|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
om man skall ha en riktigt kul busbil som inte går sönder hela tiden och som inte blir allt för dyr, vad väljer man då? en m3 e36 för kanske 110.000-120.000kr. + lär inte gå sönder så mycket. + underbar på vägen. + drar väldigt lite bensin - äckelpäckeldyr att försäkra en e30 325 som man bygger turbo på + kul att bygga själv (vet inte hur man gör, men det löser sig nog) + inköpspris e30 325 billigt + billigare att försäkra + alla turbogrejer borde väl inte heller kosta så mycket + mer pulver än m3? - sbp - bensinförbrukning - driftsäkerhet - har aldrig byggt turbo förut så jag kommer säkert att göra kostsamma fel vad tycker ni? det jag vill ha bilen till är att busa runt och sladda och köra fort och köra bana. när man bygger turbo på en e30 325... hur mycket kostar det då ungefär när man siktar på följnade effekter: 250hk? 300hk? 350hk? 400hk? vet inte riktigt hur många hästar man måste ha för att det ska bli lika kul som m3. det skadar inte heller ifall det blir roligare. 1500kg/286hk=5,25 1200kg/5,25kg/hk=229hk nu har jag bara chansat på dessa siffror men det borde väl va hyffsat närma. det borde alltså räcka rätt bra med en 250hk i en 325 för att hänga på m3. borde väl då också bli bra mycket billigare än 110.000-120.000kr? | |
|
är det bara jag som tycker att detta är intressant? bygger alla bara turbobilar för byggandets skull eller? tycker att det är intressant att jämföra såna här hemmabyggen jämfört med bilar från fabrik. jag bryr mig tex inte så mycket om hur bilarna ser ut. jag bryr mig bara om väghållning och effekt. då tycker jag att det är intressant tex att jämföra en ferrari och en turbokonverterad bmw. i detta fall blir det extremt mycket billigare att få likvärdigt väghållning och effekt i bmw'n. säg att bmw'n går på 100.000 och ferrarin 900.000. visst en trimmad bmw blir aldrig en ferrari, men man lär ha lika kul bakom ratten. |
|
|
Om du är ute efter en busbil så tycker jag du ska välja en 325 Turbo... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Jag har åkt med i en 430 bakhjuls hästad BMW 325 E30, och jag har kört BMW M3 3,0, gissa vilken som var roligast? Jag skulle satsa på 325 turbo med ca 400hk, M3 E36 är en roligt bil, men jag tror du tyvärr kommer skrika efter mera effekt redan efter 1 månad :-( Ang pris på turbobygge så borde det finnas en del info om det om du söker här på forumet... Lycka till :-) |
|
|
Att åka turbo känns dessutom som om man har mycket mer effekt än att åka sugmotor. om båda har samma effekt. Detta beroende på att sugmotorns effektkurva ofta är mycket jämnare, E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Klart du ska ha 325 turbo! Det är klart mycket coolare om med en gammal sleeper än en glänsbil. Ska nog bygga turbo eller kompressor nästa vinter men 3,5l är dyrt att bygga på... Va fan är Turbo? Länk |
|
|
härligt med lite svar... jo det känns som att det är turbovarianten som gäller. dock så behöver man väl inte ha 430 hästar för att det ska bli roligare än m3. borde räcka bra med 330hk eller ännu mindre. jag surfar inlägg om turbo som en tok här på forumet men jag tycker inte att jag får någon riktig koll. jag skulle vilja ha en 250-300hk. det räcker bra. antar att det är lättast att bygga på en 325'a men det skulle va kul att göra det på en 318. dom är ju så billiga i inköp + försäkring. jag slipper gärna att behöva förstärka drivlinan. alltså koppling och sånt. jag slipper mycket gärna hålla på med en massa mappning och megasqirt och sånt för det fattar jag ingenting av. alltså jag förstår va det går ut på såklart, men det känns som att det inte direkt är några nybörjargrejer... jag vill gärna ha en bil som jag kan köra med dagligen. den få alltså mycket gärna ha en sån karaktär att den kan ligga på 0,8-1,0 liter milen i 100km/h. sen när man gasar då blir det massor med kräm och då får den dra hur mycket den vill. om man räknar lite på en 325 e30. 170hk x 1,6 = 272hk 170hk x 1,7 = 289hk 170hk x 1,8 = 306hk där någonstans skulle jag gärna vilja hamna. då borde man väl kunna åka på orginal koppling? orginal spridare borde väl räcka också? har för mig att jag läst att det är 280cc spridare på dom. men behöver väl inte kompsänka? kanske.. om man inte kompsänker.. behöver man då inte heller mappa om? eller har det inget med kompsänkning att göra. tacksam för svar :) man måste ju lära sig någongång så att man kan börja planera sitt projekt lite mer. |
|
|
