AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.268

viktigt med rätt moment?

Sida 1 av 2
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
I Haynes och på andra ställe står att muttrar skall dras med rätt moment. Men hur viktigt är det egentligen? Jag förstår att vissa delar i motorn måste dras på rätt sätt, men är alla andra delar lika viktiga? Hjulmuttrar, tex dras ju hårt på verkstäder, men jag drar lösare och har aldrig haft problem. Bytte stötdämpare igår och då lossar man ju en del saker i framvagnen. Är det något som är kritiskt där? På en del ställen kommer man ju knappast åt heller med en lång momentnyckel. Vad säger ni som kan...

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Moment kan ha olika stor betydelse beroende på olika orsaker. De två först typfallen är
- tillräckligt "hårt" för att inte lossna
- tillräckligt löst för att inte ta sönder bult, gänga eller godset som skall hållas fast

En ytterligare orsak som är kanske den viktigaste är då momenten skall vara lika på flera bultar vid gods som antingen inte FÅR böjas eller inte KAN böjas. Exempelvis vissa aluminiumdelar (får inte böjas) eller exempelvis topplock (som visserligen även kan vara av aluminium) då en böjning in får ske (otät et.c.).

Det är svårt att säga några generella riktlinjer då man bör vara noga med momenten, är det inte så noga så är en van mek hyfsat duktig på att "chansa" (vet ungefär hur hårt man skall dra i förjhållande till specat moment).

I framvagnen kan jag inte komma på något där jag själv använder momentnyckel, försöker ha lite "fingertoppskänsla" bara, beroende på vad jag skruvar i och med (storlek, material et.c.).

Däremot på mycket i själva motorn kan rätt moment vara helt avgörande.

Kanske ska tillägga att jag fick byta en låsmutter på en spindelled i framvagnen som var sönderdragen av någon mek tidigare, så det är inte alltid de chansar rätt.....

------------------
Always Diesel
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
man kan nog avdramatisera det där med momentdragning lite grann, eftersom en stor del av dem som använder sig av momentnycklar inte har en aning om att man ska göra ren gängor, rensa hålen, olja in bultar, muttrar, brickor mm mm för att uppnå det exakta momentet. Många drar helt enkelt tbx den gamla rostiga bulten och har inte en aning om att momentet egentligen blir alldeles för lågt, men bilen fungerar oftast lika bra för det.

Visst, i en motor har momenten lite större betydelseså att t.ex lagerbanor inte deformeras eller att bultarna lossnar. Däremot så har det mindre betydelse vid karosseridelar, förutsatt att man inte drar åt dem alldeles för löst. Men jag tror nog att de flesta snarare drar bultarna lite för hårt än för löst. Har iof HÖRT att bromsskivorna lättare blir skeva om man drar hjulbultarna för hårt.

Jag har för övrigt en kompis som kategoriskt vägrar använda momentnyckel utan drar allting på "känn" och han har renoverat både bil och mc-motorer utan att nåt har rasat...
Har inte med bilar att göra men mekade med min skoter för många år sen och drog pinbultarna för toppen utan moment för hårt och när motorn var varm så gick en av dom av (alu sväller när det blir vart?)... inte kul alls..

/Jimmy
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det är mycket ovanligt att någon drar något för löst!
Vitsen med att använda momentnyckel kan givetvis diskuteras men är man osäker finns det väl egentligen ingen anledning att låta bli? Vet att många med "känslan i armen" tycker att momentnyckelanvändare är "sittkissare" men det är upp till var och en att välja hur man vill jobba.
Privat använder jag momentnyckel till topplock, lageröverfall, navmuttrar och tändstift(!). Kanske glömt något?
Skruvar jag på jobbet använder jag momentnyckel till nästan allt!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Många erfarna mekaniker Vet inte hur man brukar ett momentdragskaft. För att inte momentet skall bli fel överfört till gängan/godset så skall man alltid ha en kulled över ( vanligtvis ) förlängaren så att inte kraften överförs i en annan vinkel. Många drar även för fort när de använder momentnyckel. Det ligger ju en accumelerad kraft i dragarens hand/arm. Det är därför många kritiska bultar dras med vinkel isället. Även en ny muttermaskin kan vara lömsk för en mek, hehe. Drog av en M12 till framvangsbalken på en nästan ny Porche för två år sedan. Det var inte kul. : (
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Fördelen med att dra med moment är att bulten sträcker sig lagom mycket vilket gör att bulten inte skramlar loss.Drar man för hårt så sträcker bulten ut sig och kommer eventuellt att lossna.
När man drar vevstaksbultar så ska man helst gå efter hur mycket man sträcker bulten än momentet. Dvs man mäter bultens längd före och efter dragning.
Detta förutsätter förstås att man kan komma åt bultens båda ändor efter att man dragit fast den.

