AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.185

HC halt på 400! Why?

Sida 1 av 2
Dr
27
Dreamspace
528IA -84
520i -84 (skrotas)
Någon som har nåt bra förslag varför min 730i V8 -92 Har HC halt på 400? Den har även svårt med tomgången direkt efter gas släpp och står och går lite ojämnt på tomgång. Stift mm är bytt. Likaså så känns den lite slö innan den kommit upp i varv. Vid kallstart är symptomen inte lika framträdande. Det låter även som om det skulle suga luft nånstans bak vid torpedväggen, men detta är kanske normalt ljud? Är helt grön på BMW bilar och tänkte kolla kunskaperna på detta forum.

/Nicke
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Insugspackningarna kan krångla om så den tjuvtar luft. Min kompis har haft samma problem på sin 750i E32. Den tar nog tjuvluft någonstans. Kan vara bra att kolla hur luftfilterna ser ut, men 400 i HC kan bli svårt att få ner av att enbart byta luftfilterna.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Följande kan misstänkas
Insugspackingar ca 10 kkr
Katalysator 2kkr-10kkr
Vävhusventilation ca 2 kkr
Fördelarlock
annan tjuvluft före lambda

Haft de flesta felen själv. Tror väl det mest sannolika är insugspackingar. Startgas avsljöjer.

Dr
27
Dreamspace
528IA -84
520i -84 (skrotas)
Hombre... Menar du att insugspackningarna kostar 10 tusen spänn eller vad står det för det du skrev?

Vevhusventilation som kostar 2 tusen verkar oxå orimligt....

/Nicke
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
På 750i så kostar insugspackningarna 1100 kr/st x 4 = 4400 kronor + arbete som kostar en del också.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Uppger summorna som jag kommer ihåg från min egna räkningar. Finns de som kunnat laga själv billigt och inte behövt köpa packningsats. Jag har stort sett användt aukt BMW verkstad.

Sista 6 mnd har dock hittat en bra och erfaren gubbe. Tyvärr har han ingen tidigare erfarenhet av BMW E32.

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Du har ett trasigt membran till bakre delen av insugskammaren. Kostar ca 300 kr, och bytet ligger på 600-1500 kr på verkstad. Det är lite tight att komma åt, men det går att göra själv. Detta är ett standardfel på V8:orna.

Jag har nyligen bytt membranet på min 740 och det gick bra även om det sitter väldigt trångt till. Just nu klurar jag lite på en förenklad variant, där man byter bara själva membranet, utan att plocka loss kåpan den sitter i. Isf skulle hela arbetet klaras enkelt på en halvtimme, utan sår på händerna ;-)

/Mattias
ho
432
hombre
750iA 1991
hmm verkar finns många fördelar med att ha V8 och inte V12:an. Hoppas jag skrämdes för mycket :) Har nåt minne av att de räknade ca 8 timmar på insugspackningsbyte på 750.

Dr
27
Dreamspace
528IA -84
520i -84 (skrotas)
Carfanatic!
Du är helt 100 på att symptomen stämmer? Har fått membranet som orsak av annat folk, men den som hade bilen före säger att membranet är bytt. Kan iofs vara ren lögn.

Grymt bra forum detta! Tack gubbs!

/Nicke
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Yepp, felsymptomen är klockrena, men naturligtvis kan det vara något annat, jag lämnar inga garantier ;-).

Det är lätt att göra fel när man byter membranet, dvs om man inte är noga så kan det läcka iaf.

Kolla även bälgen mellan insug och luftburk (den i gummi) den kan vara sprucken i framkant. Då får man samma symptom.

Om bilen ryker vitt (kan vara svårt att skilja från kondens på vintern) dvs lättare oljerök, kan man känna sig ännu säkrare på membranet. Prova att åka in på en OK GDS-hall och gasa lite, då kan det gå att se ev vit rök.

Lycka till!

/Mattias
Dr
27
Dreamspace
528IA -84
520i -84 (skrotas)
Carfanatic:
Låter gött! Skall kolla i morgon tänkte jag. Hoppas verkligen det är detta membran som jävlas då! Men du verkar kunna din sak.
Man får tacka!

