AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.777

Dricker olja, en 325i -92

Sida 1 av 2
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Vad kan det vara. har märkt att bilen dricker en del olja mellan service intervallen. Röken är inte blå eller nåt sånt.
Hur mycket olja dricker den? Alla bilar drar olja hela tiden.

/T.P.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
det läcker inte ut då ? hur många mil ? vilken typ av olja ? kanske du ska ha en annan ? det rycker inte när du startar i så fall kan det vara kolvringrna eller ventiltätningrna !!!

Mvh/ Daniel
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Läser i instruktionsboken att min ska dra "max 0,15 litre per 100km". Så lite kanske dom drar...

Si
765
Simon01
120dM -08
kan variera mycket beroende på vilken olja man har
yttryck
ventilkåpspackningen
är kanske kass.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Hmm min dra typ inge olja alls och de oroar mig för de gjorde inte min golf heller =/ medas min killes 325a dra mycket mycket mer olja en min....men jag har ny kam och renoverad topp så de kan ju bero på de =) Vad vet jag ....

Mvh

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I TIS:en står att vanliga motorerna kan dra upp till 0.7 l/100 mil och M-motorerna 1.5l/100 mil. Låter mycket men så står det.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Det är också lite hur man kör. Ligger man på höga varv så är det kanske inte konstigt.

Mvh/ Daniel
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Det är också lite hur man kör. Ligger man på höga varv så är det kanske inte konstigt.

Mvh/ Daniel
Vi kommer nog ingen vart förrän Velgro ger lite mer info.

/T.P.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Tjena killar

Tack för alla svar. Jo det är ju ganska höga varv man har konstant hehe. Detär ju svårt att se om det ryker nämnvärt när man startar för det gör väl i princip alla bilar nu när det är kallt ute, så jag kan inte avgöra om det är mer än vanligt. Jag har kört en 1200 mil eller nåt nu, och nu är oljenivån på minimum sträcket på stickan. Vet inte hur mycket olja det rör sig om totalt dock. Jag kommer inte ihåg vilken olja vi hällde i sist, var ju bekväm nog att anlita en annan till det. Ska kolla med honom. Nu köpte jag efter rekommendation Castrol olja, vad tror ni om det. Tack så länge.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du åkt 1200mil och inte fyllt på en droppe?

Då har du nog tvärt om vad du frågade om en bil med bra egenskaper när det gäller oljeförbrukning....

Mvh
Anders S.
1200 mil och en liter olja är bra. Det är absolut inget att ora sig över.

/T.P.
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Min 325a har tagit ca 2 liter på 1000 mil vilket ja inte tycker är så himla farligt. Du behöver nog inte oroa dej=)
Brukar vara på sin plats att hälla på lite olja när man närmar sig det nedre strecket på stickan. Det är en liter mellan strecken men det vet du kanske redan?=)

/Magnus

Beast no.7
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jo jag har fyllt på olja en gång men inte en hel liter dock. OK men då är det ingen fara på taket. Tack så länge gubbar och trevlig helg på er.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hmm. jag vet inte om ni följde min sträng då jag körde bilen utan olja och den började knacka. Fyllde på 4 liter och då kom visade oljestickan olja vid maxstrecket på min 528i Touring.

Hade inne den på genomgång för det och de konstaterade att det var inget fel och inga läckage.

I dag checkade jag oljan igen, har kört 100 mil och oljenivån är min min-strecket nu. Det läcker ingen olja men var tar oljan vägen. Det måste ju vara fel någonstans. Kan det vara en liter mellan min och max? 1 liter på 100 mil blandad körning och endast 15 mil av dessa över 100km/h.
Fa
227
Falcon
325 -93
jag har kört min 325 -93 ca 1250 mil (ska in och serva den i veckan) och den har tagit ca 2mm på oljestickan.
jag kör på castrol GTX Magnatec 5W/40.
mvh Peter
stout:
Du borde ta kompressionsprov på bilen. Om det visar ok så kanske det är ventiltätningarna som är slut. Om det inte droppar olja från bilen så måste oljan försvinna ut med avgaserna..
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Stout>> Låter som din bil tar för mycket!
Om du fick fylla på 4 liter så kan det ju inte ha varit mer än någon liter kvar i motorn vid det tillfället, sånt sliter hårt!!
Har du ingen nivåsensor (i färddatorn) till oljenivån?? I så fall skulle ju den ha varnat betydligt tidigare. Min varnar när oljan närmar sig min-strecket på stickan... Bra funktion.
Börja med ett komptest. Visar det inget kan du göra ett leakdowntest, dock lite mer omständigt och kunskapskrävande...

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Bara nyfiken på uttrycket "leakdowntest"...har hört det flera gånger. Vad exakt betyder det?

/Magnus

Beast no.7
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.