|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad är innerdiametern på rören i orginalgrenröret då? Kanske får tänka om och bygga ett eget grenrör då;) Men tänk så smidigt det skulle ha varit. Burn rubblalala..: varför bygger då de som bygger så kallade seriösa motorer med långa rör? Hörde att det är för att få bort avgaspulser, men långa rör borde ju ge samma effekt som grova att man leder bort mycket värme i materialet. Och ska man inte hålla turbon så kall som möjligt trodde jag för att få så kall luft som möjligt vidare till insuget? Bara en teori;) |
|
|
Enligt GIK så är det just pulserna som driver turbon i en bilmotor. Mer än flödet i alla fall. Det är stora dieslar som driver turbon med hjälp av avgasflödet. Man kanske vill ha långa rör av samma orsak som man har headers på en sugmotor, dvs för att skapa en negativ puls när avgasventilen är öppen och på så sätt effektivare evakuera (suga) avgaserna från förbränningsutrymmet. Behöver inte vara så, men det är min teori i alla fall. |
|
|
johnklkro: reversion heter det när ventilerna lappar över varandra och suger tillbaks avgaser... allt har att gör med ändamålet... materialet ska vara rostfritt stål och vara tunt = minst värmeförlust varma avgaser är lättare att evakuera = bättre turbinrespons och effekt... |
|
matte22k |
johankihl: dom som bygger med långa rör gör det för att få ner avgastempraturen men det blir också sämre respons, man får göra lagom långa rör :) hittade en finsk sida som någon hade lagt ut, www.proturbo.fi jag tänkte maila dom och höra vad dom tar för att göra ett rör med dom dimensionerna jag vill ha. vet inte om dom kan bygga i rostfritt... angående kopplingen så kollade jag lite på den förra veckan, man göra om svänghjulet och stoppa på en volvo 740 turbo tryckplatta och sen tar man lamellen från en bmw disel, MYCKET billigare än bmw:s koppling!! men det är ganska mycket jobb också. |
| Ang tryckplatta så är ju det mycket positivt. Vad behöver göras med svänghjulet för att få på 740 tryckplatta då? (min kompis har en sachs sport tryckplatta till 740) Men hur passar lamellen från en bmw diesel då? Sinterpuckar köper man ju för ca 600kr och då håller det ju i;) | |
| Nu har jag fixat tryckplattan! Ska palla 450nm med vanlig lamell, den ska palla att åka sinter med också och då håller den nog i för lite mer än så också!! Ska lämna den på lördag så fixar min kontakt på mekanisk vekstad så att den passar också!! | |
|
Bmw-andreas: Vart Kulpeenar man stakar och vevaxlar? I närheten av avesta eller Sala. With power comes pain. www.rikskriminalen.nu/diffusioon |
|
|
Seiko: det finns inte i närheten vad jag vet.Närmast sthlm,har tyvärr ingen bra kontakt med sånt... |
|
|
Seiko// Hör dig för hos de mekaniska-/maskinverkstäder du har i närheten. En del kan ha utrustningen, de andra kan berätta vilka som har. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
matte22k |
johankihl: vad har du för tryckplatta?? |
| En Sachs sport tryckplatta avsedd för 740/940 turbo, ska palla 450nm med vanlig organisk lamell. Fick den gratis;) Skall lämna den till han som lättar svänghjul samt utför balansering osv av resten av motorn så fixar han så att den passar. Den är ju på 230mm istället för orginal 215mm. Ska köpa lite sinterpuckar också så man kan nita på dem på orginal lamellcentrumet som jag har liggande. Så ska nog kopplingen hålla sen i alla fall! | |
| matte22k: Hur har det gått med oljekyl lösningen? Det börjar bli vår ute;)!! | |
matte22k |
tja :) oljekyls addaptern är klar men jag har inte hunnit att stoppa ner motorn i bilen än... ska försöka att hinna med det inom en snar framtid!! hur ska du göra med grenröret?? |
|
Jag tror inte att man har så mycket att vinna på att bygga ett nytt. Jag testar med org grenröret först, funkar det får det gå. Polaren som är riktigt duktig som håller på och bygger 600hk motor säger att det inte ska ha så stor betydelse med grenröret så länge man inte ska upp i hiskeliga effekter. Ticcos grenrör var inte byggt enligt extraktor principen och det var det Bäckis som hade byggt, dessutom var de rören säkerligen också tjockaresiffrorna du angav (dock ej säker) och vad jag vet gick ju den motorn som den skulle;). Se annars på turbogrenröret som BMW har byggt till sin 745 (m30 motor). Försök att få det till att det är byggt med extraktorprincipen. Jag kan skicka en bild på ett sånt om du vill! Orginalgrenröret räcker säkert till 400hk och jag tror inte heller att man behöver bekymra sig över att responsen skall bli dåligt pga grenröret!! Det är min teori! Kom till Värmland så testar vi oljekylen på min motor, den brummar och går varenda dag;) !!! När räknar du med att din motor är klar? |
|
| Du har inget kort på oljekyl adaptern förresten? | |
matte22k |
grenröret kan nästan se ut hur som helst och man kan nästan använda vilket matrial som helst, men när man ändå ska bygga kan man göra det ordentligt! tycker allafall jag :) dessutom låter 400hk ganska mycket. det funkar säkert med att vända orginal röret! ang adaptern så har jag ingen bild på den ska försöka fixa... när motorn är klar vet jag inte men den ska startas så fort jag får tid att stoppa i den. |
|
Ticcos grenrör är byggt av mig i 42,4 rör. alltså 37m invändigt. Och ett sån grenrör är nog inga som helst hinder upp till 1000hk |
|
| Dum fråga: Betyder TIC turbo och intercooler? | |
|
Ja.... Häldre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| BMWAndreas: Jag syftade iof inte på grenröret till hans m20! Tänkte på hans gamla lill knota, m42 som vi diskutterar;) Det är ju inte byggt enligt extraktorprincip. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.