På detta sätt slipper man variasioner som dragning med momentnyckel ger. Det kan ju skilja mycket beroende på vilket fett man använder när man drar tex..
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
vidare ska ju egentligen momentnyckeln ha "normal" temperatur (d.v.s den temperatur vid vilken den är kalibrerad) oxå för att inte visa fel värde. Det gäller förstås även bulten man ska dra fast.
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Bra synpunkter!

Det är tydligen ingen garanti att man drar rätt bara för att man har en momentnyckel. Det verkar som om man skall använda sunt förnuft om man inte är expert. Delar som inte är känsliga kan man dra på känn och känsliga delar som lager eller topplock skall man vara försiktig med. En tanke är ju att dra tillräckligt hårt på tex bromsok och sedan kolla efter en vecka om något ändrat sig. Eller? Ibland står det att man skall använda gänglåsmedel. Vad är det?

Två tips när man använder momentnyckel:

1. Smörja ordentligt på gängor och mellan muttern/bultskallen och brickan.

2. När du ska dra fast, gör så här: Dra till momentet, lossa upp igen, dra till momentet igen, lossa igen och håll på så ungefär fem gånger. Varje gång kommer kommer man lite längre innan momentnyckeln knäpper till. Detta eftersom friktionen minskar då gängorna blir "inkörda" i varandra. På så sätt kommer man närmare fabrikens kliniska förhållanden, vilka momentangivelserna är anpassade för.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är inte alltid som man skall smörja gängorna. Ibland ska det torrdras!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En erfaren mekaniker använder i stort sett bara momentnyckel, till motorer/växelådor/backaxlar, resten har han momentet sitter i armbågen.Annars ska han pyssla med nått annat:)) Finns nämligen inte tid att dra alla skruvar på bilen med moment på en verkstad.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag använder momentnyckel till allt som jag kommer åt med den. Huvudsyftet är att inte dra för hårt - alltså förebyggda skador pga detta mycke vanligt förekommande problem.

Favoritstället för momentnyckel är hjulbultarna som nästan alltid dras på tok för hårt av 'proffsen'. 100 Nm ska det vara på min och det är inte särsklit hårt alls och därför svårt att dra 'på känsla'.

Och jo, jag har lite kopparpasta på hjulbultarnas gängor. När jag byter delar köper jag praktiskt taget alltid nya skruvar och muttrar, det kostar förhållandevis väldigt litet men det blir så mycket trevligare att jobba med nya grejer.

Mvh Björn
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Väldigt många som drar bultar hit å dit.
En bult har ingen gänga :)
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Mange 745:

Det påpekandet är rätt bra att släppa när någon
stått och babblat om sina bultar.
Helst ska man se lite oförstående ut ;)
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det heter gängad bult, jag vet
Deffenetivt inte skruv som många vill säga! : )
Tycker det är lite hårklyveri men om man vill vara meschersmitt så.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Mange 745 och MMM

Roade mig med att slå upp orden i NE
Bult = ogängad eller utvändigt gängad stång eller pinne avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med.
Skruv = Gängat fästelement med huvud
Men jag som alla andra säger bult när det korekta namnet är Maskinskruv med sexkantshuvud

mvh

BLJ
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Hej!

Vill inte framstå som en messersmitt men tycker det låter så fånigt att säga bult när man menar skruv.
Är mycket väl medveten om att de flesta säger bult om skruv, och att det förmodligen därför med tiden blir den korrekta benämningen på skruv.
Jag vidhåller också, trots NE, att en bult inte har gänga.

Hoppas att ni inte retat er för mycket på mig!
I så fall ber jag om ursäkt!

mvh / Magnus
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!

Har forskat lite till i div. maskintekniska handböcker och läst mer i NE
Gängad bult typ pinnbult är en äldre benämning, uttrycket pinnskruv skall användas i dag.
Typexempel på bult är kolvbult = "pinnen" som förbinder kolv med vevstake.

mvh

BLJ
ant
japp helt rätt Mange745 och bengt .
sen kan man ju bara för att snida till det lite dela in det i presskruv, flänsskruv, skäggat, sems, vagnsbult, tierod osv osv.. dessutom med metrisk, tum, taptite, duo-taptite, taptite2000, powerlok gänga.
det finns uppsjöar av olika standarder för olika ändamål inom fästelementens mycket stora värld. allt beroende på vad det får kosta och vilket ändamål som är i fråga.
men tribolära gängor är något som i mycket stor utsträckning används av nästan alla stora konsumenter av fästelement idag, tex bilindustrin.

==========
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.