AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.390

Fortkörning i Norge - dyrt?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Mattias H: jag vet inte om jag håller med? Jag tycker nog man kan stå för sina "misstag". Att köra för fort av misstag är oturligt, att göra det medvetet är ju att ta en kalkylerad risk. I mitt fall var det dålig koll, men i Sverige är ju oddsen litet bättre så det kan vara värt risken.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
VillaRosa: Behöver man nån gång hjälp av polisen får man det inte har haft 5 inbrott på jobbet. Så varför skulle man hjälpa dom.
andha45
Har en kollega som körde 99 på 60-väg: NOK 8000 + 8 mån indraget körkort.

Tror att min fortkörning i Tyskland nyligen är rekordbillig: EUR 35 för 69 på 50-väg som rabatterades till 64.

Efter att ha åkt dit i ett antal länder (Australien, Danmark bl a) känns svensk polis bemötande och straffskalan klart generösa.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
En bekant fick 5100 SEK i böter efter att ha kört 93 på 80-väg.
Fy faan vad larvigt!

Detta med fortkörnings politik som sker överallt är sååååå jävla larvigt som man bara kan kräkas åt... låt Poliserna jobba med lite mer samhälls nyttiga åtgärder istället för att fånga fårtkörare som åker 10km/h för mycket på en 110 väg.. Jag förstår inte hur en som är polis kan ta detta med samvete att se personen i ögonen och tala om för en hur illa varslande ett par extra kilometer över gränsen är? Fånga alkisar och drågpåverkade samt kriminella element istället för att terrorisera folket med menigslöst hets jakt på ett par kilometer i timmen... De kan inte övertyga mig om att hastighet dödar. Jag kör i Tyska Autobahn 2-3 ggr / år och där är det helt normalt att köra i +200 dessutom under hård trafik... i Svedala kan motorvägarna stå tomma!!
???? Resonemanget håller inte. jag tänker inte ens gå in i ämnet.... Ny Bok?

Norge!!?? märkligt land, människorna där är trevliga och roliga, hur kan ett fåtal människor förstöra så mycket för andra pga startka politiska principer? sista komunist staten?
Synd, Norge skulle kunna vinna på lite Bil turism, istället för att avskräcka bilisterna från deras land.

Den som vill erfara trafik utan dess like! ÅK TILL POLEN!
där är vägarna kända som dödens vägar med skyltningar om 10 km där antal döda samt skadade står skrivet, jag skojjar inte!
skylten är mycket stor svart cirkel (Dö skalle) samt ett korsande sträck (Benen i kors) . Kommer man därifrån utan en skroma så kan man köra överallt i EU ;) med anpassad hastighet till väglaget 8)=)

Gonatt! har fåt skriv krampff..

Fy faan vad larvigt!

Detta med fortkörnings politik som sker överallt är sååååå jävla larvigt som man bara kan kräkas åt... låt Poliserna jobba med lite mer samhälls nyttiga åtgärder istället för att fånga fårtkörare som åker 10km/h för mycket på en 110 väg.. Jag förstår inte hur en som är polis kan ta detta med samvete att se personen i ögonen och tala om för en hur illa varslande ett par extra kilometer över gränsen är? Fånga alkisar och drågpåverkade samt kriminella element istället för att terrorisera folket med menigslöst hets jakt på ett par kilometer i timmen... De kan inte övertyga mig om att hastighet dödar. Jag kör i Tyska Autobahn 2-3 ggr / år och där är det helt normalt att köra i +200 dessutom under hård trafik... i Svedala kan motorvägarna stå tomma!!
???? Resonemanget håller inte. jag tänker inte ens gå in i ämnet.... Ny Bok?

Norge!!?? märkligt land, människorna där är trevliga och roliga, hur kan ett fåtal människor förstöra så mycket för andra pga startka politiska principer? sista komunist staten?
Synd, Norge skulle kunna vinna på lite Bil turism, istället för att avskräcka bilisterna från deras land.

Den som vill erfara trafik utan dess like! ÅK TILL POLEN!
där är vägarna kända som dödens vägar med skyltningar om 10 km där antal döda samt skadade står skrivet, jag skojjar inte!
skylten är mycket stor svart cirkel (Dö skalle) samt ett korsande sträck (Benen i kors) . Kommer man därifrån utan en skroma så kan man köra överallt i EU ;) med anpassad hastighet till väglaget 8)=)

Gonatt! har fåt skriv krampff..

Det där med skyltningarna med antal döda och skadade är sant och extremt effektivt. Känns läskigt bara man tittar på skyltarna..
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Varför inte polska skyltar...

Men, det blir till och hålla ett extra vaket öga i Norge.

Hade varit intressant med lite statistik över trafiken i Norge. Att det har gått att genomdriva politiskt?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Norge är ett frågetecken när det gäller trafiksäkerhet. Även om vi i Sverige har en gammal bilpark, så är det iaf större bilar som inte är några miljöänglar, men däremot ganska säkra. I Norge har man dåliga vägar och en gammal, och liten till storleken, bilpark. Och för att kompensera de dåliga vägarna så är trafikövervakningen så intensiv att Polisen i östergötland framstår som rena lekskolan. Skyhöga böter, noll-tollerans och massvis med fartkameror.

