AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.488

Växellådsproblem...Ingen back...ej adaptiv automatlåda

Sida 1 av 2
St
15
Stenis
540iA -93
Har någon stött på detta problem?
Det händer absolut inget när backen är i ...inga missljud eller något förutom att varvtalet stiger lite.
Jag har inte hittat något liknande här på forumet...
Hur är det mekaniska uppbyggt från spaken till låda?
Kan det vara nå´t som hoppat loss?

An
22
AndersH
540iA -93
1502 -75
Prova att varva på samma gång som du har i backen. Jag hade samma problem en gång på min. Inget hände då jag la i Backen. Då varvade jag lite och så rykte de till å så började bilen backa. efter det har allt fungerat, men jag vet inte vad det berodde på.
St
15
Stenis
540iA -93
Tyvärr har jag redan varvat så det räcker... händer ingenting...

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
"ej adaptiv automatlåda" skriver du.
Jag har för mig att jag läst att det är samma låda i din som de är i de nyare med den adaptiva växlingen.
Vill minnas jag läste att det endast var styrelektroniken som skulle skilja.
Det pratas om nån plastkula som ger upp efter x antal mil..
Finns denna konstruktion på båda lådtyperna?

Hoppas någon kan reda ut om det är samma låda, men med olika styrelektronik...

Mvh
Patrik - snart med adaptiv automat -95:a

Vill inte måla fan på väggen, men samma sak hände min kollega med 540i - 1995 (adaptiv låda) resulterad i total vxllådsrenovering. 50 mil efter renoveringen hände samma sak igen, lådan fick rivas på nytt dock på renoverarens bekostnad denna gången. Är inte alltför haj på auto-lådor men jag tror backtrumman var sprucken i två bitar (??)
PE
630
PESK
740iA e32
Gå under "sök inlägg" där finns hur mycket som helst
om växellådorna och sk. "kulan"...
St
15
Stenis
540iA -93
Misstänker "Kulan"... Verkar va som Patrik_N tror...att det endast är elektroniken som skiljer lådorna åt från ca -92 och framåt.
Jag har pratat med gubben i Burträsk som har nya "kulor" så jag tror jag gör ett försök på att plocka isär låddan och kika

St
15
Stenis
540iA -93
Kan meddela att det inte var kulan som i detta fall hade tagit ca 4 timmar att byta själv... I oljetråget låg ca 25 småbitar 4x8 mm... Enligt Lundberg i Burträsk så är det C kopplingen som har rasat...ett tydligen inte helt ovanligt fel.. Har någon en växellåda liggande?? Jag är inte så sugen på att slänga ut ca 25 000 på en renovering!!

Lundbergs i Burträsk är en riktig klippa!!

Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Vilka körprogram har du??? Har du den med snöflingan så är det ej den adaptiva lådan.
St
15
Stenis
540iA -93
Det är samma låda mekaniskt (ZF 5HP-30) men olika styrelektronik från 3/93 till 10/95.
jag skulle behöva en låda avsedd för snöflingan...
Är det någon som har en liggandes eller finns det någon bra Tysk bilskrot?

Visa användare
133
ollie
120d -2007
Många verkar ha problem med sina automatlådor på modellen E34 540.....

Läs gärna mitt problem för jag är desperat att få detta löst....

Länk

ollie...
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tjena, jag blev också utan back på min 540,och den blev likadan som Stenis låda. Så jag hörde mej för och vi kom fram till att det var backtrumman som spruckit. Så jag köpte en begagnad låda på skroten istället för 7000kr som jag och en polare bytte, tur man kunde låna en bilverkstad.En renovering kostar ju ca 15000kr.
Får hoppas det är ett enklare fel för Stenis.

PB
St
15
Stenis
540iA -93
Tyvärr petrus...det är inte enklare. Vart hittade du den billiga lådan och renoveringen?
De växellådor jag har hittat kostar mellan 8500:- till 12500:- och en renovering ca 25000:-

Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Det är ju ca 1-års sen jag bytte låda nu, men jag gjorde en sökning på, jag tror det heter bildelsbasen, och då fick jag upp alla skrotar som hadde lådor, kommer inte ihåg vad den hette som jag beställde ifrån. Och han som renoverar lådor håller till i Grästorp, kommer inte ihåg vad företaget hette, ska se om jag kan ta reda på det.

