|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
diamantsvart_bmw |
Tänkte kolla hur många som har chippat bilen och om ni märker skillnad. jag vill gärna ha svar av sånna som har chippad bil inte sånna som spekulerar. Länk |
|
Har chippat (med UNICHIP. Se Länk ) en M5 -95 med följande resultat: - dom små små ryckningarna som fanns vid jämn gas mellan tex 2000-3000 rpm försvann nästan helt och hållet. Mycket bra! - under del- och fullgasacceleration fanns flera varvtalsområden där motorn liksom tvekade. Dessa symtom minskade drastiskt. Mycket bra! - responsen (vridmomentet!?) när jag gasade på (både litet och mycket) från låga -och mellanvarvtal (säg från 800-3000 rpm) blev mycket bättre. Mycket bra. - jag fick upp till 30 hp mer på toppvarv men jag vill med bestämdhet påstå att det inte är därför man skall chippa för dom hästkrafterna kommer du dels inte att märka mycket av när du använder dom och dels är det inte så ofta, skulle jag tro, som du ligger på 7000 rpm i stan eller på landsvägen heller för den delen. Bilen gör ju 100 vid 2000 rpm på 6:an. - ingen märkbar ändring av bränsleförbrukningen. Möjligen något mindre men mycket litet i så fall. - mätte accelerationen under så lika förhållanden som möjligt med en Race Technology Performance Meter AP22. Fullgas mellan 40 och 100 på tvåan förbättrades ca 1/10-dels sekund. Så inte heller av detta skäl fanns någon anledning att chippa bilen. Sammanfattningsvis kan man säga för min bil att: - bilen blev mycket trevligare att köra "till vardags" - i övrigt märkte jag någon stötrre skillnad - kostade ca 7000 kr och det var det värt Per L |
|
|
På tredje raden från slutet här ovan skall det stå: - i övrigt märkte jag inte någon större skillnad Per L |
|
ant |
jag betalade 600 kronor för mitt chip. beställde det från Länk det ska enligt honom vara ett grupp n chip som han kopierar. efter att ha läst en del om chippet här på forumet så tyckte jag att det skulle vara värt att prova. jag beställde chippet och monterade det själv. jag märkte skillnad med 98 oktanig bensin. både vid lägre varvtal och högre varvtal. dock så ska m42 motorn inte vara optimerad helt från fabrik efter vad jag har förstått, så det är möjligt att detta är en motor som det lönar sig att chippa medans andra inte får samma effektökning. hade jag betalat det pris som gäller i sverige för chippet (superchips) som är cirka 2700 kronor hade jag inte varit lika nöjd. ========== Länk |
|
Min är chipad med Superchip (Motornord) fick 10 hästar och 10 Newton mindre !!!! på bromsbänk ! sen blev kurvan mycke ryckigare än original !!!! dvs skit ! tur att chippet följde med bilen och att man inte köpte det , snacka om bortkastade pengar /Mvh Göran |
|
|
Warth: Motornord-superchip-supershit... kanske... Bromsade du motorn innan och efter cippningen?? Storebror Kilander |
|
|
Har kört ett antal 325, e30 och e36 före och efter chippning och tycker det blir skillnad. Finns nog inget annat för dom pengarna som ger mer. Storebror Kilander |
|
|
bromsade med originalchip och Superchip ! 10 hk och 10 nW mindre med Superchip och orolig tomgång ! /Mvh Göran |
|
|
Hmmmmm Det där med supershit stämmer nog lite grann... Har hört liknande Storebror Kilander |
|
diamantsvart_bmw |
är det inte fler som har chippat??? Länk |
Dino |
Jag har inte chippat men jag har mappat min bil , o nån märkvärdigt skillnad kände jag inte |
|
Liksom med extractor grenrör så lönar sig det väl bäst med såna operationer på lite äldre bilar...Bilarna idag är väl bättre optimerade...En liten som jag har bara... BMW när du hellre kör än låter dig köras |
|
|
Med lite äldre bilar menade jag 10+ BMW när du hellre kör än låter dig köras |
|
diamantsvart_bmw |
mer erfarenheter? Länk |
| Min 325:a -88 märkte jag skillnad på främst för att jag använder den till bankörning.Chippet ger ökat vartalstopp ca.7300rpm ökat bränsle och en stadigare vrid kurva än orginal å andra sidan har man bara ett chip utan extractor effektsystem och öppet filter så kanske man inte märker någon större skillnad. Nackdelen är väl att man gasar gärna mer och då skulle man behöva hårdare ventilfjädrar och en kam med. | |
|
nån som har ett tips på ett chip man kan köpa då? Svårt att chipa en bil..... för det man kan göra på en 325ic e36 är väl typ bara chip, insug och utblås...utan att riva hela motorn å bygga nytt? är det nåt annat kul man kan göra för en billig penning så blir jag glad över ett tips... Problemet är att jag har hört att bmw har enormt bra avgassystem så byta det ger oftast nästan bara ett annorlunda ljud.?! har nån hört nåt liknande? |
|
| en följdfråga...kan man chipa själv eller måste en firma göra de? | |
| Har E30 325, Dr.Schrick 284 kam, Martelius extractor rör + avgassystem, JR öppet kon filter. Chippade med Superchip för ett tag sedan. Någon stor märkbar skillnad blev det väl inte men visst känns det lilla extra nar man gasar på. Kostade ca 360 euro (Finland) ca. 3500kr. | |
|
DIS: Kolla Länk om det kan intressera dig. Qvarnis |
|
| Cippade min 540i touring idag. Vad ska man säga? Körde bara 10 km . Det är lite halt här i finland!!. Jag ska berätta efter helgen för då ska jag kör en sträcka på 700km. sen ska vi se om det är någon skillnad. | |
|
Anders Elenius: så du har fått flyttat varvspärren nu ? Vad gjorde dom för att lösa det ? annat chip eller ? ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.