AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.256

Varför just en BMW?

Sida 1 av 2
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Ny tycker jag det är dags för en ny lång tråd igen.
Varför valde ni just en BMW när ni köpte en första gången? Och vilken modell var det?

Mitt svar:
Jag kollade på Mercor och BMW för jag vill ha en Tysk bil eftersom jag är båda lång och kraftigt byggd, benen är för långa för en Volvo.. Som tur är =)
Så jag hittade en 520i -84 i Veberöd som jag åkte och kollade på med min far. Hade då haft körkort i ett par månader och råkade parkera pappas Colt i ett stengärde (den är ju framhjulsdriven! usch!). Den var svart och ingen utrustning, så jag gav 4000:- för den och hittade sen ett slutsteg under baksätet med lågnivå. Så jag var nöjd med den. Sen fick jag mersmak och köpte 730:n efter 2 månader. Sen var jag fast. 520:n köpte jag juni/juli -01 någongång.

Det var min historia, låt höra er! =)

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag ville ha bakhjulsdrivet. Resonerade att en Volvo 240/740/940 är på tok för vanlig. En fin Mercedes E300 eller E200 för dyr i inköp. Så sprang jag bara på denna i lokaltidningen för två och ett halvt år sen. Inte ångrat mig en endaste gång sen dess!

Tack hej

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Slumpen avgjorde i mitt fall... Har dock alltid gillat BMW.
Tipsade faktiskt en kompis om touringen (första BMW:n för mig) men ett rådjur samma dag gjorde att jag köpte bilen!
Sen blev det flytt och nytt jobb. Äntligen hade jag plats för ett projekt och då efter ett par turer åt lite alla möjliga håll blev det en BMW till... en 1600-2 från 1967 som jag fick...
Nu har jag en E21:a på g som är tänkt att bli en bus/banbil... och en gammal rostig 02:a att ha som reservdelsbil...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Min första var en E36 Coupe och det var en ren slump att jag köpte den.
Sålde hastigt och lustig min dåvarande "busbil" som jag skulle lämna på service veckan därpå. När jag avbeställde servicen passade jag på att ta en sväng i bilhallen och fick ögonen på en mycket välvårdad BMW. Tog en provrunda och bestämde mig ganska snabbt för att inte lämna tillbaka nycklarna då ljudet av den raka sexan gav mig både ståpäls och brett leende.
Och sedan kan man väl konstatera att man var fast i BMW:s "träsket"
för att de är kvalité och därmed kan man lita på att den fungerar + att man får oerhört mkt bil för pengarna och så får man ju inte glömma bakhjulsdriften...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Var rejält trött på mina gamla bilar Volvo 960/S90 men allra mest den usla ÅF-servicen och kom fram till följande kortlista efter mycket funderande:

Audi A8 4.2
Lexus LS400 / LS430
Merc S 420 / S500
BMW 735/740 (E38)

Efter en hel del funderande och letande efter skapliga ex så kom jag fram till:
Audi - billig men bara måttligt nöjda ägare. Sen gillar jag inte FWD / 4WD heller.
Lexus - Lysande kundservice men trista vagnar vad det verkar
Merc - ujujuj vad dyra de var ('nya' S-klasse)
BMW - Tja, vart ju inte så svårt då.

Sen vidtog jakten på ett skapligt ex av 740. Såg ett flertal ganska sunkiga vagnar samt en del fina men helt nästan utan utrustning men så dök jag på vad som skulle bli min hos en stormarknad för beg-bilar. Lite i dyraste laget var den men det blev affär till slut.

Å på den vägen är det.

Suger dock fortfarande lite efter en S500. Har blivit frånåkt så det stänkte om det av en kille i en S600 också. Kan mycket väl tänka mig en av dem medan jag väntar på att värdemisnkningen av E65 skall göra den attraktivt pris-satt.

Ett problem är dock att där jag bor nu så tycker man att den absoluta höjden av lyx och dekadens är en E39 eller Merc E-klass med minsta dieseln. Taskigt beg. utbud av sånt som jag gillar mao. :( Detta är kopplat till löjligt höga straffskatter på stora motorer samt höga effekter.

Mvh Björn
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Blev bara så... hittade den väldigt nära hemtrakten
Bra, billig och snygg cab.

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Har alltid älskar BMW. Tog körkort den 22/7/2002. Ägde då en Volvo 744GL -85. Började hänga här på BMWPower under sommaren då jag kännde att suget efter BMW började bli större, och jag hade tjänat lite stålar på mitt sommarjobb.

Efter ett besök på knutstorpsträffen bestämde jag mig: inom ett år SKA jag ha en BMW. Sålde volvon några veckor senare och köpte min nuvarande bil. Snudd på otänkbart för mig att inte kunna äga någon BMW nu. Alltid MINST en kommer finnas i min ägo (hoppas jag) framöver :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Jag blev imponerad av BMW första gången då min far hade en vit 528i E28 när jag var liten. Han hade visserligen en hel del bilar som jag då blev imponerad av, men få som jag idag känner att jag bara måste ha själv.

