AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.680

Max varv balancerad m42

Sida 3 av 3
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
hehe va de det du mena!
Extraktor är ju inte alls viktigt på gatbil,endast typ till rallycross då man vill ha bra effekt inom ett visst avstämt område.
Man bygger som man får plats och ser bra ut....
/Andreas

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Precis, det är det jag menar! Jag bygger nog på mitt orginal grenrör vad det verkar. Känns inte som att det behövs seriösare för min del. När det passar så bra som det gör!

Har du mätt upp innerdiametern på rören matte? Jag tror nämligen inte att de är tjockare än max 35mm i ytterdiameter. Tittade på det speciellt när jag var i garaget idag, mätte visserligen inte på dem.
matte22k
nej har inte kollat på på orginal röret...
kommer inte rören alldeles för högt upp, dom är ganska långa?

kommer hur som helst att bygga ett nytt rör.. :)

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Nej den kommer inte så långt upp, turbon kommer att hamna bredvid ventilkåpan rören går ju ihop från 2>1 och det är där man får kapa och svetsa på en platta... Sen öser man på lite avgasbandage så ser det riktigt stiligt ut;)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Förresten. Ni pojkar som river i M42:an. Sitter det någon slags baffling typ baffelplast eller så i tråget?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Förklara mer... något speciellt skvalpskydd du söker eller?Det finns inget skvalpskydd som helst i det nedre tråget i alla fall. Plast har du heller ingen, vet inte vad du är ute efter.

Lyckades hitta oljekylningen av kolvtopparna nyss, de syntes endast uppifrån och var osynliga nerifrån!!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Jo, en kompis till mig håller på att riva i en Golf GTI 16v och i det tråget sitter det ett plastskvalpskydd som verkar fungera som en sorts baffling. Tänkte om det var något som även BMW har tänkt på.
Om det hade varit på det viset så hade man ju kunnat åka R-däck utan att behöva oroa sig.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
bmw-andreas:

Va f*n! så det är du som bygger mitt grenrör?

//Ticco

Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ticco:Japp de har jag byggt,men bäckis lämna iväg de på tigsvetsning
//Andreas

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Haglund: Det är ju inte så svårt att fixa ett sådant. Du kan inte fixa en bild på hans skvalpskydd så jag ser hur det fungerar så kanske man kunde ta fram ett liknande till m42 tråget. Har kompisar som är duktiga på aluminium som skulle kunna svetsa i ett i tråget möjligtvis;)
sc
637
schumi
e30 318is -90
tänkte passa på att fråga vad kulpeena är för något? förklaring tack :)

sen undrar jag om någon vet hur mycket en m42 motor väger?
kan det finnas en chans att man kan lyfta ur motorn med hjälp av några starka kompisar, eller måste man ha en motorlyft?

johankihl och matte22k.. kan ni inte knäppa lite bilder på alla delar ni diskuterar. vore kul att få se. men ni kanske inte har tillgång till några digitalkameror.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Ska se om jag kan lösa det. Svårigheten är att just det har slagits sönder i småbitar och därav delvis renoveringen. Får se om han får tag på en sådan eller om han kör utan. Skulle tydligen behöva beställas från tyskland och då tar det rejält med tid nämligen.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
bmw-andreas:

Aha...
Trodde att det var dig jag väntade på :)

//Ticco

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
schumi:

2 starka killar å en järnstång ska nog gå.

//Ticco

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Har varit ute i kompisens garage och försökt plocka ihop lite spillror från dendär plastbiten... Det ser ut som att den är tillverkad av Brio eller Toys 'R Us eller liknande.
Den sitter mitt i tråget med en hög vägg i mitten och mindre "avdelningar" i form av kvadrater som är runt 2x2 cm.
Lite knivigt att beskriva, men så ser det ut.
matte22k
schumi: det går någ att lyfta ur motorn men den ska ganska högt upp i luften.. men ni kanske är långa :)
ska försöka låna en kamrera i helgen...

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Schumi: Om du har ett garage, eller ett ställe där du har tillgång till att köra in bilen under ett tak så är det inga problem att lyfta ur motorn. Skruva upp 3-4 stora krokar i taket. I vårt garage är det betong-tak och där ska jag snart hänga upp ett patkrokar. Sedan lånar du antingen en trissa eller ett par spännband. Dra dem runt motorn och vips så har du en motorlyft, hissa hissa hissa> rulla bak bilen> släpp ner, klart!!

Haglund: Jag har digitalkamera. Jag har hand om siten www.laddtryck.com och jag kommer att lägga ut bilder på min motorbyggnation senare. Just nu väntar jag på vev, stakar, kolvar, svänghjul, tryckplatta. Sedan kan jag sätta ihop en kompsänkt bottendel!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Låter spännande! Säg till här på forumet när du lagt upp bilder. Det är klart intressant!
Det finns såndärna lyft-taljor eller vad dom nu heter. Med kedjor. Såna som om man drar mycket i en kedja så rör sig lyft-kedjan sakta. Dom är väldigt smidiga tycker jag. Lätt att precisionslyfta med dom, vilket är bra när man ska sänka ner motorn i bilen igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.