AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.321

Fortkörning vid fartkamera...

Sida 2 av 2
Det är ju därför de har kameror som tar kort på den som kör. Annars kunde man ju alltid köra som fan om man hade nån annans bil. Tror dessutom heller inte det tar så lång tid för den att hitta den på fottot i körkortsregistret...

/Johan
[CUL8ER]
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Så därför är det bästa att bära mask :-)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Foto tar de väl för att matcha ihop föraren med bilen, är det föraren som kör så kan man ju lät ta fram den personens bild i registret.

Sedan kan de ju också skicka med bilden till fordonsägaren och fråga vem som körde bilen, men om det görs så idag vet jag ej.

Att leta igenom hela körkortsregistret för att matcha en godtycklig bild tycker jag låter som om det borde ta en väldigt lång tid, men jag har alltså ingen närmare kunskap om hur detta görs.

Magnus
Kan de få fram fingeravtryck så kan jag inte tänka mig att en matchning av ett kort i körkortregistret kan ta så lång tid...

/Johan
[CUL8ER]
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Fingeravtrycksmatchning går inte till så som ni ser på serier i TV typ CSI och annat. De använder vissa punkter som skall stämma sedan är det upp till en människa som sitter och jämför om det är samma avtryck.
Man räknar med att 10% av "matchade" fingeravtryck inte är den skyldiga och 30% skyldiga går fria för de inte går att matcha avtrycken.

Så att kolla upp fototn i registret mot ett taget med fartkamera, där man inte har en aning om vem det är, går inte.
Men är det ägaren så kan man ju börja leta där!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Ja, men vad gäller fingeravtryck så finns det metoder för att "digitalisera" ett fingeravtryck (översätta till en serie siffror som unikt identifierar fingeravtrycket) så att det går lätt att lagra och söka efter det.

Mig veterligen så har tekniken för att automatiskt känna igen ett ansikte från ett fotografi inte alls kommit lika långt.

Magnus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drutten, såg för ett tag sedan ett program på TV som handlade om ansiktet (tror jag).
Det finns ett engelskt företag som har ett väldigt sofistikerat system som jämför bilder på folks ansikten från olika övervakningskameror och sedan datakör man det mot ett kortregister.
Dataprogrammet har hög tillförlitlighet och bygger på vissa fastställda mätpunkter i ansiktet (ex avstånd mellan ögon, näslängd etc.).

Mig veterligen används dessbättre inte detta system någonstans i världen.... (åtminstone inte ännu!)
Känns som det skulle kunna bli det ultimata övervakningssamhället med det systemet..... :o(

Mvh
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jo, jag har också hört om det systemet, men om jag minns det hela rätt så är träffsäkerhetern hyftat hög endast om du lyckas ta ett bra foto (rätt avstånd, vinkel och belysning), och chanserna för det med en fartkamera verkar liten... :)

Jag kan tänka mig att t ex amerikanska NSA har avancerade metoder för detta som de håller hemliga, men det är det knappast frågan om här.

Magnus
Min brorsa kan göra lasange på 4-minuter...

Udo Dirkelsniff
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Öhmmm, jaha?
Len
Snart skall dom lyckas bättre - då blir man tvungen att ha körkortet mot insidan av vindrutan, varpå den högupplösande kameran i alla fall ser vem det är. Gorby får köpa ny mask, ifall han inte tappat masken för gott.
10-0 till blå.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Öh, men vem ska de bötfälla om man INTE har körkortet i rutan och bilden bara visar ett solskydd...?

------------------
Always Diesel
Len
Enkelt. Om inte körkortet sitter där när farbror blå själv tittar, så kvittar det om han som kör just då har kort eller inte. Det flyger i alla fall...

Denna metod är ungefär lika finurlig som att införa strikt ägaransvar, dvs att fordonets ägare blir skyldig att hjälpa blå med att reda ut vem som körde fordonet vid ett visst tillfälle (viss fortkörning).

len
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Udo: Klockren kommentar... skrattar fortfarande :-)
vänta nu, vad är det snack om körkort i rutan? Har sådant blivit bestämt eller är det spekulationerna?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Len
Z3 - lugn, bara lugn.
Inget är bestämt, det är bara en distinkt möjlighet, om man så säger. VV eller RPS vill prova på alla lösningar, med noll vision som hänger över dom..

len
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då får man använda sig av rullande skyltar a'la MR Bond, det är det enda rätta..måste till varje pris motarbeta dessa nya lösningar
som säkerligen Claes Tingvall (o-visionsmannen) ligger bakom till största delen. Bättre polisen försöker lösa de "riktiga" brotten istället. De beter sig ju ungefär som en 15åring som bara klarar av att spöa 10 åringar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror nog att våra beslutsfattare och myndigheter har bestämmt sig för att fortsätta/utöka det där med kameraövervakning....

Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.