Efter att ha kört Golf CL -84 i 500 mil så var det dags för en rejäl bil, självklart skulle det bli en 528i! Efter lite letande hittade jag en silvergrå sådan i Sthlm och den inhandlades. Efter ca 1500 mil på ett år så bestämde jag mig för att titta vidare. Anledningen till försäljning var b la utrymmesskäl i bilen (+ att min f-premie höjdes 3000kr!), behövde en mer praktisk bil, hade gärna åkt en mörk, sänkt E30 Touring :), men riktade istället in mig på Golf VR6.

528an levde dessutom upp till mina föräntningar jag fick för ~10 år sen!
betriebsanleitung1
Tyckte(och tycker fortfarande)att e31 var en av de få snygga moderna designerna,ut&insida.Och bakhjulsdriften förstås.
M_Razani
Jag var först ute efter en "Jänk" en impala -69, mustang 69-71, camareo mm mm ett gammalt åk med mycket motor och image...
men det var sjukt svårt att hitta nån i bra skick och som var billig, så då sade hjärtat
-Men du käraste har du inte glömmt något?
och eftersom alla i släkten har mercor, audi och alfor så bestämde jag mig för det bästa av det bästa..
Jag började leta efter en 325 med läder klädsel, cd stereo och schwartzmetallic så klart
och hör och häpna så hittar jag en 328 men all utrustning bortsett från tv och navi alldeles granne med mig.
det tog inte länge innan jag var en stolt BMW ägare.. har inte ångrat mig en sekund !
Det var väl kanske mitt ex;s förtjänst att jag hittade på min -88, jag var ute efter en nytt objekt då man började få reda på saker man inte ville ha reda på om min dåvarande och jämt jävlandes Audi Coupé=) Hon ringde upp mig mitt i natten då jag jobbade och sa att hon hade hittat Bilen åt mig då jag nästan bestämt mig för en fullutrustad Audi 100 -89. Gick väl senare in på Blocket.se där hon sett den och blev eld och lågor, ringde upp den stackars ägaren vid 5 på morgonen och sa att jag SKULLE bara ha bilen. Sedan följde en 65 mil enkel resa upp till Storuman och hämtade mitt bästa och minst krånglande inköp hittills.=) Det blir nog också BMW i fortsättningen vare sig som vinterbil eller finbil eftersom jag är mycket nöjd med mina två bumsar, det är sådant man märker...

*it´s better to burn out than fade away*
Länk
mackan325
Enkelt, vilka andra solida tyska kvalitetsbilar har fått så taskig image pga import et.c. att man kan köpa fina svensksålda ex för en spottstyver?
Jag har alltid velat ha en BMW.... så när jag fick chansen så blev det en BMW... det första BMW jag ägade var en E36 M3 GT.... skulle vilja ha tillbaka den...

_____
Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
Har länge attraherats av BMW:s design och kvalité. Kan alltför lite mekanik, men förstår så pass att BMW har det där lilla extra som många andra bilmärken saknar.

När jag bestämde mig för att köpa bil, tänkte jag först gå på en billig shoppingbil, som många medelålders kvinnor som jag skaffar sig. Min man uppmanade mig dock att satsa på det jag egentligen ville ha. Han och jag kollade därför in begagnade BMW och när jag en eftermiddag slog i BMWPowers försäljningslista över begagnade bilar, föll jag för en Montrealblå tuffing till försäljning av en ung man på Östermalm. Efter en provkörning och kontroll, som maken hjälpte mig med, bestämde jag mig för att det skulle bli tuffingen och inget annat. Fantastisk stereoanläggning av märket Sony i bilen var ett bonus!

Nu känns det som om min bil är en förlängning av mig själv. Om den mår dåligt, mår jag dåligt.

Det är känslan av ungdomlig elegans och motordraget som gör att jag stormtrivs med min bil. Sthlm och Uppsala kryllar av BMW, men jag blir alltid lika glad, när jag återvänder till min kärra. Den är snygg och salt. Känns exklusiv på något vis.

Ångrar inte mitt köp trots de något höga reparationskostnaderna... BMWGroup är bra, men de är för dyra på vissa serviceställen, och såvitt jag förstår lämnar de bara åtta dagars garanti och helårsgaranti på materialet vid reparation.

Hur som helst, jag är nöjd och skulle inte vilja byta!

/Big

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Min Opel Omega (hmmm?) blev smälld och jag gav mig ut på jakt efter en ny bil. Litet brådis var det också för ett sportlov låg nära i tiden. Fick då hos en handlare se en 520 91:a. Fin bil tänkte jag, och varför inte en BMW, det är ju fint!! Hustrun var och tittade, sen var saken klar. Hade den i tre år, bytte mot en 95:a. Och sen började jag leta efter en 635, något jag varit sugen på sen dom var nya. Hittade en som nu är min. Och sen dess är jag fast. Har svårt att tänka mig att jag skulle byta till annat märke.

