AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.389

Fortkörning i Norge - dyrt?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Klantade mig på väg till Oslo och vart fotograferad. Körde kompisens bil och kanske 15 km för fort - onödigt! Nu har jag blivit kallad till förhör, dock i Stockholm som tur är. Nån som vet vad det kan kosta?

(välj Speeding/Norway)
och
Länk

/Micke
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Tack Micke. Inte så uppmuntrande! Hade antagligen varit billigare att flyga tor till Oslo.
Och rackarns, jag som brukar rekommendera Sök inlägg - och så missar jag det själv, ja ja även solen osv

/Johan
[CUL8ER]
V-R: sånt är livet;hårt men orättvist!!
Aldric
Jag körde 116 km/h på en 90-väg 4 mil norr om Oslo, NOK 3500 .. :-

Basically - Urk ;)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Villarosa!
Som jag fattade det så hade du kompisens bil och körde för fort förbi en fartkamera, men hur kan du nu få en kallaelse till förhör?!
Kontaktade dom din kompis först och han sa att det var du som körde, eller?

232
griegertz
BMW 525 M touring-05
har en kompis som åkte på fotboja för en fortkörning i Norge....46km/h för fort....Inget roligt land att åka fast för fortkörning i.....
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det kanske kan vara värt att maskera/plocka bort framskylten om man kör i norge, men det kanske blir fotboja på det samt miljontals med böter???? värt att kolla upp kanske?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Norge är det bara att ställa in sig på 90km/h motorväg, 60km/h övrig väg:)
Finland har ännu högre böter när det gäller fortkörning. Dom innehar världsrekordet. Där baseras böterna på inkomsten. Så vi som tjänar bra ligger risigt till. Fast sist jag åkte dit för fortkörning kollade dom tydligen inte upp mina inkomster. Så det går att klara sig lite lindrigare om man vågar dra en vit lögn för snuten....
Ja... ska man köra för fort så ska man hålla sig i Sverige... :D

_____
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det nånting som är billigt i Norge överhuvudtaget ???:))

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Braxen: Kompisen var med i bilen, så polisen i Sverige har kallat honom till föhör. Men det är klart att jag får ta skulden, det bvar jag som körde.

Jag ska väl inte skylla på nåt, annat än ouppmärksamhet. Men i en ovan bil, ovana fartgränser (60, 80) och ha suttit ett antal timmar (i en Toyota Picninc), så är det lätt hänt :(

Fast en rysare var det att läsa att i Norge får man fängelse för mindre förseelse än vad man tar kortet för i de flesta andra länder. Nu ska det väl inte gå så illa. Alltid lär man sig nåt. Men en himla kul och bra helg hade vi i Oslo :-)

Henrik
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Va kul att du tjänar bra Junior!
Jag kör aldrig för fort...
Men jag kan dra en vit lögn ibland ifall det behövs! :-)

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Jag är lite tväksam till uppgiften om forböjor...
En svensk kan bli fäld för brott begångna i utlandet endast om samma brott är straffbelagda i Sverige...dvs om du vägrar att infinna dig på tinget i Norge kan ingen tvinga dig till det sdå ska du utdömas straffet enligt svenkt straffskala: alltså inga fotböjor kommer på fråga( så länge det inte gäller fyllestyrning så klart...)
Det är åtminstånde så jag tolkar lagen....

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Dessvärre har de nordiska länderna ett jättefint samarbete när det gäller straff av trafikbrottslingar. Man kan således få böter och indraget körkort i sverige även om man kört för fort i de övriga nordiska länderna. När det gäller fotboja är jag dock tveksam... hoppas iallafall att det inte är så.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
alltså fotboja för 46km/h för fort hm vad var den lagstadgade hastighetsbegränsningen då? Här i Sverige krävs det lite mer för det, känner till en kille i Stockholm (Ö-malmskille) som nyligen blev av med fotbojan, men då tokkörde han i stan och krockade med taxibil samt rullade på vägen med sin mors A4a. Killen var även knarkpåverkad = 3månader med fotboja samt samhälls- tjänst :-)
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Såg själv fotbojan på min kompis och jag vet att han var i Norge när det hände....enligt honom har han kört för fort i Norge 46km/h vilket egentligen skulle gett fängelse, men han klarade sig med fotboja i två veckor och böter.
Sen vet ju inte jag om han ljuger och kanske hade ett par öl i kroppen som han inte vågar säga till mig...men han brukar inte ljuga.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
46km/h för fort och fängelse det är så man skrattar, kör man 40km/h för fort här i sverige på 30väg så ryker kortet och böter samt eventuell vårdslöshet i trafik som värsta påföljd. På 70väg gäller samma för 50km/h för fort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.