|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
ja då var det nog en sec , sl tycker jag inte är så snygg och inte heller den andra som känns lite för gubbig i fronten men 600sec var snygg. finns kanske fler snygga modeller , får kolla in lite mercedesar framöver. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
Siba |
det med att en mb 320cdi drar en bmw750 är bara skit snack...min polare har en mb320 cdi -00 chippad ..och vi båda gillar att köra snuskigt fort men ,,inte hänger den med mig på något register,,möjligt vis upp till 40kmh men sedan är det natta,,den som säger annat måste sova eller något,,,men visst går dom bra för att vara diesel. V12 Vad Annars |
|
Jag har iochförsig aldrig åkt/kört en 320 cdi men jag har svårt att tro att den skulle hänga med 750 när jag kickar i 200 km/h. BMW CS #5139 |
|
Agge |
Besökaren: Mercan kanske är snabbare än 750:in, men den dagen åkte jag ifrån honom. Har svårt att tro att en 500 E gör 0-200 på 21,5 sek. Var mätningen gjord med profesionell utr. eller körde ni bara med klockan? Att din farsas 320 cdi hänger på en M3:a tror jag tyvärr ännu mindre på :) Mvh //Agge |
|
Agge: Jodå jag tror dig. Men tiden är ändå rätt. 21,5 sekund till 200 är bästa tiden vi fått. 500E:s officiella siffror är 0-200 på 23,5 sek. Merca brukar dock ofta vara ganska konservativa med siffror..iaf när det gäller äldre modeller. Bilen är helt orginal förutom avgassystemet. Sen har bilen limited fälgarna som innebär 245 bredd. Mätningarna är dock inte gjorda med någon proffsutrustning. Enbart med klocka. Mätarn visar ca 3% fel. Alltså mättes till ca 205 på mätarn. Det går ganska exakt att mäta med klocka. Varierar endast på någon enstaka tiondel 0-100 varje gång så det blir ganska exakt... till skillnad från vad en del som använt mätutrustning här verkar ha fått.. Filmade även hastighetsmätaren och förde över filmen i datorn. Då är det väldigt lätt att på t.o.m 100-delen när kolla hur lång filmen är mellan hastighetsmätaren=0 och =205 med lämpligt videoredigeringsverktyg. Min farsa har ingen 320cdi :) Jag har bara kört en en gång. Min arbetskamrats. Det jag sa var att man kan ha möjlighet att hänga på en M3 hyfsat under vissa hastighetsintervall. Det är inte på något sätt orimligt om den är chippad till 245hk och nästan 600Nm. Sen om man drar fullt 0-100 eller 0-200 tex så är det självklart att M3:an är rejält mycket snabbare.. inget snack om den saken. Prestandamätningar för BMW 750 iL av tidig årgång är exempelvis gjorda i en engelsk test jag själv har där man mätt 0-60 mph på 7.8sek och 0-100 mph (alltså 160,9 km/h) till 18,7 sek. F.ö. testad tillsammans med en Mb 560SEL som klarade samma 100 mph på 16,9 sek. |
|
Paap Reeder |
Hej besökaren! Mycket intressanta frågeställningar ...det här med olika farter. ...efter olika egna uppmätningar på de kvarvarande "helikopter-sträckorna" är jag tveksam till att felvisningen vid 200 skulle enbart vara 5 kmh på din MB. Har gölmt nu vad lagkravet för plusvisning är för ett helbilsgodkännande men tror att det ligger närmare +10 än +5 %. Att det däremot är ett rejält plus är jag säker på. Det gäller dessutom i intervallet kring 100 kmh. Vet att min M535:a ligger på +6 kmh vid 100 (3,91) samt + 10 vid 190. 750:ian ligger på nästan +10 vid 100 samt att varvstoppet inte hört av sig en bra bit efter 260 i mätarfart. (med 3,91 utv). Det blir helt andra tider om verklig fart i ditt fall uppnås vid exvis 214 enligt din mätare. Vad man kan göra är att mäta upp och "kalibrera" den växel man kör på vid 200 mot varvräknaren korrelerat till HKP- mätsträckorna ty missvisningen på rpm är bra mycket mindre än på kmh. MVH /// Paap R -- tyvärr börjar det nu bli ont om "fungerande" HKP- mätsträckor - |
|
