AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.947

OT: Förslag på förbättringar av forum

Sida 2 av 3
Jag kan säga att jag håller med Fredrik M... man borde kunna ventilera andra bilrelaterade saker på detta forumet också... annars är vi lika snäva som Aduiforumet på Audi klubbens hemsida...

_____
Äntligen! Vad glad jag blir att fler tar upp det här ämnet till diskussion.

Först vill jag säga att BMWPower är en unik sajt med massor av intressant information för BMW-entusiaster. Det tråkiga är att forumet inte håller samma höga kvalitet som resten av materialet. De sju punkter som T.P. tar upp instämmer jag i till fullo.

Att ta bort ”inläggsräknaren” var nog det bästa förslaget av alla. Jag ställer mig också frågan: Varför har man en inläggsräknare? Räknaren säger absolut INGENTING om en medlems förmåga att bidra med kunskap och information till forumet. Visst finns det många ”eldsjälar” som spenderar all vaken tid på forumet och verkligen delar med sig av sina värdefulla erfarenheter och synpunkter. Dessvärre finns det betydligt fler som bara postar ”skitsnack” och ”spam” för att höja sin räknare. Vad dessa personerna tydligen inte inser är att man oftast bara behöver läsa en persons fem senaste inlägg för att avgöra om personen har bidragit med något kvalitativt värde till forumet.

Nog om detta. Det som gör att jag inte läser/skriver i detta forum särskilt regelbundet är avsaknaden av vettiga kategorier. Jag vill ha ett forum per modellserie (tex ”E46”, ”E36” och ”E30 och äldre”) för att slippa bläddra igenom hundratals inlägg där kanske 5% handlar om den modellserie jag är intresserad av. Ett alternativ är att varje nytt ämne tilldelas ett prefix som måste anges när man postar ett inlägg. Vill jag posta i forumet för 3-serien måste jag från en rullgardingsmeny välja E46, E36 eller E30. Ämnet kommer då se ut så här:

E46: Glapp i länkarmen, är det ett vanligt problem?

I listan över ämnen skall det naturlig finnas en filter-funktion så att man kan välja att bara se ämnen med prefixet E46.

Bara några idéer som skulle höja BMWPower’s forum till skyarna (enligt mig).
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Helt rätt "Henrik A" håller med Dig till 100%, bort med "räknaren"
som Du säger, vad har den för syfte.
Sedan har jag den bestämda uppfattningen att flera av synonymerna som förekommer i inläggen är är just de som sköter reglerna i detta forum, allt annat är nonsen, det ser man på inläggens formulering.
Utmärkt ide med att inleda vare inlägg med modell exv. E 39, E 46 osv, då slipper man läsa alla inlägg, utan endast de som man berörs av.

NoFear
Bra ide´ Henrik, och då kommer vi ju givetvis in på den stora saknaden av ett Z forum för Z3, Z4 och Z8.

Snälla BMW Power!!

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
diamantsvart_bmw
man borde kanske maximera antalet inlägg från en och samma person, ibland undrar man hur dom hinner att vara med i varje länk? blir oxå lite jobbigt att sitta och läsa hur dom gissar till höger och vänster

Länk
Snälla BMW Power, ett forum av Z modellerna stör högt på önskelistan :)

Mvh
Maria M.

Länk
Hmm, börjar visst bli lite sömnig ... det ska vara " står högt på önskelistan" :)

Mvh
Maria M.

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Henrik A,

Jag tycker att dina förslag är bra, men ifrågasätter om det verkligen är någon som skriver ett inlägg bara för att räknaren ska "ökas på".... Därför kvittar det för min del om det finns en räknare eller ej. Jag bedömer ett inläggs trovärdighet med hjälp av andra faktorer. Speciellt bra tycker jag förslaget med en "rullmeny" där man väljer kaross är!

För övrigt så undanbeder jag mig STARKT ett Off Topic- forum, men förespråkar fler avdelningar som rör BMW.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Klart att Z 3 skall finnas med i forumet som egen, eller tillsammans med M3 & M5. Är själv mycket intresserad av
Z 3:an, ev bil till frugan. Enligt henne finns ingen vackrare bil.
Tror själv att det är en tidsfråga innan Z 3:an kommer med.....

NoFear
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag hoppas också på ett Z3-forum i framtiden.

Ställer mig tivlande till om "antal inläggs hysterin" existerar. Tror mer att forumet återspeglar verkligheten där vissa pratar en massa spontant, inte alltid helt genomtänkt :)

Modereringen är det inget fel på alls. Enligt mig håller det en perfekt nivå. Det får inte bli alltför stelt, då försvinner glädjen och interaktionen mellan BMW folket och endast nyttan blir kvar.

Vad gäller trådar som "BMW M3 vs. Saab 93 med supertrimkammar och trippelturbos" och dem som inte gillar dessa trådar så är lösningen enkel: Läs inte. Öppna inte ens tråden. Alla BMW-ägare har inte samma intresseområden, även om det finns minst en gemensam nämnare (BMW).

__
Länk
Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
Mmmmm, Z-serien=intressant...! Föreslå det till redaktionen, den som vill. De ville ha konstruktiva förslag till förbättring.

Big

Klart att det finns folk så gör inlägg för att öka på sin räknare. I förrgår var det tex en nyregistrerad kille som hade mäktat med över 30 inlägg på en dag. Jag undrar av vilken anledning man ska ha räknaren kvar, spelar det ingen roll så kan man lika gärna ta bort den.

