AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.391

Fortkörning i Norge - dyrt?

Sida 2 av 3
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Kunde inte din kompis ha skyllt på att någon liftare körde bilen? men det är klart, man kaske inte är så kaxig när man sitter på polisförhör och det är ju alltid lätt att vara efterklok......
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag tycker man ska stå för sina misstag! Och inte be kompisen ljuga, när man själv ställt till det. Som så många andra kör jag genomgående och medvetet 10-15% för fort på 90 och 110vägar. Ibland mer för det är svårt att låta bli. Och detta är första gången jag åkt dit för fortkörning och jag har kört i över 35 år. Tar det 35 år till nästa gång, är det helt OK för mig, då kanske jag tom slutat köra.

har Norge motorväg??? det visste jag inte faktist,trodde där bara fanns berg o dal banor :)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Är det inte så att det är ett mycket kort fängelsestaff ELLER böter att välja mellan? En kompis åkte på smuggling av alkohol när han skulle till Trysil, några få burkar för mycket. (1 taxfreeportfölj i äkta papp med 33cl-burkar blev för stor total mängd) Som jag tolkade hans papper då var det böter eller fängelse. Han låg i byråkratins kvarnar för att få utskänkningstillstånd här i Sverige, så han fick snällt betala för att undvika fängelse i papprena. Jag hade tagit ett par semesterdagar och levt med helpension i Norge några dagar :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
19
Struve
BMV 525i Touring -92
Körde 116Km/h på 80 väg med "rabatt" blev det 113Km/h och jag blev 4000 NOK fattigare vilket blev 5000 SEK då detta hände.

Surt men ändå välförtjänat, jag körde för fort och fick stå mitt kast.

Mvh Struve

www.struve.se pererik@struve.se
ormen
Norge är den sista Sovjetstaten. Sa inte Bosse Ringholm det en gång?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jo, jag åkte på 1700NOK. Men kunde ha valt fem dagar i fängelse. Visst fem dagar med helpension kunde ha varit, om inte annat, en ny erfarenhet. Men jag valde "kontantalternativet".

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
D-diddy
akkurat, 1700 NOK är inte så farligt, man vet ju inte hur klimatet är på norska anstalter. kunde kanske blivit värre. "upps jeg tror dere tappte tvålen :D)
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Är det någon som vet om du värklighen "märker" att du blir fotat av en hastighetskamera? Vilken färg är det tex?
Jag tog en förbiköring på E6:an norr om svinesund i dag. (I Norge)
Hadde 110-115 km/h i 80 sonen.. Var tvungen å köra inn direkt framför bilen jag körde om. (Kom en bil i mötande fält).
Min stora otur var är det var kamera där jag körde inn! Jag är nästan säker på att det blinkade :/ Var dock på morgonen och sol, så det var lite svårt å se

Så ett blänkande ljus på ungefär 10 diameter.. Kan detta vara blixten från kamera? Är lite orolig, och speciellt när jag leser hur mycket Struve fick böta för sin överträdelse...

"Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!"

Mvh Eivind
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Eivind: Jag har sett en fotoboks i mörket, och det blinkar presis som en stor blitz.
Kolla in det här: Länk

Tråkigt om man har brått i Norge....
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Finlands system måste väll vara ganska bra ändå för då blir ju bötern lika kännbar oavsett inkomst dvs lika för alla.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Norge, det kan norrmännen behålla för sig själv. Skönt slippa sådan förmyndarmentalitet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
ALLTID farthåller på i Norge. Inte nog med att det dräller om kameror det är fullt med civilare och vanliga målade poliser ute. Och det är som sagt inte billigt.

e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Ja vi har det dyrt i norge.Andra exempel:omreg av bil,1400-20000 kr berorande på ålder och vikt.Min 520-97 kostade 6000 kr att regga på mig.Dyrt att byta bil ofta alltså....
Villa rosa oj vad synd att inte kompisen bara teg eftersom vi inte behöver ange varann. Finns ingen anledning att underlätta för polisen.
Berra
En på jobbet åkte dit för 13km på 70-väg. Kostade 4000Nkr eller 11 dagar i finkan...
Paap Reeder
... har dom färre olyckor / skadade / omkomna i Norge?

MVH /// Paap R
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har färska fakta i min hand som visar vad som ger fängelse straff här i Sverige 1mån/ alternativt fotboja.

Körning i konstant 200++km/h under kanske 5 mil med poliser jagandes som blev ifrånkörda med ca 10 minuters försprång samt många många omkörda bilar på väg där vajerräcke sitter.
Domen lyder typ smitning, grov vårdslöshet i trafik där man inte visat någon hänsyn till andra trafikanter. Detta skedde med motorcyckel och polisen har inga bevis eftersom föraren inte kunde identifieras under färden och motorcyckeln framfördes av en spekulant som ville köpa den. Sverige i ett nötskal det!!!
Domen har överklagats och vi får se vad som händer.

I norge hade detta resulterat i regelrätt avrättning. Varför inte bara ta bort framskylten när man kör i Norge, borde vara den enklaste metoden, blir man stoppad fattar man ingenting och
låtsas att den blivit stulen.

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Får bli en Hayabusa med plåten under bakskärmen. Verkar vara sista utvägen om man skall kunna gasa lite på allmän väg. Alternativ adrenalinkick är helikoptercert, men det kostar 150K att ta plus 2500:- timmen att flyga. Livet är hårt på toppen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.