Om du ska upp i nära 300hk gör du rätt i att bygga på en 325. Om du vill ha bränsleekonomi och inte mappa om sprutet eller köpa eftermarknadssprut så ska du tänka om och köpa m3. Räkna med att lite större spridare är nödvändigt ändå och att du kommer att få lägga ca 6000-10000 på att mappa ditt motronic om du inte vill byta ut det. Köp en 325 med diffad bakaxel så håller drivlinan gott och väl till ditt ändamål. Kör på recept icke kompsänka. 325 årsm efter -88 med motronic. köp kittet på börsen komplett med grenrör och turbo och intercooler (bra pris på det, mycket bra) Räkna annars kallt med att få betala 4000-5000 för att få enbart grenröret byggt. En hyfsad turbo till de effekter du ska upp i kostar ca 3000 och en intercooler 1000. Mappa orginalsprutet eller köp ett eftermarknadssprut alt piggyback som SMT boxarna så har du dina 300 kusar. Kopplingen har jag ingen aning om vad den tål. |
|
|
tackar för svaret johankihl. ok då blir det nog till att köpa ett sånt där mega squirt. dom verkar prisvärda och bra. det kanske jag kan lära mig att använda med lite träning. jag är trots allt dataingenjör och det borde ju hjälpa lite i alla fall. jag hade tänkt att jag skulle köpa en migsvets och en massa rör på metallskroten och sen försöka svetsa grenrör själv. men jag köper gärna ett som någon annan har byggt på börsen ifall jag hittar något till lämpligt pris. hur svårt är det egentligen att svetsa ihop ett eget grenrör. jag har förstått att principen är att alla rör skall vara lika långa. om man köper en massa rör på metallskroten och sen försöker själv så borde man väl kunna få ihop något efter några försök. jag läste i en annan tråd om en kille som hade byggt turbo på en 318 för 2000kr. han skrev att han köpte rör på metallskroten för 3 kr/kg. köper man några kilon så han man råd att misslyckas några gånger. jag har dock absolut ingen erfarenhet av svetsning så jag har inte en aning om ifall det är skitsvårt att svetsa ett själv eller bara ganska svårt. piggyback? smtboxar? hmm... detta har jag ingen koll på. smtboxar är det typ ett alternativ till mega squirt? behövs lite förklaringar här känns det som :) |
|
|
kom på lite mer frågor.. om man inte kompsänker, måste man då * ha trimkam? * slipa toppen på avgassidan? * slipa toppen på insugssidan? * göra nått annat med toppen? läste om en annan kille här på forumet som hade byggt. Bonje tror jag att han hette. han hade inte kompsänkt och han hade 316hk. han hade dock gjort en massa grejer med toppen. kan man ha toppen helt orginal och ändå få ut 300hk? jag vill helst ha orginalkam så att jag får lite pulver på lägre varv också. tycker att det är lite jobbigt med bilar som är tokslöa på lågvar och monster på högvarv. det är ultrakul på högvarv då förstås :) men dom får inte bli för slöa på lågvarv. |
|
|
Att bygga ett grenrör utan någon som helst erfarenhet av svetsning är väldigt komplicerat, lägg till att du inte vill ha något skrot i rören som släpper och förstör din fina turbo så är det värt pengarna att låta någon duktig kille bygga grenröret. På din/vår nivå så är det inte så viktigt att rören är lika långa, får du ett grenrör snyggt svetsat med olika långa rör så nöjer du dig med det! Det Bonje förmodligen hade gjort med sin topp var att ta ur förbränningsrummet. Det är ett alternativt sätt för att få ner kompet utan att röra bottendelen. Det bästa är att göra iordning bottendelen med svarvade kolvar eller helst riktiga lågkompskolvar. Det finns inget som säger att du ska ha trimkam för att du inte kompsänker, det har inte så mycket med varann att göra. Slipainsug/avgas= Porta toppen, men det är inte nödvändigt vid effektuttag uppåt 300hk. SMT boxarna kopplar du in på din befintliga kabelhärva till motronicen, alltså det styrsystem som du använder dig av idag på din is och som den 325 du köper har. Detta kallas för piggyback och det lurar din orginalbox att tro att de yttre förhållandena är annorlunda än det ser ut och den pytsar på mera bränsle än normalt. Systemet verkar fungera utmärkt! Du är förresten medveten om att du kan plocka 300hk ur din is utan att röra motorn och bara bulta på turbo va? |
|
|
Nej nej nej.... Jag hade inte kompsänkt på någe vis alls. Därimot hade jag polerat kanalerna så dom blev jämna och fina utan några skumma kanter runt ventilstyrnigarna. Styrningar och tätningar var bytta, sedan var sätena mirafrästa och ventilerna slipade. Alltså, en helt vanlig renovering av toppen. Jag hade fått ur mer mos ur motorn om inte Volvo IC. hade varit så jäkla dålig. Luften blev över 60 grader vid 0,9 bar. Sen om jag hade haft en lite större turbo hade nog det också gett lite extra. |
|
|
Bonje: Vad har du för turbo på din 325. Har en 323 så en motsvarande skulle nog passa fint på min. Vad hra du för grenrör orginal eller eget. Mvh Michael |
|