Det är dessutom lätt att säga läs inte de trådar som ni inte gillar, men i så fall så skulle man aldrig behöva ta bort någon tråd överhuvudtaget. Har det någon gång kommit fram något positivt ur en tråd av typen "min bil är snabbare än din". Folk som startar de trådarna gör det bara för att få en tråd med så många inlägg som möjligt och ofta så råder där en hätsk stämmning med mycket pajkastning. Jag tycker (obs jag) att sådana trådar får ett forum att se oseiöst ut, fjortonåringarna kan stanna på zatzy och diskutera vems pappas bil som är snabbast.

Sedan så tycker jag att det är klart att de ska finnas ett Z-forum, dock inget offtopic-forum.

Ideén med prefix framför inläggen var också bra, kör på det.

/T.P.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag vill inte "fylla på " min räknare men måste göra en reflektion som gör mig oerhört glad.
VA UNDERBART MED KVINNOR PÅ DETTA FORUM som får komma till tals, (ursäkta att jag skriker ut min glädje )
Dessa underbara varelser pratar gärna om färg och form i stället för "pulver ", den uppfattningen har jag.
Ge dessa en egen avdelning i forumet, HÖR NI DET REDAKTIONEN.

NoFear
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om räknare tas bort kanske vi äntligen få stopp på den där spammaren hasso.

;-)
Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
En för tacka för tommysbmw inlägg om vikten av kvinnor i forumet:

;–>>, kul att höra att man är viktig...!

men jag måste säga, skämt åsido, att jag tycker det är så bra som det är. Jag skulle helst vilja att vi behåller unisexformen, eftersom man når fler personer på så vis. Det skulle bli lite tristare och kännas lite trångt, om man införde en kvinnosektion här... För min del, har jag bara fått hjälp av män här, inte kvinnor...

That's the way it is...

men tack för uppmuntran....det värmde!

/Big

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jagtycker forumen är toppen som dom är...

/Jonas
Det här med att ta bort inläggsräknaren verkar vara en lysande ide, jag fattar inte vitsen med den? I vissa trådar är det rent löjligt vilka svar en del ger , anledningen till detta kan jag endast tänka mig är att få ett inlägg till på räknaren. Jag säger inte att alla som har en hög siffra på sina räknare är sådana men ibland blir ju trådarna rent löjliga. Jag skulle uppskatta en liten sakligare diskussion på forumet samt att man håller sig till ämnet i tråden. Om man har nåt nytt så är det enkelt att starta en ny tråd. Ett praktexempel på ett urspårat inlägg är det här med "318 is erfarenheter" ,detta inlägg är ju i stort sett en chat mellan ett antal personer. I detta fallet skulle det varit bättre om de använt ICQ eller liknande. Vill inte reta upp n[gra personer utan endast f[ detta utm'rkta forum att bli b'ttre.

En del forum har ju t.ex. börjat med att dela ut "poäng" till författarna, som läsarna får sätta. Till exempel om jag skriver en tydlig beskrivning på hur man byter oljefilter, och Niklas (eller vem som helst) läser det och tycker att det är kanon, så sätter han t.ex. en 4'a på mitt inlägg. Sen i någon annan tråd kanske jag bara kommer med ett kort humoristiskt inlägg (som i 5-serien-forumet i "sätt-på-frun-istället"-tråd) som saknar direkt mening, vilket Calle inte tycker är så bra... Så han sätter helt enkelt en 1'a på det inlägget! På så vis kan man ju ha ett snittbetyg på användarens kvalitet, istället för att räkna antal inlägg..

För jag tror att tanken bakom en inläggsräknare är just lite av att bygga en uppfattning på en användares kunskaper och intresse, snarare än att kunna räkna vem som har snabbast uppkoppling och kan skriva mest på kortast tid. Dom som ser det på detta sätt är nog samtidigt relativt måna om att inte skriva alltför mycket slarv, utan vill nog bygga sin "status" på seriösa diskussioner. Så att ta bort inläggsräknaren kan nog uppfattas som att man tar bort en spärr av somliga, och därmed på sätt och vis bidra till mera okontrollerade inlägg.

Vet inte vad ni andra tycker men..... Ni som undrar lite vad jag menar med detta poäng-system, kika in på www.idg.se och gå in på deras eforum.

Vidare vad gäller nybörjare på forumet.. Håller med någon tidigare skribent här om att forumet nog dör ganska snabbt om det inte blir lite upprepning till och från. Kanske inte så mycket som det är nu, men hellre för mycket än för lite! Tänk om bara nya problem skulle få tas upp. Om 1.5 år eller något skulle det inte finnas en tråd nyare än 2 månader kvar, och i och med det skulle nog mycket kunskap gå förlorad i och med brist på intresse.. För det är ju trots allt väldigt mycket standardfel som håller gemenskapen kring BMW igång, tillsammans med mycket annat naturligtvis!

Jaja, tack för mig.. Kul att pladdra lite på en freda'kväll för att få ett extra inlägg ;-)

// Björn Eriksson
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Lyfter en gammal tråd...
Något som jag tycker skulle vara bra är om man kunde söka på användare, vilka trådar dom varit med och lagt inlägg i.
På så sätt kunde man kolla hur seriös en användare är om man kanske tänkt ha affärer med denna.
Eller det kanske redan går?!

Sjöberg
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Håller helt med dej sjöberg! Det är nåt jag saknar väldigt mycket oxå ! Man kan söka på det mesta med "sök" men om man tex vill hitta alla trådar om olja av gurun Johan, då blir det lite svårare och inte säkert man hittar alla.
Så, ordna jättegärna den funktionen !

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.