provkörningen. Klaustrofobikänsla och turbo effekt ( först ingenting och sedan allt) som jag har svårt för avgjorde. Dessutom känns Bmw piggare vid redan låga varvtal vilket jag tycket inte Audin gjorde. Sedan var det Mercan. Jag provkörde säkert 5 st innan jag gav up. Det skramlade i tak mekanismen på alla jag provkörde och jag vet att jag kan irritera ihjäl mig på alla oljud. trodde att det var bara något som var märkbart på dem jag provkörde men när alla 5 lät som en skallerorm så gav jag up. Annars var bilen skitkul att köra. Pigg som fan och kraftfull. och så taket...men men. Det blev Z3C och som sagt jag har aldrig ångrat mig. Den bilen kommer jag behålla livet ut och så småningom använda som andra bil när den har blivit mer klassikt
Men provkör alla själv och skapa egen uppfarning.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
En sak till. Det står en TT på varje gathörn här i Stockholm medans det finns endast 70 st Z3C i hela Sverige ( uppgift kommer från en annan tråd häer på forumet...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Jag hade valt Z3´an utan att tveka en enda sekund ! Den är snygg, snabb, rolig, kraftfulll, klassisk och har en stark motor. Vad mer kan man begära ?
Jag lovar att du aldrig kommer att ångra dig om du väljer den. =)

Lycka till med ditt val !

Mvh
Maria

Länk
Tack alla!

Dock har jag fått andra svar i ett forum för AUDI samt ett för Mercedes, men visst verkar Z3:an ha roligast köregenskaper helt klart.

Frågan är nu om man ska nöja sig med 1,9an eller om det blir en 2,8:a?!

Hmm...*funderar*

MVH
THE TRADER

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Har du verkligen fått andra svar i audi och mb forumen? ;-)
Skulle jag vara i din sits skulle jag nog provköra ett par exemplar av de olika modellerna och sen bilda mig en egen uppfattning utifrån det.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
järnet
Z3 2,2 är betydligt vassare än 1,9:an men kanske för dyr.
Jag valde oxå mellan en Z3 och en TT förra våren, hade TT'n funnits med sexa hade valet blivit riktigt svårt men nu var det inte särskilt svårt att välja och jag ångrar mig inte.

Jag har kört en TT 1.8 med framhjulskrafs, väldigt trevlig bil på alla sätt, men för mig var det väldigt viktigt med en sexa. MB SLK var aldrig med bland valen, tycker den är lite gubbig.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Hej och tack för alla svar!

Hör av mig hur det blev.

THE TRADER

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Var inne själv på att skaffa mig en 1,9 liters, provkörde och testade flera tänkbara ex.
En kamrat köpte en 2,8 och efter en provtur i den så var det solklart. Skulle aldrig kunna åka i en 1,9 med gott samvete efter brutalkänslan med 2,8an. Införskaffade då 2,8 och har inte ångrat en sekund, fantastisk bil på alla sätt, jag är mycket nöjd. Mitt råd - köp 2,8!

ArctisZ3
Tack!

MEN - Skiljer det inte mycket mellan 1,9 samt 2,8 i pris vad gäller:

* reservdelar?

* bensinförbrukning?

* försäkring?

Man har ju inga jättesummor direkt att röra sig med...(är 20år)

MVH

THE TRADER

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Förvisso blir din bil dyrare i drift i längden med en större spis. Men testa en 1,9 resp. 2,8 och jag tror att du liksom jag inser att kraften från sexan är värd de kronor extra som den innebär i drift.

ArctisZ3
Hej!

Skall göra det!

Skall också reda ut försäkrings samt reservdelskostnaderna!

MVH
THE TRADER

Servicen tror jag inte det skiljer särskilt mycket på, givetvis kostar tändstiften mer och det går i några liter olja mer, men annars är det inga stora skillnader där.

Försäkringen är givetvis dyrare, men i mitt fall var skillnaden från min förra bil en Audi A4, bara några hundralappar, så en Z3 är inte farligt dyr i försäkring.

Kolla upp så mycket kostnader du kan, jämför mellan modellerna, så ser du ganska snabbt vad din ekonomi klarar av. Det finns ju inget som hindrar att du köper en 1.9'a nu, kör med den ett par år och sen tar steget upp till en 2.2'a eller 2.8'a, eller t.om. en 3.0'a.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Okay!

Tack för svar

THE TRADER

Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej, jag skulle vilja ge lite kredit till SLK:n, har kört den och är imponerad, körde en med automatlåda vilket är MKT bra, svarar väldigt bra! Mercas aut-lådor är kända för att vara bra. Läste ett test där dom jämförde SLK:n mot en Boxster, och SLK:n hade likvärdiga prestanda! Så det är inte illa....
Samtidigt är Z3 2.8 en helschyst kärra!
Lite svårt val, det bästa är att provköra båda och sen göra en bedömning.

Det är iallafall min synvinkel!
Hej!

Tack för synpunkter angående SLK VS. Z3

MVH
David

DanTheMan
Om du ska välja med ögat så e det ju bara en av dessa som gäller-SLK'n ,,utan snack :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.