Jag vet att felvisningen kan vara ganska stor i vissa fall. Mätarn i bilen visar dock inte mer än 165 vid 160 exempelvis. Vid 100 visar den 103. Det är även testat mot tripmätaren i bilen. De brukar inte visa mer än någon enstaka procent fel. Vidare stämmer det mot varvtalet också eftersom 6000 varv på varje växel ligger nästan exakt på den punkt som strecken visar i hastighetsmätaren för varje växel. Den vanliga felvisningen för en 500E brukar vara ca 263 vid 250. Antagligen 210 vid 200 då. På den film jag har visar hastighetsmätaren 217 vid 5000 varv. Det blir 260 i mätarfart. Bilen skall enligt utväxling gå exakt 250 vid 6000 varv. Jag tror därmed inte att felvisningen vid 200 i den här 500:an är särskilt stor. Men säger vi 210 istället för 205 så har vi tagit i med marginal. Tiden är då 0-200 på 22,5 istället. Det är dock med start helt från tomgång utan att varva motorn. |
|
|
Följande prestanda siffror är hämtade ur tyska AMS heft 20/-87 BMW 750iAL MB 560 SEL 0-60 km/ 4.0 s 3.8 s 0-80 5.6 s 5.8 s 0-100 7.9 s 7.8 s 0-120 10.4 s 10.6 s 0-140 13.4 s 14.7 s 0-160 17.4 s 18.7 s 0-180 22.1 s 25.2 s 0-200 28.9 s 37.7 s 1 km 27.6 s 28.3 s stående start Dessa siffror visar vad jag upplever, tvärt emot vad andra här skriver att, med de MB jag har kört att de "tappar stinget" i höga farter där 750 matar på som ett lok. I TV 5/-88 testas 750iAL och mäts upp 0-100 km/h på 7.2 något som jag tror är mer riktigt än tyska AMS siffor eftersom samma tidning kör 0-100 km/ på 7.8 s i en BMW 735i 5-vxl manuell 1987 och jag har svårt att tro att en manuell 735a sprintar i väg snabbare en V12an. BMW CS #5139 |
|
| J,L då har du inte kört MB600an,för den matar på något föbannat i höga hastigheter,den gör 0-100 på ca 6,4sec men det som imponerar mest på mig är fartökningen i farter över 160km/t där den är ruskigt snabb,krävs nog en nyare m5a för att slå 600an i dom hastigheterna???! | |
|
J.L: De siffrorna stämmer säkert bra för en direkt jämförelse mellan just de två bilarna iaf eftersom de säkerligen är gjorda under samma omständigheter. Anledningen att Mercan är långsammare i det testet är antagligen för att det är 279hk -versionen de testat mot BMW:s 300. Så det är inte så konstigt. De siffror jag uppgav var för 300hk versionen. I det testet som sagt är siffran 16,9 mot 18,7 till 100 mph till Mercans fördel faktiskt. Jag har aldrig upplevt att Mercorna skulle vara sega i högre hastigheter, tvärt om. Jämför man just en w126 mot en E32 så kan det hända att luftmotståndet ger sig till känna lite grann när det går riktigt fort. W126:an är ju en 8 år äldre konstruktion och Cw för en 560SEL är 0,35 mot 750:ns 0,34. Inte så stor skillnad iofs men frontarean på Mercan är ganska så stor. BMW:n är ju lägre framför allt vilket gynnar saken. Mercan har ganska hög fjädring i standardutförande. |
|
| kent westin: Ja du slår den inte med gamla M5:an (E34). | |
|
är det inte så enkelt att olika motorer är optimerade fört olika uppgifter? Tre exempel: Golf 130 hästars diesel som jag kör i jobbet i bland, grym acceleration från noll blir däckspinn vid i stort sett varje start högre upp i fart är den mycket trött. Min BMW hyfsad från noll men trött över 130. Min gamla jagga V12. Trött upp till 130 men sen har den ett otroligt acc. Vad gäller accelerationen från 200 km/h så tror jag den är svårslagen. MVH/Dan 523-00 |
|
|
Nej det stämmer jag har aldrig kört MB V12:a men jag är sugen på att skaffa en 600 SEL med 408 hk och "den gamla looken". Hur som helst så upplevde jag att den W140 S500 96:a som tråden handlade om var trött över 160 km/h och den uppfattningen delades även av bilens ägare i synnerhet efter att vi jämfört med min dåvarande 750iAL -91. Detta ganska ointressant i nuläget eftersom nyss nämnda S500a numera befinner sig i bilarnas himmel efter att den blev såld till en kille som inte hade råd med avbetalningarna och då hällde bensin över bilen och tände eld på den! Synd att sådana vagnar hamnar i pundares händer. BMW CS #5139 |
|
svardska |
Patati patata! Tacka vet jag min gamla Mustang 67á! Den gjorde 295 på rakan utanför Marieberg (Örebro) Men då var det gungigt vill jag lova och smalt! Vilka dyningar det finns på vägarna som man aldrig märker av i normal fart MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