/Nicke
Dr
27
Dreamspace
528IA -84
520i -84 (skrotas)
Lyfter detta inlägg samtidigt som jag passar på att fråga en sak till.
Carfanatic: Från ovan nämnda membrandosa bak på insuget så går det en gummislang, modell 10mm invändig i grovlek ca... Men denna slang är kapad och pluggad efter ca 7cm. Nu är ju frågan vart denna slang skall gå egentligen, kan ju inte tänka mej att BMW stoppar dit en slang som inte skall vara till nåt. Andra är naturligtvis välkomna att svara om ni vet nåt.

/Nicke
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det låter ju som sagt som det skulle vara det berycktade membranet. Hur såg dina bakre tändstift ut ? Var de oljiga?. Har du kollat att lambdasond /er fungerar ? Var skruvarna lätta att demontera (tyder på att det nyligen kan vara bytt) ?
Luktar det bränd olja om avgaserna ?

Mvh. Patric

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Ett bytt membran skall ha tre kopplingar bak, varav två mindre på höger resp vänster sida, och en lite större, vinklad 90 grader till vänster (i färdriktningen). Anslutningarna till vänster skall vara pluggade, men inte med en pluggad slang, utan en "riktig" gummiplugg (mellan 10-20 kr på BMW).

Den som sitter till höger (antar det är denna du talar om) skall gå till en liten vakuumklocka (om jag inte misstar mig. Hur som haver, skall den vara ansluten i andra änden. Huruvida denna andra ända spelar någon stor roll, vet jag inte.

En fjärde slangkoppling sitter på membranets vänstra nedre del (kan vara svår att se). Den skall kopplas till ett plåtrör som går in under insuget (vevhusventilation?). Dimension ca 25 mm.

/Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Tillägg: Man kan byta bara själva membranet, eftersom det sitter fastknäppt på baksidan av kåpan (det är den stora runda delen). Om det går att göra utan att skada kåpan, eller nya membranet har jag inte hunnit kolla än. Dvs i praktiken kan ditt membran vara bytt, trots att du har den gamla kåpan. Detta borde gå att se genom att titta närmare på infästningen, om den är lite skavd och skadad så har troligen någon bytt det. Om det ser lika gammalt ut, och skador inte finns är sannolikheten större att det är "obytt".

/Mattias
Dr
27
Dreamspace
528IA -84
520i -84 (skrotas)
PJ: Tycker inte jag känner någon lukt av avgaserna, lambdan är kollad men stiften har jag inte kikat på.

/Nicke
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det jag skulle göra i ditt fall Dreamspace, är att kolla på de övriga värdena i ett fyrgastest. Billigaste sättet att inte göra fel på. Om O2 är högt virvlar det in syre i systemet nånstans. Annars kan det bli till att köpa nya kattar. Har jag gjort. Dock ej på BMW då jag får så dålig rabatt där än så länge. : ) Men mina kattar höll jag upp mot ljuset och såg glödtråden i strålkastaren i taket och blev genast mycket fattigare.
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Ville bara inflika, att om katalysatorerna är defekta är det viktigt att ta reda på varför innan man byter dem. Annars är risken stor att de pajar igen.

/Mattias
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Tack Carfanatic, jag glömde säga det. : )
Det kan ju vara en undermålig service under en längre period som orsakat problemet om nu allt annat är fungerande. Lambdan har kanske varit paj tidigare och är numera utbytt fast kattarna är brända fortfarande.
ho
432
hombre
750iA 1991
Jag har totalt bytt 3 lambda sonder, 1 kat, 1 luftmassamängdmätare, 2 fördelarlock, insugspackingar och fixat vävhusventilation. Detta förstås exclusive service. Tidsrymd ca 1 år. Ej enbart för att få ner HC värde, men i huvudsak för ojämn gång. Alla ovanstående torde jo kunde ge förhöjt HC.

Fått betala ganska mycke i felsökning också samt fått massor av otillförlitliga svar från BMW s motoranalys. Svaren från den ska tas med stor nypa salt åtminstona på v12. Förhoppningsvis fungerar det bättre på v8:an.

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
hombre, blev din avgaskatalys bra tillslut eller?
Annars har Du ett mera ovanligt problem med Din bil.

Jag gillar inte alls att felsöka med dator utan går mera på känn och analys. Varannan gång står det fribränning luftmassmätare ( låg ) och varannan inte. Det var bara ett exempel så det är helt korekt som du säger att man skall ta dator svaren med en nypa salt. Om en spridare hänger sig så säger den lambdasond och de som förlitar sig till fullo på ett komando från datorn är nog ute och cyklar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.