AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.439

byte av spindelled (hjälp)

Sida 2 av 2
Dr
175
Drewl
520i - 91
Detta är inte riktigt mitt område...Men hur går man till väga när man byter damasken som sitter runt styrleden? (Om det nu är styrleden) jag menar gummidamasken i framvagnen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skyddsbälgar på leder i framvagnen är ingen idé att byta. Är skyddet trasigt kan man lika gärna byta hela leden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hur ska pressverktyget seut som man använder för att pressa in den nya leden? räcker det med ett rör med rätt ytter/inner diameter som är kapat rakt ev, eller måste man använda nåt mer avancerat? vad ska man ha som stöd på undersidan? en plan skiva? ett annat rör?

Om man tar lös hela armen, går det att fåtillbaka den på samma ställe så framvagnsinställningarna inte ändras? krävs det uppmärkning och inmäting osv?

Är det några andra saker som kan vara krångliga när man ska ta lös hela armen?

Sista frågan, behöver man köpa nånting annat än själva spindelleden?
Ingen som kan hjälpa mig??
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
ja ska byta mina spindelleder imorgon :D längtar somfan, ska bli skitskoj, sen ere stor service på G också.. kommer bli skoj :D
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Det går att få ur spindellederna utan press eller utan att monterna ner "det där som spindeln sitter på" hehe trust me....
Jag hissade upp min bil som man gör, satte ett järn rör under bärarmen och skulle banka ur skiten med slägga och mejsel =)
Detta gjorde jag i tron om att "det är väl som på alla andra bilar" men fan va fel jag hade..hehe
Efter 4timmars hammrande med slägga lossnade den satans ja'la grejjen iallafall... glad blev jag men det var inte långvarigt...den nya spindeln måste ju pressas in verkar det som. Jag måste iallafall köpa en ny spindel för i min iver (läs aggretion) att försöka få in den hela vägen slog jag sönder den med släggan hehe....shit happends men dom kostar ju bara 200:- så... men taxi resan från garaget blev dyrare *suck*
Så nu har jag konstaterat att BMW inte är som alla andra märken när det gäller reparation, efter topplockbyte, kopplingsbyte och lite annat smått å gott kan jag säga att BMW är ett helvete att meka, iaf när man inte har en egen BMW verkstad i garaget...
Men det är ju värt varenda svordom och blods droppe, för när allt fungerar så är det helt ju som alla vet, helt underbart att susa runt på vägarna med sin beemer...

Är det nån som har nått bra förslag på hur man monterar spindeln??? E36 325 -94
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Det går att göra ett bra pressverktyg om man är lite händig..
Fick med ett sådant när jag köpte min bil.
Kan skicka bilder på hur det ser ut om nån vill ha.
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Allt som behövs är 2 bitar rör.. varav det ena lite ortare å med en svtsfog på innersidan som passar runt nya leden.. åså en stor svänghjulsavdragare samt ett mothåll..
tog ett litet tag å lista ut men gick på en kvart när man hade de grejerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.