AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.761

Är trött på att bli dragen av polarens saab 900 "sleeper"

Sida 1 av 2
kongoman
Tjena alla bmwälskare! :)

Jag har en bmw 325 helt orginal förutom sänkning med sportdämpare och vassare bromsar.
Till problemet, min polare har en Saab 900 sleeper Turbo som har en ca: 260 hk på framhjulen (0-100 på ca 6 sek och topp runt 250km/h)

Känner att bmwn måste visa vart skåpet ska stå. Har ni några bra tips på trimning? Är tacksam för alla svar.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Biligaste, enklaste, snabbaste är nog att sälja 325:an och köpa en M3.
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
kongoman: Köp dig en m5Touring, saab folket blir alltid lika pissta av att bli fånåkta av en kombi jävel... ; )

// Död åt saab,,, hahahahha

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Ägare till 490 friska BMW hästar!
Länk
bmw_m6>> Precis lika pissta blir de coola snubbarna i sina M bilar att bli ifrånkörda av "en sketen Saab"....

:-)
kongoman
Haglund2306: Bilen har sentimentiellt värde. Det var men pappas bil tills att han dog för två år sen. dvs den är något jag gärna vill ha kvar.

kanske bör tillägga att trimet får kosta upp till 100.000:-
Turbo/kompressor kanske!!
kongoman
Jo, jag har kollat på en hel del kompressorer och även turbos. Någon som känner till något som funkar speciellt bra med 325:ans motor?
kongoman:
Kolla på Länk
Ess Tunings kompressor kit med Vortech V2SQ kompressor.
Ska ge 285HP, står inget om vridmoment.
4795 euro kostar kitet
Tänk på SvenskBilProvning bara, kompressorn sitter VÄLDIGT tydligt placerad i e36'ans motorrum...

Mvh
//Wille
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
kongoman:

I så fall så är nog en kompressormatning aktuell. Hör med ESS. De brukar ha till det mesta efter vad jag förstått.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
En annan bra lösning är att ta ut båda bilarna på en bana man inte kan köra på med rattlåset i. Då lär hans Saab få smaka på rejält.
kongoman
Sant Haglund: Så fort det börjar svänga och man måste bromsa. Då hänger han inte med alls. =) Vägegenskaperna är på topp sen jag bytte dämparna. Bettet i bromsarna finns där också.

Ska kolla upp det där med kompressor genast.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tycker att du har börjat att trimma din bil i rätt ända. Det är sällan jag har kört en bil med så bra anpassad motor -> chassie som E36 Coupé med M50B25. Motorn räcker långt. Bättre att bättra på chassiet i så fall.
Skall man köra 402-meters- eller motorvägsrejs så är det bättre att köpa en Saab turbo eller Volvo turbo, men hur kul är det?
kongoman
Det är en väldigt körglad bil som aldrig sviker en när det börjar svänga så länge vägen är relativt bra. Men jag saknar det där extra bettet i accelrationen. (är väl lite fartglad skulle jag tro).
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mycket vill ha mer. Man vänjer sig mycket fortare än vad som är nyttigt. Dock kommer man, efter ett tag, till insikt. Det kändes tamt att byta ner sig från 325 E36 till E30 med M42, men väl ute på banan så ångrade man sig inte en sekund.
Det är inte effekten som gör det, det är leendet på läpparna.
50 papp för 100 häst är rätt korkat... Lägg 60k på motor och 40k på väghållning...
Turbon är billigast och bäst...
Kullagrad turbo är roligast...
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Finns säkert nån som säljer en färdig turbomotor för under 50k.
Betänk att allt är till salu, bara priset är rätt :D
Synd att du inte har M20B25 i din kärra, för då hade du haft en uppsjö av galna snurror att hänga i kärran.

E28 M535i TwinTurbo

"Skall man köra 402-meters- eller motorvägsrejs så är det bättre att köpa en Saab turbo eller Volvo turbo, men hur kul är det?"

Det är riktigt roligt att både kunna köra motorvägsrace, känns lite för enkelt att hela tiden säga att man ska kunna svänga som en BMW, hur ofta sker det då fram och tillbaka till jobbet på motorvägen, det klarar jag utmärkt med min bil i alla fall, på racerbanan är det en annan sak, men på allmän väg tycker jag man kommer långt med bra mos under huven och "hyfsat" bra väghållning!

Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Kongoman: skicka in X antal k på bmwandreas konto så bygger nog han dig en fin pjäs så du slipper bli frånåkt av en saab...

BMWandreas: tackar för sakerna dom va bra. hade du lite CNC ritningar?

BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion
ICQ#126319414
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Wald:

Det hörs att du inte kör BMW. Det är skillnad på körglädje och prestanda.
Min bil går inte särskilt fort (inte på bana och definitivt inte rakt fram) men den är förbannat rolig att köra.
Man behöver inte en massa hästkrafter för att ha kul.
Om man skall se till prestanda så tycker jag personligen att helhetsprestandan är viktigare än en del av den. Det jag menar är att man inte bara skall mäta prestanda som 0-100 eller 0-402 meter. Istället tycker jag det är viktigare med exempelvis en varvtid på en bana eller liknande. Där får man ju verkligen veta vad bilen går för och inte bara hur tung gasfot och hur många hästkrafter man har.
Gasa kan alla göra, men att köra fort när det slutar gå rakt fram är inte alla som kan.
Haglund2306 >> Nej jag kör inte BMW men har ägt ett par, har inget emot BMW, tycker det är en helt okej bil med mycket av det du nämner. Men du frågade hur kul det var att kunna ge på på motorvägen, det är skitkul om du frågar mig.
Och att en bil går bra på en bana är ju en väldigt bra egenskap hos en bil, där ligger BMW bra till helt klart, men denna fråga var om en kille som ville helt enkelt ville göra sin bil snabbare än sin polares SAAB, det kanske var hans största prioritering, andras är att vara snabb runt en bana, men i hans fall så hjälper inte det sistnämnda argumentet då han helt enkelt har en motorsvagare bil, alla har vi olika mål och jag ville påpeka att man kan komma hyfsat långt med bra väghållning och bra med mos, sen vilken bil som skänker en mest körglädje är ju upp till var och en att avgöra.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Wald:

Du har helt rätt.
Det som inte utlästes av första inlägget var att han ville köra ifrån turbon rakt fram. Jag tolkade det som att den skulle vara snabbare än snaabeln rent generellt (min definition ovan av prestanda) vilket jag tror att den redan är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.