J.L: har exakt samma upplevelse om MB som dig, gällande 500E och W126. Speciellt 126:an tycker jag tappar stinget när man passerat 150. Jag hade förväntat mig mer av de vagnarna eftersom folk pratar så hur fruktansvärda de är i högre hastigheter. Jag tror BMW av samma årgång är lika fruktansvärda faktiskt, om inte värre. Vad är toppfarten på en 500E utan begränsning? - M5 E34 Limousine register - |
|
|
danl: Jo det stämmer! Tyska bilar brukar ofta vara optimerade för motorvägskörning.. och ger således kraften senare i varvtalsregistret. Nu har jag inte testat just din 523 men jag har kört en 520 en gång. Den var rätt seg men fick klart bättre bett tyckte jag när det gick fortare o varvräknaren pekade runt 4000 varv.. ..iaf om man gör en direkt jämförelse mot tex en Volvo V70.. En sån är det bra riv i direkt från start o när man kör inne i stan tex. Men den tappar ju all kraften nästan direkt efter 3000 varv.. Sen om du jämför med din XJS V12 så är det väl inte så konstigt om den går bättre i hög fart.. det är väl lite mer hästar i den va? :) |
|
|
Tror att 500E skulle toppa runt 270 km/h utan spärr. 600 SE med 408 hk skulle orka med 290 km/h enligt MB läste jag i en tidning när den testades ny. Roligt att ni jämför med XJS V12 jag provade faktiskt en sådan igår en 5.3 HE -88 års modell dock bara i farter under 100 km/h men det verkade som V12:an vaknade lite på höga varv. 0-100 km/h jag att en vanlig BMW 735iA är snabbare. BMW CS #5139 |
|
|
HD91: Nej herregud.. inte efter 150!? Det stämmer inte alls. En 560 drar bättre i 160 än i 130 tex.. det är tydlig skillnad. Sen upplever man sällan farten som särskilt hög i de bilarna även om det går undan. I alla test jag sett så är tiden 0-200 för en 560-300hk i princip identisk med en 750. De 560 som är sålda i Sverige hade dock aldrig mer än 279hk och presterar klart sämre tid till 200 än den starkare versionen. Jämför man en sådan mot en 750 så kan den versionen däremot kännas lite slö i riktigt hög fart runt 200 jfr 750. Men inte efter 150. Då är det nåt fel. Topparten för en 500E är begränsad av utväxlingen på 4:an till 250. Det sitter ingen fartspärr i den utan varvtalsspärren fungerar som sådan istället. Med en "5:e växel" hade toppfarten enligt utsagor varit bortåt 280. Luftmotståndet för w124 karossen är ca 10% lägre än för E34:an. Det innebär, om man räknar luftmotståndet som enda motstånd i hög fart, att en w124 behöver ca 10% färre hästar för att nå samma toppfart som en E34. För 200:an som kom 1986 var cw värdet 0,29.. vilket är jädra imponerande för en så gammal design! Det är ungefär vad värdet är på en ny Saab 9-5 idag tex. Sedan ökar ju oftast cw värdet för starkare versioner eftersom det oftast sitter bredare däck på dessa bla. Accelerationen för en 500E i högre fart är det inget fel på. Finns en video här: www.henrikskuligafiler.se/500E.mpg |
|
|
Besökaren: ok du vet nog det där bättre än mig, det med 150kmh var nog lite tidigt, men en bit efter, upp mot 200 med de aktuella bilarna, med 250 resp. 279 hk, tyckte jag det gick lite surare, absolut inte slöa eller tråkiga men prestandakänslan ökade inte med farten lika påtagligt som det tex gör i en BMW 7-serie, det kändes som mindre än 250/279. 500E lider nog inte av problemet, förklaringen i mitt fall var nog snarare att den bilen vi färdades i (M5 3,6) hade effekten mer på högvarv, varvid den tog på MB:n i vissa intervall i högre fart, vilket felaktigt fick MB:n att verka sämre i de hastigheterna, men den är definitivt inte långsam.. - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Ja det stämmer.. BMW motorn hämtar ju ut effekten genom högt varvtal. 500 motorns effekt kommer mer av vridet eftersom volymen är såpass stor. Den ger dock också kraften relativt högt på varvtalsskalan jämfört med en mer vardagsanpassad motor. Men M5 motorn går ännu högre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.