|
bra förklaring på smt box johankihl :) måste gå in på deras hemsida och läsa lite mer. har för mig att Ticco länkade till den någonstans. nej jag är verkligen inte medveten om att jag "kan plocka 300hk ur din is utan att röra motorn och bara bulta på turbo va". hur funkar det? is'en har ju 10.0 i komp. det är ju superdupermycket. 300/136=2,2 dvs jag måste ladda 1,2 bar. är inte det väldigt mycket utan kompsänkning? jag hade tänkt ha min 318is som snålbil och sen en 325 turbo som kulbil, men jag kan lika gärna bygga turbo på min is och köpa kanske en 318i som snålbil. men om man laddar på 300hk på is'en, blir inte det lite mycket för koppling, växellåda, övrig drivning? vad är en säte? var är ett mirafräst säte? Bonje.. tror du att du hade klarat dig med en saab 9000 ic? sån kör ju rätt många med. |
|
|
Självklart blir det mycketför kopplingen. Men ticco åkte ju säkerligen närmare 300hk vid 0,9bar med orörd motor, turbo och smt box var väl som var gjort med den bilen, fast han hade iof bytt koppling tror jag! Om du inte ska ha mer än 250-300hk så ser jag egentligen ingen anledning till att inte åka med din is. Om du bygger med fina komponenter runtom, bra ic, lite överdimensionerad turbo och åker och får den fint mappad med 1bar eller nåt så får du nog en jävligt fin maskin. Jag bygger själv på en m42 fast min är kompsänkt och balancerad och viktjusterad med lättat svänghjul osv. Varför inte försöka få tag på en motor och börja och riva den, det lär du dig otroligt mycket på och det är inte så svårt som du tror. Det är dessutom väldigt roligt och det finns ju massor av folk här som är redo att svara på dina frågor om motorbygge. Då kan du ju få en kompsänkt maskin som håller relativt bra jämfört med en standard maskin! Köp en m42 vetja så har du kvar is:en, mycket rolig maskin med väghållning så det räcker också!! |
|
|
det som jag ser som en extremt stor fördel för min del med att inte kompsänka är att jag väl inte behöver lyfta ur motorn ur bilen då för att kunna genomföra en motorkonvertering. jag har ingen motorlyft eller liknande. för att kunna montera ic och såna prylar så tänkte jag att jag skulle inhandla nån billig migsvets eller nått sånt. man måste väl svetsa lite fästen till ic'n och så. johan kan du inte dra en lista på alla komponenter du ska använda till din is konvertering? så att jag får lite bättre koll på precis vad jag skulle behöva inhandla för delar om jag bygger på min is också. |
|
|
Huh, kommer en del saker. Allt kan jag nog inte kom på såhär direkt! 1st motor (200:-) rasad topp som renoveras med: sotningssats 1400:- Insugsventiler 880:- Bottendelen ska få: Ny kamkedjeskena ?:- Packningar ca 800:- Kamkedjesträckare 400:- Balancering & viktjustering inkl lättning av svänghjul och svarvning av kolvar ca 2000:- (privat) 1st t03 & 1st Holset turbo, 1st audi wastegate 4500:- SMT6 3500:- Spridare blå 800:- Sinterpuckar, tryckplatta 3000:- Ic, specialgjort av dubbla Volvo cellpaket, byte av tjänster med kompisar! Det är allt jag kan komma på, men då är det tänkt att den ska hålla en liten stund. Detta är ett budgetbygge och skulle kunna göras 10ggr fräschare men även 10ggr dyrare men med tanke på att jag studerar så får det bli som det blir. Jag lägger redan nu som det är allt jag tjänar på det och lite till;)) Sånt ä livet när man har en hobby som är dyr för vissa, men ser man till kilopriset som jag brukar säga så är det inte så farligt;) |
|
|
>MichaelB Min turbo var en RotoMaster T04B och grenröret var ett gjutet och av okänt fabrikat. Ja, kanske att en 9000 IC hade fungerat. Det hade iaf. inte blivit sämre. |
|
|
Jag köpte Lotussamuels gamla 325 turbo. Enligt honom så körde han ganska jämnt med 0,65 i laddtryck mot en M3 E36 3,0. Motorn är helt orginal, ic från en Saab 9000, V70R turbo (TD04) ett grenrör som han själv har byggt bra, tycker jag i alla fall. Jag är väldigt nöjd med hur bilen går. Har tex kört en M5 3,8, tycker att min 250hk 325:a är minst lika snabb. Om du inte bryr dig om hur den ser ut då slipper du folk som vill sno dina grejer eller göra inbrott, du får ha den ifred, så blir det nog inte med en M3 E36. Det är vad jag tycker. Lycka till. Länk |
|
|
Caulev.. har din bil smt5/6 eller ms eller nått sånt eller är den mappad på firma? |
|
|
Jag kör faktist med 4 extra spridare som kommer igång med hjälp av tryckvakter, 1 par vid 0,3 och 1 par vid 0,5 bar. Tändningen är backad med en liten box som är köpt på GIK Turbo, vet faktist inte vad den heter men kan kolla upp det. Detta är ett enkelt o billigt bygge tror jag, som sagt köpte motorpaketet färdigt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.