AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.679

Max varv balancerad m42

Sida 1 av 3
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Som topicen lyder, hur långt kan jag dra en balancerad m42. Toppen blir orginal, bottendelen balancerad, viktjusterad och maxlättat svänghjul. +balancerad tryckplatta. Hur mycket kan jag varva den utan att riskera alltför mycket?
Trologtvis inte så mycket längre en en "obalanserad" motor.. Det är förmodligen vevstakarna som ger upp först.
matte22k
vevaxeln klarar 7200 varv vad jag har hört.. finns íngen mening med att varva så mycket, specielt om du bygger turbo :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Höga varv är fräckt. Riktigt fräckt. Finns inget tuffare än att höra en skitförbannad 4:a eller 6:a varvas så den nästan hoppar ur motorutrymmet och springer jämte bilen.
Har dock också hört att M42 klarar 7200 varv eller något sådant. Dags att byta vevaxel då? :)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ok, jag har dock hört att man kan varva dem en bit till i alla fall när man har balanserat dem. Ville få det bekräftat men då verkar det ju som att fallet inte är så.

Matte: Har du modifierat din bottendel något? Svarvat kolvar osv?

Tänkte på det att om man någon gång börjar närma sig 1,5-1,6 bar laddtryck så kanske man inte har laddtrycket så tidigt med det aggregatet som jag har och då kan man nog behöva dra motorn i alla fall till 8000. Men det märks ju vad det håller för så småning om;) !!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
veven klarar 7200varv haha de stämmer nog inte riktigt.
Har du en balanserad och riktig mappad motor så håller den veven för säkert 5-600hk och 9000varv.
Vet att de har byggt en rallycross motor på en m42.

Det som sätter stopp för dig är hydraliska lyftarna,ska du varva mer än 75-8000varv lär du byta kammar och bygga om till mekaniska lyftare.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ok, lyftare alltså. Då får man fundera på det. Eller funkar det med hydrauliska upp till 400hk, jag hoppas kunna plocka det i bromsbänk med svarvade kolvar. Tror du att det funkar?? Eller har jag smälta kolvar i handen med mig hem då?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hmm lyftarna har ju bara med hur mycket du ska varva,inte effekt.
400hk i en sån kan nog gå med svarvade kolvar...ta inte för mycket bara,du lär mäta så du har minst 5mm kolvtak allafall.
Och sen varför inte kulpeena stakarna,är nog bra ide.
Satsa på ett par trimkammar,kammarna är extremt viktigt om man ska få mycket pulver på en turbomotor

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Man lär sig något nytt varje dag. :)
matte22k
johankihl: nej botten delen blir orginal, ska fixa allt annars först.
vad har du för grenrör??

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Matte22k: Har ett extra orginal grenrör, har du insett hur bra det passar om man vinklar om det och vänder på det uppochner? Borra tre hål svesta på turbofläns så har du ett perfekt grenrör enligt extrator principen till och med! Kan inte bli enklare! (Förutsett att du inte har en Volvo b21 och det regnar turbogrenrör på dig)

BMWAndreas: Bäckis sa åt mig att inte klupeena när jag pratade med honom, var sugen på det först, men han sa att det varken gjorde från eller till på materialet och att några killar som jobbar på Volvo hade testat det och då hade material hållfastheten minskat med ca 10%.

Hur mycket tror du att lyftarna pallar för då? 8000rpm skulle kunna räcka för mig... har nog fart på holset agget vid 4500varv kanske.

Kammar får vänta, blir för dyrt, kanske kan slipa orginalarna när jag får råd. Har ju inget sprut än;)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Skulle du inte förgasarkonvertera?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det var tanken först, men eftersom det nästan kostar samma pengar med ett piggyback som kan använda map sensor så struntar jag i det, kan plocka minst lika mycket effekt med ett sånt skulle jag tro.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Lite synd tycker jag. Kunde blivit något oerhört manligt, men självklart förstår jag dig.
matte22k
johankihl: jo jag har kollat på det men jag tycker att innerdiametern på rören är förstora... bygger ett nytt i rostfritt istället.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Matte: Jaså, är de för stora, mer än jag visste. Bör de inte vara så stora för att inte strypa ner på så vis, avgasportarna är ju i den storleken?

Du kanske ska bygga en välditg responssnabb maskin iof;)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vilket jag inte har en aning om det hjälper att ha mindre rör för... Men tror du att manskinen inte kommer att gå bra med ett orginalrör?
matte22k
johankihl: innerdiametern på rören ska va mellan 30-34mm inte större, för att få en så jämn effekt kurva som möjligt. uppgifterna som jag har fått kommer från turbo center.. det funkar nog med din idè också men när man endå håller på så kan man lika bara bygga ett nytt rör så får man turbon där man vill ha den.. nackdelen med att bygga ett eget rör är att det KOSTAR en massa, allafall om man vill ha i rostfritt. hur långt har du kommit med ditt bygge?

zi
230
zigge
740iA -96
Höga varvtal=orgasm.....Har haft nöjet att få låna en Honda S2000 en vecka förra sommaren. Oj oj oj...*drägel*....

Zigge
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Matte: Jag får min vev, stakar, kolvar, svänghjul och tryckplatta från balansering och viktjustering inom ett tre veckor skulle jag tro. Sedan ska jag slå ihop bottendelen. Ska köpa sotningssats och nya insugsventiler så har jag toppen klar snart också. Sen är det bara en massa skruva så har jag en komplett motor. Vet dock inte vilket turbo agg jag ska börja med, som tur är har Garret turbon som jag har samma fläns som Holset turbon så jag bygger för separat wastegate direkt.

Räknar med att jag börjar med den lilla garret t03:an och orginalsprut för att senare köpa ett piggyback system och plocka dit kraftigare tryckplatta och sinterlamell med stora turbon och testa vad grejerna håller för ;)

Själv då?
ju större rören är frå avgasportar till turbo desto lägre avgashastighet = kasst

dessutom; ju större rör desto mer värme försvinner ut genom materialet = ännu mer kasst...

snabba & varma avgaser = :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.