PB
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Har för mej att företaget som renoverar lådor heter Mimek.

PB
St
15
Stenis
540iA -93
Tackar tackar! Renoveringen sulle börja på 12000:- det är ju betydligt bättrer än 25000:-

To
46
Tomba
525 TDS -92
Vad är det för låda? Jag fick samma problem. utan förvarning så fungerade inte backen. 5HP18 låda A5S310Z. Det jag vet är att man ställer om en hydraulventil i lådan. Så om den fungerar i övrigt så är det inger sådant. En BMW verkstad kan kolla om det är något felmedelande. Det ät ingen el inblandat utan det är rent manuellt då man lägger i backen.
Vissa lådor har tätringar av stål, de byttes senare mot vitonringar.
Då detta blev ett känt problenSkulle gärna vilja låna en Svensk TIS skiva och se om det finns någon maintenance bulletin om diagnostik. Vet att det finns bra felsöknings hjälp i bullarna. var noga med nummret på lådan om du byter. Jag ringde BMW för lite support- blev hänvisade till skrotarna som de samarbetar med!!!
Så jag köpte en låda med rätt nummer på skroten, satte upp den, och den var hellkass. Så den får jag lämna igen.
Fungerar lådan i övrigt? växlingvar vid full gas och delgas. Är de OK?
To
46
Tomba
525 TDS -92
Forts. Om växlingsvarven ligger lite högre än de brukar så kan det vara stålringarna som kärvar i hylsan. Man får då ett läckage och backen vill inte gå in. På min så tog jagbort ventilpaketet min för att kolla kulan, och då upptackte jag felet. Sista 7 mm på C hylsan har separerat. Nu var oljan i övrigt svart så det blir en utbytes. Och det skiljer mycket i pris mellan ställena.
Jag köpte en från en skrot via bildelsbasen och hängde upp, men den var kass, går bara i nödkörningsläge. Lyckades spåra ägaren och han sa att den växlade hårt, speciellt på 3:an vid kall väderlek innan han smälla bilen.
Nu behöver jag bilen så jag får ta smällen med utbyteslådan. 17500:-. Men jag känner en som kan fixa den trasiga lådan om det skulle behövas. Den skall återlämnas till skroten i vilket fall som helst.
Ingen back- 1, Ner med oljatråget, är oljan bränd/ svart eller det ligger bitar där. Montera ner lådan, byt eller fixa den.
2, Oljan fräch, Ta ner ventilpaketet, kolla kulan och se efter om C kopplingen är hel. Den stora i aluminiumlegering.
Ser det bra ut.
3, nytt filter och olja, prova igen
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Tomba

Du nämner att lådan "smäller" vid kall temp. Vet du vad detta beror på? Har nämligen samma problem, fick riva min låda och bytte kulorna i somras, så man har ingen lust att riva igen. Den växlar för övrigt fint så fort man har fått kört en bit, så oljan i lådan e varm.

Nån med förslag??

Häftig motor,häftiga priser...!!!
To
46
Tomba
525 TDS -92
Det var förra ägaren till lådan som smällde bilen. lådan växlade hårt vid kall vädrelek.
Möjligen kan oljevalet ha med detta att göra. Skall vara dextron III eller liknande kvalitet. Typ Shell Tx.
Det jag haft vid varm låda då man drar slåp är att den bommar då 3:an läggs in. Varvräknaren går upp till 4000 rpm och det kan upplevas som en smäll då den " kuggar" i igen. Det jag gjorde var att dra ur han på 2:an, släppa gasen och låta 3:an gå i, vänta nån sekund och sen gasa. uppträdder bara då man kört >5 mil med släp, tom eller last spelar ingen roll.
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Då jag har rätt olja i lådan och lyssnar lite mer noggrant när den växlar, verkar det som om oljudet kommer mer bakifrån. Nån som tror att det kan vara bakvagns bussningarne?
Att det e där det e glappt och "smäller " när den växlar tack vare att den växlar mindre mjukt vid sträng kyla....!?!

Förslag?

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.