Jag tror faktiskt inte att trafiksäkerheten är bättre i Norge ändå. Speciellt inte när en väldigt låg procent av alla olyckor faktiskt är direkt hastighetsrelaterade.
300+: De små stegens tyranni. Utan att känna till Norges situation förutsätter jag att det var frågan om stegvisa skärpningar. Det upplevs ju inte så farligt med många små skärpningar över en längre tidsperiod, medan en drastisk ökning kan leda till protester.
acey: Sista meningen. Otroligt men sant och det är nästintill ofattbart att bilförare inte blir mer förbannade över sakernas tillstånd. Det finns tom statistik på VV:s sajt som bekräftar ditt påstående (både självmord och fylleri är långt vanligare dödsorsaker), men det tycks inte hjälpa upp debatten iom att ingen motorjounalist valt att arbeta med materialet (troligen PC).

Mvh
Mikael
Fa
69
Falstaff
120d -07
Men om jag har fattat det rätt kan Norrmännen driva in böter genom Sverige, men de kan inte ta körkortet.

En kompis åkte på fortörningsböter, och eftersom Norge har en deal med kronofogdsmyndigheten så kan de driva in pengarna. Dock tog de även körkortet av honom i Norge, men han beställde ett nytt av vägverket när han kom hem och det har aldrig varit några problem.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja Norge är ett skämt, varför hålla på med denna nitiska bevakningen?? när ändå väldigt många vägar är både smala och dåliga med riskt för omfattande skador vid avkörning (fallhöjd). Helt sjukt att ägna sig åt denna övervakning, (ungefär som att hastighetsbevaka alla svenska vägar varje dag mellan kl 8-17 under vintertid). Snacka om resursslöseri, konstigt med tanke på att när det gäller de riktiga brotten så talas det ju ofta om att resurserna inte räcker till istället, gäller inte bara sverige. Är dte inte ägaransvar i Norge också? Vi får hoppas de inte inför det i Sverige!

Paap Reeder
... nu är det ju även så här att om man har en nitisk polisstyrka ute på vägarna kan man ju också på ett kick stänga av vägar ... om ngn exvis har svårt att skilja på dina och mina pengar m .m.

MVH /// Paap R

ok, ja är väldigt nyfiken på vad som kommer hända...
är svensk medborgare,bor isverige med svenskt körkort.

Åkte fast i norge på 80 väg när jag körde 138/kmh
civilpoliserna tog körkortet direkt.
erkände inte brott i hopp om att försvåra det hela osv för dem, men nu 3 veckor senare kom brevet på posten att jag ska infinna mig till rättegång i oslo den 24:de april....

ngn som vet vad som kommer ske där?
vad händer om jag struntar i att posta tillbaka brevet som ja ska för att intyga att jag blivit delgiven detta... och inte infinner mig vid rättegången??

har jag fängelse eller böter eller bådeoch framför mig???
om jag blir dömd i norge och får spärrtid i norge, kommer det komma till sveriges/länsstyrelsens kännedom då?

Tacksam för alla inlägg...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Transocean
Du blir dömt till fängelse och får böter i tiotusenkronors klassen. Det blir nog inte mer än en månad bakom staketet. Du får snickra europallar i Sverige om du vill.

Det var dumt av dig å ge lappen till snuten, i Norge behöver man inte samtycka när dom vill ta kortet (det vill dom alltid). Samtycker man inte måste beslut om indragning fattas av en domstol inom 3 veckor. I ditt fall skulle dom då i likhet med polismannen yrka för ett indraget körkort. Nu är det dock så att om du är svensk och har svenskt körkort då kan dom inte automatiskt dra in lappen då dom inte utfärdat dig nån, utan frågan om en eventuell indragning skickas till länstyrelsen i ditt län. Och hur länstyrelsen resonerar det vet det katten.

I mitt ganska snarlikt fast omvända fall åkte jag fast i Mariestad, jag hade 93 på en 50 sträcka. jag trodde att det var 70 skyltad och var säker på att jag klarar mig med en bot. I likhet med dig gav jag lappen till snutmannen och fick aldrig tillbaks det. Det uppstod lite förvirring bland snuten då jag åkte fast i Sverige, körde en norskreggad bil, hade finskt körkort och bodde i Norge. Så körkortet skulle först hamna hos länstyrelsen i Mariestad, sen skickas till Stockholm för att sen skickas till Finland för att sen eventuellt skickas till Norge!!!!! Fick dock 48 timmars frist att försvinna ur Sverige och kunde köra vidare.

Jag ringde sen länstyrelsen i Mariestad och damen som lyfte upp luren sa att snuten inte hade nån rätt att indra ett utländskt körkort. Hon skulle skicka kortet till min norska adress och mycket riktigt fick jag lappen tillbaks om 2 dar. Dom ville tillkalla mig till en rättegång i Sverige och bad mig att skicka tillbaks delgivningsblanketten vilket jag gjorde. Efter en vecka fick jag ett brev där det stod att åklagaren hade bestämmt sig att ingen rättegång skall hållas och fick 3 månaders spärrtid endast i Sverige plus 2000 sek i böter.

Jag tror inte norrmän är lika generösa som länstyrelsen/åklagaren i sverige var i mitt fall. Om du skiter i att skicka tillbaks delgivningen så händer ingenting annat än att saken drar ut på tid, du kan lätt förhala processen med över ett år. Det blir inte någon extra straff för det.

Om jag var du så skulle jag direkt söka om ett nytt körkort i Sverige mens du väntar...Det är mycket möjligt att du fortfarande har körrätt i Sverige!

Juha
Jo, det första jag gjorde när jag kom hem från norge var att förlustanmäla mitt kk så det har jag i fickan nu, men är det verkligen fallet att jag får fängelse för det? vad jag har läst till mig så kan ja inte bli dömd till fängelse för detta eftersom den straffsatsen gäller inte i sverige , dvs att man inte kan hamna i fängelse för en fortkörning i sverige därav inte bli dömd till det av norge... ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.