AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.159

Ljud från bakvagnen, E46.

Sida 1 av 2
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Alla!

Jag har ett litet problem som "luktar" dyrt.
När jag lägger i backen på låter det ett "klonkande" ljud från bakvagnen. Ljudet känns som om det skulle vara glapp på drivlinan. Ljudet återkommer varje gång jag släpper upp kopplingen lite för snabbt eller lägger i en växel från stillastående läge.

Någon som upplevt liknande eller kan ha en aning om vad det är?
...en ytterligare fråga av intresse... om någon åtgärdat problemet - vad kostade det?

Tacksam för svar!

MVH Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du sökt på tidigare inlägg?

Detta är ett relativt vanligt fenomen, inte bara på E46. Bakaxelklumpen har på en del blivit utbytta på garantin har jag läst men det verkar inte så vanligt. Själv har jag liknande symptom men dom är relativt lindriga.

P.s
Om jag står stilla och lägger i backen för att sedan släppa kopplingen känner jag av det, likaså när jag lägger i en växel uppåt. Exakt samma "dova dunk" fanns på min e36 samt på flera andra bmw jag provkört.

Mvh
Anders S.
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Anders S.

Du är en flitig skribent här på forumet, det tackar jag (okunnig) och många andra för.

Du har samma på din bil, haft någon att titta och värdera felet?
Min stackars svensksålda 323 Ci -00 har gått 6600 mil och redan är halva bilen utbytt (smärre överdrift), men jag tycker att drivlinan ska hålla.

MVH
Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej,
Nej jag har inte låtit någon titta på det. (min är svensksåld 10200 mil) Det är väldigt lite kännbart och inget som jag stör mig på i högre grad. Eftersom jag vet att det är ett vanligt fel och att många bmw, både nya och äldre har detta skönhetsfel så lär jag inte göra nåt åt det. Visst tycker man att drivlinan ska hålla men jag tror inte att det är hållbarheten som är fel utan snarare konstruktionen som gör att det blir lite glapp. På vissa mer och vissa inte alls.

Vill man bli av med problemet så lär en ny klump bli aktuell, det lär ju inte vara så billigt! :)
Köper man en från skroten och monterar dit så kanske man inte ens blir av med problemet?

Det är ett dilemma och har svårt att ge dig nåt bra råd :(

Mvh
Anders S.
Dino
Om ni hör ett klonkande ljud vid växlingarna alltså när ni släpper upp kopplingen så är det helt normalt inget att oroa sig för,det är nånting med växellådan som typ justerar in växlingarna kommer inte ihåg exakt vad det va o vad det hette

M-MotorSport
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Dino!

Ljuder kommer inte från växellådan, utan det kommer från bakaxeln.
Bilen ska in på kontroll tisdagen den 25 februari... hoppas det inte blir alltför dyrt bara!

MVH
Tobias
Dino
Tobias : jag menade inte att det ska komma från växellådan under växelspaken , berättade du för verkstan vad det va innan du bokade tiden ? är det BMWs verkstad ?

M-MotorSport
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Samma problem med min fars Z3 3.0 Coupe, verkstaden sa att det inte var något att bry sig om.

Länk - E30 körmaskinen nr.1
Tjenix!

Ville bara säga att jag har liknande problem. När motor blir varm och man krypkör och trycker in kopplingen vid dragläge så klonkar, dunkar det till. Förmodligen från bakvagnen, dock är det lite svårdefinierbart då det försvinner ganska snabbt. Samma sak när man växlar från ettan till tvåan vid låga farter. Det intressanta i sammanhanget är att detta uppkommer enbart vid varm motor. Hursomhelst, bilen skall in för årlibt oljebyte och i samband med detta skall verkstaden ta sig en titt på eländet. Bilen ifråga har endast gått 1300 mil:;=)(/&%¤# Hoppas att det inte är något allvarigt och at de kan lpkalisera källan. Skönt att man har 2 års garanti:)

MVH

/Dominik
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Har samma problem på min E46. Verkstaden (BMW Danderyd) säger att det är normalt och att konstruktionen innehåller ett litet spel pga att materialet utvidgar sig vid höga farter och hög värmeutväxling. Kan inte bedöma om detta är riktigt eller ej, men det är iallafall den förklaring jag fått.
Berco
känner igen det här,det är som om drivlinan sträcks när man står stilla och lägger i ettan eller backen...
Berco
Tobias Vikberg..

vill gärna veta vad dom säger på bmw om det här,det känns som om min bil också lider lite av det problemet
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Berco:
Jag ska försöka komma ihåg att skriva en rad eller två här på forumet efter besöket den 25 februari.

Tills dess är det troligen bara att spara... kanske blir dyrt! :(

MVH
Tobias
Tobias: Om de är något major fel på drivlinan så tycker ja verkligen att du ska föraöka forca goodwill eller garatni rep.
spelar ingen roll om du får åka 40 mil ja menar kostar reparationerna 15 papp så lönar ju de sig om man säger.
Fick precis 2 nya länkarmar på garanti med arbete fast min bil är en 98:a.

Bmw har stjärnan under huven.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan,
Lura inte någon nu att det är lätt som en plätt att få saker fixade på garantin! :)
Dina tog dom väl för att du bytt dom en gång och återigen blivit dåliga?

P.s
Har du hittat några fälgar ännu, har för mig du letade? (är jag ute och cyklar kanske)

Mvh
Anders S.
Anders: Det stämmer, jag fick de bytade troligast för att de blivit bytta en gång tidigare (På bmw i Karlskrona mars -01) samt för att bilen var såld där från början (förenade bil).
Det jag vill understryka är dock att de går att få igenom saker med en vänlig attityd samt lite detektiv arbete.
Svaret jag fick från början var ju inte så glädjande kan ja säga.

Fälgarna är funna och beställda. Räknar med att kunna få dom i April typ. 18" m3 (replika av bra kvalite)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Självklart ska man försöka, det finns ju stålar att spara...

M3-fälgen är aldrig fel!
April alltså, ja man börjar ju längta lite efter att smälla dit de roligare hjulen :)

Mvh
Anders S.
De bytar länkarmar på båda sidor, kostnad utan garanti 10400kr.
de e nästan en uppsättning 18" fälgar det :)

Såg du jaga ny vagn. vad lutar de åt?

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Wendtan: Jo, är det ngt fel så ska jag försöka få det på garantin.

Har redan fått länkarmar, centrallåsmotorn för passagerardörren samt justering av dörrarna på goodwill - så de känner mig på BMW i Norrköping. :)

Funderar på den lite fina repliken:
"Jag gillar ratten, byt resten på Goodwill är ni snälla!"

MVH
Tobias
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Hej!

Tobias:
Jag har samma fenomen med min bil, klonkar till när man växlar från ettan till tvåan. Låter ju inte extremt mycket så jag har inte haft inne bilen för det. Ska in på oljeservice om 100 mil så då tänkte jag be dem kolla detta. Det var ju skönt att höra att man inte är ensam om problemet. Men förhoppningsvis är det inget problem.
C-låset har jag oxå haft problem med, ska in med bilen nu på fredag till BMW pga detta. De ska byta nån "box". Var inte fel på själva låset i förardörren. Går som tur är på Europlusgarantin.

Skriv gärna och berätta hur det gick för dig med "klonket" när du varit till verkstaden.

Mvh

/Petter
Hej !!

Jag fattar inte varför ni tjatar om att de skulle va ett "problem" med klunket !! De är ju ok..Inget kommer att gå sönder...Å sen så ?? Vanligt å vanligt ??? Vet inte de ja.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.