Larsa10
518i -81 E12
Det var nog mer än tillfällighet att det blev just en BMW. Hade fått mitt första riktiga jobb och höll på att spara ihop till min första bil. Eftersom jag inte var sugen på någon Volvo, Saab eller annan "vanlig" bil i mina ögon så föll det så att jag började kolla på BMW. Då var jag inte alls så insatt i detta underbara bilmärke. Hursomhelst så såg jag annonsen i DN. BMW 318I, Diamantsvartmetallic, sv-såld, 1ägare, 11000mil, pris 50000kr. Egentligen var detta pris lite för högt för mig men nyfikenheten tog överhanden och eftersom bilen fanns på Lidingö så var det inte så lång resväg för en fösta inpsektion. Tog med mig 2 kompisar varav den ena är bilmek för lite tips och råd. Väl där så var det ju bara att konstatera, jag var såld på den bilen. Dåvarande ägaren hade köpt bilen ny och var en typiskt pedant vilket innebar att bilen var minst sagt väldokumenterad. Åkte hem och tänkte lite på saken, ringde ägare fösökte pruta lite men utan större framgång. Eftersom jag inte hade riktigt hela summan så fick jag låna resterande av min käre far. Bokade in ett M-test och åkte med säljaren till Uppsala för att konstatera att bilen var i mycket god kondition. Vi gjorde upp affären och på väg från Uppsala så körde jag MIN egen bil, en BMW 318I årsmodell -89.
Och på den vägen är det.

mvh
Larsa
ant
jag måste säga att det är min fars "fel". han har haft bmw i sina yngre dagar. 13 stycken han han med och den äldsta han hade var 2 år gammal. han hade e21:or och en e28. 320 och 518 var det som gällde för honom. själv växte jag upp med att åka e21:a och e28 men sen fick han för sig att börja åka i en ford, som senare blev volvo. han kör volvo fortfarande.
men när jag kom upp i ålder och skulle köpa mig en bil så skulle jag köpa en ford tyckte han. och så blev det, en ford sierra 4 dr -88.
men efter att ha bytit ut allt kändes det som så ville jag gå vidare. drömmen om en fin bmw hade alltid funnits där så jag började leta efter en 325 e30. men efter mycketo m och men så fick jag napp på den bil jag har nu, en 318is 16V -91.
jag har dessuotm alltid haft en dröm om en m3 30, ända sen min far visade en bild på just en sån bil, jag antar att jag inte var mer än 11-12 år då.
så att byta märke idag känns helt främmande.

==========
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har alltid gillat BMW, och då speciellt 7-serie E32. Den är så otroligt snygg och tidlös tycker jag. Sedan har man ju svaga minnen av när man var liten och E34 var ganska ny på marknaden, otroligt snygg bil tyckte man då, det finaste som fanns. För 6-7 år sedan bestämde jag mig för att äga en E32 när jag får körkort. Efter en resa till Tyskland sommaren -00 i en 750iA -89 blev jag ännu mer övertygad, en sådan bil skulle jag bara ha. I april förra året köpte jag min 735i, det var en ren slump att det blev den bilen, en kompis till en kille som jag känner ägde den och han började få dåligt med pengar, så han var tvungen att göra sig av med BMW:n. Jag hade en Mercedes, och han kunde tänka sig ett byte plus pengar. Så var man BMW.-ägare. Men efter ett par månader blev suget efter en 750i alltför stort, jag sålde min 735i och i höstas köpte jag min 750iAL som jag är otroligt nöjd med, och där är vi nu.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Familjen har alltid köpt tråkiga bilar golf, volvo osv osv.
Så köpte storebror en e30 325 ix. den var bilen med stort b.
Fick köra den en hel del och var såld. Hitta en fräsch e36 323 från -97 och köpte den. Vet inte rikigt varaför men suget efter en e46 blev helt enkelt för stort. Har aldrig sett en bil som är sportig men ändå elegant på de sättet som e46orna med 6:or är.
Perfekta bilen för mig för tillfället iaf. en 330 Coupe står näst på tur. men de dröjer nog något år tyvärr.
Bilmärke kommer jag troligast inte byta nånsin. kommer iaf alltid ha en bmw i garaget.

Bmw har stjärnan under huven.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jag lär ju säga så här ja .. Har aldrig gillat bmw från början ..Hade ju en (84ans golf) som jag så snällt fick av min morfar..De var väl tur nu att jag fick en sån passa biligt bil i bra skick..ja den gick då både i ur och skur den bilen snyft tills en jävla punare försökte hoppa in i bilen jag vart tok rädd tro på fan så var stackrs förgasaren de oxå .. och fick gashäng bara en då *suck* kamremenkuggade över där stod jag på E4an sur som en geting..Var bokserad hem av min kille som hade dagen före rasat sin 323a.Där fick jag igen för jaf hade kul åt de =(.Toppen var tokslut hål i en kolv visade de sig sen när toppen åkte av...sen så hade jag en så snäll pappa som stälde sig och bött motor i den..sen nu i höstas var en styr led paj.. har ju haft till gång hela sommaren och hösten till min killes 323a eftersom han vart av med körkortet..sen vart de att jag började leta efter min första BMW men sicktet inställt på en 325a E30..

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.