|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag ar idag på en verkstad och skulle kolla upp felet och de sa att det var ytre spindelled. Så jag acceptterad det. Men en sak undrar jag. Det kommer ett kosntigt ljud från någon stans när mans svänger åt vänster bara, knackade ljud, kan det vara av spindelled, på verkstad sa de att det var det, men jag är lite orolig att det inte är det nu. | |
| komigen är de tingen som har någon aning? | |
|
Vad behöver du hjälp med ? Att byta spindelleden ( har bytat 3st på min ) eller vad det é som knakar ? Prova att byta spindelleden först, låter det fortfarande så får du försöka hitta vad det är ( kan vara precis vad som helst ). "Det kommer ett kosntigt ljud från någon stans när mans svänger åt vänster bara, knackade ljud," är inte så lätt att svara på ;-) Nisse Länk |
|
| Kolla om det sitter någon form av balansvikt på fälgarna som tar i fjäderbenet... | |
|
Du förväxlar inte spindelleden med en styrled då? Det finns nämligen bara en spindelled på varje sida, men både yttre och inre styrled. Kanske värt att kolla upp innan du byter något? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Gustav2 |
Power-Billy, det kommer inte något kleg från hjulhuset på den sidan där det låter? Känn runt i hjulhuset och se om du hittar något kladigt fett. |
|
Det kan vara hjullagret på höger sida som är riktigt kass för då kan det knacka.Hissa upp och känn på det. "voffo gör dom på detta viset" |
|
|
Power_Billy: Det är spindelleden. Lät Precis likadant på min som du beskriver. Byt = Tyst |
|
| jo jag har kommit fram till det nu mina spindel led var helt slut på ena sidan, bytta båda för 1000 spänn inkl matrial, är det ett bra pris? | |
|
Det är ett bra pris. Det är rätt bökigt att göra det själv. Nisse Länk |
|
|
Håller på med det just nu själv.. Någon som har tips på hur man får de gamla fanskapet å släppa utan riktig press ?? |
|
|
blir svårt säge jag bara, jag fösrökte sjäklv en stund och det igck itne så jag lämnade in det. ett smart sätt är att plocka ner hela (kommer inte på namnet men det är där spindelleden sitter på) och sedn gå till någon som har hydralisk press och pressa ut det och sätta i det nya) det blir lättast ska du få se lcyak till |
|
| Om man inte har en press så får man sätta fast hela bärarmen hårt som fan i ett skruvstäd, ta fram storsläggan och värma på utav bara helvete så brukar det gå efter ett tag... | |
Len |
Går väl inte att hålla på och banka på sådana där detaljer - eller? Gör man det , så kanske det bli att sjunga i höga C hos Sankt E Per, sedan. DVS när styrningen slutat fungera och man flugit in i skogen. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Men hur faan får man loss den främre bulten för bärarmen ?? Finns ju ingen plats.. Enda vägen som ja kan se e ovanifrån med 1 meters förlängning till spärrskaftet |
|
|
Blarwp: Precis, förlängare på förlängare på ..... Bytte i går på min e30, ganska smärtfritt utan press osv. //Ticco Länk |
|
Len |
Går väl även med ringnyckel (underifrån) om det är E30?! Se i alla fall till att skruva av muttern ordentligt, innan den inre styrleden knackas/pressas ut! När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Löste sig i alla fall.. fick ut leden med ännu mer värme, en rörbit, en mutter å en stor svänghjulsavdragare =) Får åka många mil om ja ska hitta så många förlängare =) |
|
|
Len: Funkar säkert, men e man bortskämd med mutterdragare och kompressor så går det lite fortare så :) //Ticco Länk |
|
| Joo har sånna grejer med i vanliga fall men blidde hål i kompressortanken =/ | |
|
Har själv bytt dessa typer av spindlar ett antal ggr. Tycker själv att det lättaste är att kapa bort "locket" på undersidan spindeln med en vinkelslip och sedan slå ut leden rakt igenom. Genom att göra så blir det möjligt att sätta en bågfil rakt igenom och sedan såga till dess att spänningen på den inpressade ledkapseln släpper. Den ramlar då ut ganska enkelt. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun när man sågar så att man inte skadar länkarmen. Tycker dock själv att det inte är några som helst problem. När man ska montera den nya så anser jag att ett bra pressverktyg är ett måste för ett proffigt resultat. //RayGun |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.