AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.661

Åkte kanske på en flaska ...hjulet gnisslar (knarrar)vad ska jag göra?

Sida 1 av 2
nån som vet va det kan vara?? :((( iriterande som f*n.
ho
432
hombre
750iA 1991
Enligt instruktionsbok kan du få räkna med gnissel vintertid. Får själv detta när bilen stått någon kallare än -15. Försvinner ofta efter några mils åkande. Ljudet kommer då ofta från fjädring och hjulupphängning bak.

okej *pust* hoppas det är det då, har aldrig hört det tidigare bara att när jag bromsar så gnisslar det, har just bytt bromsskivor så jag trodde det var för dom var nya, sen så när det där med flaskan hände så började det knarra som en gammal trappa el säng då blev jag orolig.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Så här i vintertid är det inte helt omöjligt att du har fått en stenkross bit, (grus), mellan bromssköld och skiva. Det kan ge ljudet du beskriver. Gick flaska sönder? Träffade den kanske bromsskölden? Lyft upp bilen och snurra hjulet för hand så är det lättare att avgöra.
mmm ljudet kommer innifrån, powertoy: det låg en halvflaska på vägen, jag vejade o trodde att allt var lungt, sen nån minut senare upptäckte jag att det knarrade när ja öppnade mitt fönster. Ska kolla upp det du sa, kan bromsskölden vara trasig?
po
1.178
powertoy
528i -82
Knappast trasig men kanske böjd. Sköldarna är ju ganska mjuka i sidled. Att ljudet uppfattas komma innifrån kan mycket väl vara sant om något sitter mellan skiva och sköld. Det blir många märkliga ljudfenomen när detta händer.
okej, måste ju kolla upp det för står man brevid min bil och blundar så kan man nästan svära på att det är en gammal 240 som kommer :( är det nåt man kan fixa själv? ...o du powertoy, du har chromad grill va på din 750 är den utåtböjd el?
po
1.178
powertoy
528i -82
Som sagt, lyft upp och skruva av hjulet. Surra på bromsskivan. Hörs ljudet så lys och titta om du ser något som ligger mot skivan. Peta bort det med en stållinjal eller dyl. Har skölden fått en smäll så är det bara att böja tillbaks den.

På min 97:a så är originalgrillen den raka modellen. Min bil är en shadowline så den har därför helsvarta ribbor (samt inget krom på stötfångare, sidolister och runt rutorna). Som så många andra har jag bytt till den utåtböjda grillen som kom ´00 och då givetvis med kromade ribbor.
Vill du byta så är Artikelnumret. 51138231595 samt 51138231596 för höger/vänster 276:- styck + moms
tack powertoy jag ska försöka fixa till det imorgon, ska även beställa grillen, på bmwgroup så säger dom att det kan vara problem med att sätta på en 750 grill på övriga men som alla andra säger så ä-r d väl bara att de inte vill ha en massa 750 wannabees... :p
po
1.178
powertoy
528i -82
Helt sant! Grillen passar utmärkt på samtliga E38:or
Bimmer7er
Soki: Klart att du ska ha 750-grillen, mycket snyggare!

/// Bimmer7er
köpte den idag på Bmwgroup i solna men har problem med att ta bort den gamla, ena grejen gick sönder men d ska väl va så men får ej bort dom andra hur mycket ja 'än försöker,,, :// ska testa me skruvmejsel senare.
po
1.178
powertoy
528i -82
Jag tyckte det var lättast att ta loss den gamla grillen genom att bända plastklammrarna utåt . Då frigörs kromsargen från grillen och man får varje del i handen på var sida om huven.
Det är en väldig "fjång" i den nya grillens klamrar, så för att spara lacken och inte riskera att bryta av någon, kändes det rätt att värma lätt med varmluftpistol innan montering.
bända utåt? ska man inte trycka dom innåt?? de sitter väl låsta när de är utåtböjda el?
po
1.178
powertoy
528i -82
Så tänkte jag också när jag började, men det funkar faktiskt bättre att böja ut dom efter som låsningen av sargen då släpper.
(Ingenting gick sönder heller).
hmmm får testa, förstår inte riktigt va du menar *skäms* men återkommer om resultat .
fick dit grillen men passar inte riktigt 100% den är något mindre än den jag hade innan ://
Bimmer7er
Ja, 750-grillen är lite mindre än org.
mm märkte det, f*n man ser ju konturer från den förra grillen, lite skadad på nåt ställe måste lacka om allt kanske, det är väl rätt jobbit o slipa o så precis vid chromet?
po
1.178
powertoy
528i -82
Jag passade på att lacka om huven innan jag bytte grill, så jag märkte aldrig någon skillnad. Om inte huven är helkass i lacken skulle jag först prova att polera bort avtrycken från den gamla grillen. Det blir ju aldrig lika bra att maskera grillen som att inte ha den alls vid lackering.
ho
432
hombre
750iA 1991
Hur gick det med knarret ? Var det vinter eller glas ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.