|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Caulev: Var har du placerat dom extra spridarna? Var boxen dyr? Johankhil: Vet du vad det är för skilnad på smt5 och smt6 boxarna? |
|
| Med SMT6 kan du plocka bort din Luftmängdmätare och köra med mappsensor, det är väl den stora fördelen med 6:an. I sexan har du även utgång för 6 extra spridare, det är ett inbyggt tilläggssprut kan man säga. Det kan du även få i SMT5 men då heter det SMT5i. SMT6 har en liknande funktion som Autronic sprute har också med en autotune funktion där du ställer in önskat lambda värde så reglerar boxen bränsle och tändning så att din motor håller det önskade värdet. Mycket smidigt. Dessutom skiljer de sig ju inte så mycket i pris. 3500:- för SMT6! | |
Tim_318i |
Johankikl: var köper du ditt smt6 för 3500 nånstans jag har bara sett priser på 4000:- ? // Tim |
|
Motorlyft? Köp ett ledje block på biltema för fem hundra. 5m 2"6 lite stötor och en i balk eller liknande som ska hålla för 400kg. Bygg en mortor lyft runt bilen... Va fan är Turbo? Länk |
|
|
satt och läste igenom tråden lite och kom på följande fråga. johankihl... du skrev typ att en diffbromsad bakaxel håller bättre. varför gör den det? har ju tyvärr inte någon diffbroms på min is. det har väl inte du heller? var fick du tag på Sinterpuckar, tryckplatta för 3000:-? hur många nm är den tryckplattan god för? |
|
|
lite mer frågor.. jag har snokat lite på lambda mätare och en sån verkar bra att ha. jag läste på någon sida att ifall man har bredbandslambda ska man fästa den rätt långt ut i grenröret. alltså långt från motorn för den behöver inte så mycket värme. om man kör med en vanlig lambda ska man fästa den så närma motorn som möjligt för att den trivs bäst i hög värme. gärna runt 600 grader. jag har även kollat på bilder på lambdor och jag fattar inte riktigt hur man fäster dom. borra man ett hål i grenröret och typ stoppar i den i hålet så att den sticker in lite i grenröret och sen typ svetsar fast lambdan eller? om man gör på detta sätt, kommer inte lambdan att hindra avgasflödet i grenröret då där den sticker ner. sen undrar jag lite vilket lambda värde man skall satsa på när man har turbokonverterat. jag läste på en sida att 1.0 är perfekt. 0.2 så går den rejält "fett" och 1.8 så går den rejält "torrt". är det alltid dessa värden som gäller. med ett värde på 1.0 så tror jag att det var 14.64kg luft per kg bränsle eller nått sånt. denna kombination borde man väl eftersträva även med turbo. |
|
|
Ang. Sinterpuckar: Dalhhems säljer, det blir nog en komplett sinterlamell färdig med centrum. Desto fler puckar desto mer lättkörd. 4 puckar= Av/På Tryckplatta: Jag kommer att köra med en modifierad sachs sport tryckplatta till Volvo 740 turbo. Den går att få på med lite modifiering av svänghjulet som ändå är på lättning. Fick min tryckplatta gratis av en kompis! Diffbroms: Har hört att det oftast är diffdreven som ger sig i BMW bakaxlarna, åtminstone e30 klumparna. De med lamell/visco diff är lite större och har alltså någonslags diffbroms och killarna som är riktigt avancerade här på forumet åker ju 500hk med vanliga 325 klumpar. Lambda: En vanlig lambda mätare behövs ej när du har ett SMT sprut, den funktionen tror jag att SMT6 har inbyggd. Däremot så har jag hört att den vanliga lambdan är för seg för att man ska kunna mäta blandningen rättvist med den så en brednads lambda är att föredra. Kan hyras för ca 1000:- i veckan tror jag. Jag får eventuellt låna en av en kompis kompis om jag är snäll;) !! Huh!! Lambdan monterar du i avgasröret efter turbon, kolla på till exempel ticcos hemsida. Jag tror att man ser att lambdan sitter i downpipen från turbon där. Lambda värdet är något som du får höra med de rutinerade killarna om, observera att jag aldrig utfört en turbo konvertering jag heller. Är väl påläst bara antar jag. Sånt här snappar du upp om du gör dig vän med en turbo van kompis!! Jag frågar polaren som har Volvo 360'n på våran hemsida om det mesta. Han är bilmekaniker och självlärd. Kan det mesta som man behöver kunna!! Hoppas att det hjälpte/ Johan |
|
|
tl996r skicka mail till mig så får du bilder där du kan se hur spridarna är placerade. Jag kan tyvärr inte klicka på din email något fel på min dator. Länk |
|
|
Ett tips bara! 324tds grenrör passar med endast smärre modifiering i 325:an. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.