|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått tag på 18x8,5" fälgar till min E46 Cabrio. Nu återstår problemet med däck.. 1. Vilken bredd passa bäst på den fälgen? Fram och bak. 2. Ser det bra ut om man har bredare däck bak än fram, eller blir profilen synligt olik? 3. Khumo däck är ju relativt billig, men är dom bra nog? Är det värdt pengarna att gå upp til tex Pirelli? Jag har inte mycke erfarenhet med detta och är väldigt tacksam för hjälp. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" | |
|
Tycker 225/40-18 runt om är opptimalt... Lagom hög profil.. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Allt är ju upp till din smak. Enligt Bmw:s tillbehörskatalog säljs dessa kombinationer: 7,5x17 och 8,5x17 - 225/45-17 och 245/40-17. 8x18 och 8,5x18 - 225/40-18 och 255/35-18 Kör du bredare bak än fram med samma bredd på fälgen (som du har) blir den enda skillnaden att fälgkanten hamnar längre in i bak. Profil/höjd tar ju ut varandra om man säger så, höjden på själva gummit blir därför ingen skillnad på. Mvh Anders S. |
|
|
Anders S: Det är alltid du och jag som disskuterar dettta och alltid med olika tycke :)) /Johan [CUL8ER] |
|
|
Jag pratade med en däckkille angående de lite billigare däcken. Har själv lite billiagre 18'' å bilen. Han sa att vid normal körning kan man lika väl välja ett par billigare. Livslängden är ungefär den samma men ett par dyrare GoodYear t.ex kan ha ett bättre grepp vid lite mer forcerad körning. |
|
|
:)) Så sant Johan! Det är ju delvis därför forumet är så bra. Tänk om alla vi som skrev här på forumet tyckte lika. Då vore det ointressant för mig att läsa vad du svarar på ett visst inlägg ju. Mvh Anders S. |
|
|
Hehe ja precis :) /Johan [CUL8ER] |
|
|
Tack ska ni ha. Ingen som har erfarenhet med just Khumo däck? När det gäller bredden på däcken, så trodde jag det blev lite tajt med 225 på 8,5" fälgar? Är 20 MM bredd skillnad på däken synligt på en 18" fälg? Höyden är väl antal % av bredden, är det inte så? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" |
|
|
Jo det stämmer Hosse, höjden anges i procent till bredden. Har inga erfarenheter av Khumo, men sök inlägg så hittar du säkert en hel del diskussioner om Khumo (och däck överhuvudtaget). Mvh Anders S. |
|
|
Hosse: Det blir inte för tajt med 225or på 8,5 fälgar. Det blir perfekt... /Johan [CUL8ER] |
|
| Jag har 225-40 där bak o fram 255-35 på min | |
| oj fel fram 225- 40 o back 255- 35 | |
|
Thanks! Kwan: Har du bilder på din bil så at jag kan se hur det blir med däcken? På förhand tack! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" |
|
|
Kwan, Det är väl olika bredd på fälgen fram o bak va? Jag har samma bredd på däcken med 8" fram och 8,5" bak. Mvh Anders S. |
|
Frittz |
Hosse Jag kör ett par 18" 245x35 till min 330 E46 med något sänkt chassi, det funkar perfekt, inget skrap eller igenomslag. Klicka på länken i signaturen så ser du hur det ser ut. Lycka till Frittez Länk |
|
Frittz: Oj! Det såg stort ut för att vara 18"! Säkert pga att den är sänkt. Har du 245 fram och bak? Samma bredd på fälgen fram och bak? Kwan? Inga bilder? Anders S: Inga andra bilder på bilen din, så at man kan se profilen på däcken? Jag är på jakt efter däck som är helt rak i profilen. Inte den tyska varianten där däcken knappt håller tätt eller den Ford Sierra varianten där det blir ballong däck:-) Samtidigt vill jag inte ha för breda däck fram.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" |
|
|
Hosse: Eftersom jag måste tycka annorlunda än Anders S ;) så tycker jag att du ska köra med 225/40 ev. 235/40. Jag hade 225or på 8,5x18 Hartge och det va perfekt. Och det är bredden Hartge levererar de 18"arna med. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Hmm.. bara jag kunde sett några bilder, så hade detta varit lättare. Tycker det låter lite knasigt att ha 3cm skillnad på bredden av däcken fram och bak när fälgen är lika bred... Har aldrig sett det på en bil, men det första jag tänker på är att det kommer at se lite oprofft ut, men jag vill ju ha bredare än 225 bak:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" |
|
|
Hosse: Jaha men då tycker jag att du ska köra med 235/40 runt om. Tycker inte heller att du ska ha bredare bak när det är samma fälg. Satte på 255or på 8,5 fälg och det såg "ford sierra" likt ut :) /Johan [CUL8ER] |
|
|
Hosse, U got mail :) På den här otroligt vackra bilden sitter hjul som har exakt samma fälg o däckmått som på min. Länk Mvh Anders S. |
|
Frittz |
Hosse Japp !! Jag kör samma fram som bak. Anledningen till att man skulle välja smalare fram än bak, är självklart för spårkänsligheten ... lite sladdigt får man ta. Däcken på bilden är vinterdäcken dock 225x40 18, så därför ser dom lite "tyska" ut :-) Det ser bra mycket mer naturligt ut när man kommer upp i bred på gummit. Frittez Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.