|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Nu har min bil stått i ungefär 2 veckor och sen när jag skulle starta den idag så gick den inte igång ! startmotorn snurra och allt , det fanns ström men den gick inte igång , sen började den lukta lite bensin också , vad kan det bgero på !? /Mvh Göran | |
|
Den brukar vara lättstartat , har inte haft nå problem i vinter , men det brukar ta lite längre tid om man inte kört på nån dag , men nu tuggade den jäkligt länge ! /Mvh Göran |
|
|
Höll på ett jäkla tag tills den blev sur , tänder absolut ingenting ! Men startmotorn snurrar på och strömen är det inge problem med ! vad kan ha hänt ! försökte tills det luktade bensin !! HJÄLP !!! /Mvh Göran |
|
|
Kom på en sak som jag la märke till ! Varvräknaren hoppade som satan när jag vred om nyckeln dvs när bilen stod och tuggade på startmotorn och jag hoppades på att den skulle starta så pendlade varvräknaren mellan noll och 1.000 varv typ , hoppade som fan upp och ner ! /Mvh Göran |
|
|
Hej! Du har väl kollat fördelarlocket + rotorn? Mvh Janne |
|
|
Fler tips:Finns 2st impulsgivare(kontakter) på det innersta staget till insuget,KAN tänkas vara någon av dem som oxå felar.. Mvh Janne. |
|
|
nope ska väl ta och gör det idag... konstigt att från att gå jättebra till att inte starta ?! och den har ju bara stått /Mvh Göran |
|
|
För att utesluta tändstiften, byt dem. Hade samma problem med min E30, den startade ena dagen men inte andra. Tändstiften blev troligen sura (dränkta) och gnistade inte. mvh ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
|
Känner igen det där med hoppande varvräknare vid startförsök från en annan bil, då var det tändmodulen som hade gett upp. Kan inte tändsystemet på din BMW dock. /T |
|
|
Gissar på att din tändmodul är defekt, som titan8 säger. MVH: Zander |
|
|
Tändmodul?? Finns icket på 535:an vad jag vet iaf... Mvh Janne. |
|
| Tändspole? | |
|
Tändspole finns ;) och det är en möjlig felkälla Ja.. Mvh Janne. |
|
|
Okej, fel ord men jag tänkte rätt. Få det utrett...tändmodul, vad är det då då? MVH: Zander |
|
|
Modul till transistortändningen,Motronicsystem har det inte pga att motronicen tar över den funktionen...Däremot har bl.a 528i E28 en s.k. tändmodul.. Mvh Janne. |
|
|
Hmm ok vart sitter tändspolen då ? finns det fler ?! eller är det den det går en kabel ifrån till fördelarlocket kanske !? ja visst kan tändstiften vara dränkta men dom byttes för 500 mil sen , ska ta med dom gamla och försöka imorgon igen ! En kompis trodde på fördelarlocket + rotor , eftersom den stått ute i 2 veckor ungefär och att varvräknaren hoppade som en jojjo , typiskt kondensfel när det varit 10 minus på natten och 5 plus på dagen så trodde han det blivit kondens , för den hade en tendens att tända en 2 gånger men sen stendöd , kollade alla säkringar och relän , såg som fint ut och sådär , så man kanske ska ta och plocka bort rotorn och fördelarlocket och kolla efter vatten eller dylikt /Mvh Göran |
|
|
Såg på mekonomen hemsida att man kan köpa en Tändmodul och Tändspole vad är skillnaden !? /Mvh Göran |
|
|
Wrath>>>Mekonomens hemsida har fel i så fall...Tändmodul finns inte på 535i-86 med Motronicsystem.. Mvh Janne. |
|
|
Wrath>>Angående tändspolen(våra bilar har "bara" en) så sitter den vid spolarburken och därifrån går en högspänningskabel till fördelarlocket som du oxå skriver.. Mvh Janne. |
|
|
Lungt nu går hon igen !!! Tog ju med gammstiften och när jag började ta ut dom nya så såg jag hur dränkta dom var (hehe..) så då körde jag bara ur hon på startmotorn sen stoppade jag tillbaka stiften så nu spinner hon som en katt igen :) Tack för all hjälp och alla ide´r ! :) /Mvh Göran |
|
|
Roligt att vagnen rullar igen..Bra oxå att du skriver vad som var felet,upplever att det inte är så vanligt att skriva "tillbaka" om/när man löst ett problem. Heder åt dig Wrath :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.