AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.373

Idiotförklarad som låter bilen stå?

Sida 2 av 4
Köpte vinterbil idag så M5:an ej ska behöva rulla på de svenska skitvägarna på vintern..

Ska ner till Skåne-Tyskland-Frankrike i sommar med M5:an.. Klart man tar M5:an på semestern.. Det är onödigt enligt mig att ta finbilen till affären osv.. finbilen ska användas när man kör för körandetsskull..

/Jimmy
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har ni hjälm på er hemma oxå?

;)
Visst skall man vara rädd om sina prylar men ibland kan det drivas till absurdum. Försiktigheten blir överdriven och trissas upp till sådana proportioner att dåligt samvete uppstår så fort tändningsnyckeln sätts i låset på bilen. Bilar är trots allt bara bilar. De är till för att användas. Visst kan det ske med försiktighet men när inte fordonet, av försiktighetsskäl, vågar användas på bilsemestern så förstörs mycket av glädjen med att ha en fin bil. Förekommer samma tvångstankar och försiktighetsåtgärder på övriga kapitalvaror? "Jag bor på hotell för jag vill inte slita på min nya villa", "Jag badar i en isvak för att slippa slita på mitt nyrenoverade badrum", "Jag har köpt en gammal hitachi-bandspelare för att inte slita på min nya Bang Olufsen" Njut istället av Era prylar så länge de är nya!
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Vad kul det skulle vara om man fick äran att ha samma problem som ni!!!!

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Bimmer7er
bjoerck: KLOCKRENT.
DanTheMan
Vet inte vad dom flesta av använder bilen till,men jag använder den för att KÖRA med i då ger jag blankt i om det e vinter,snö o slask.O skulle nåt hända har jag försäkring.
Jag köper inte en dyr bil o bara låter den stå..NO WAY.
Min hjälte är en lirare men en Ferrari 355 Spider som körde i värsta snö slask vädret förra året o utanför mitt jobb står det en nästan sproilans ny Porsche 911 ,,oavsett väder.
En rolig grej: En polare köpte en ny 850 R (Volvo alltså) när en kom 95 eller 96.Men han körde den nästan aldrig utan han köpte en sketen Golf som han avände till o från jobbet istället.Den stannade en dag mitt i rusningen i Norrtull o han fick panik,,efter den incidenten körde han bara sin Volvo,,,jag fick mig ett gott skratt o kunde inte känna mig lite annat än skadeglad eftersom jag påpekat minst 50 ggr hur fan han kan ha sin fina bil i garaget o köra med en skrothög.
BMWCoupe, måste naturligtvis slänga in mina tankar i denna fråga. Jag kör inte på vintern därför att jag i princip inte behöver bilen då, går till jobbet, åker taxi/buss till flygplatsen osv.

På sommaren är det då j*vligt kul att köra runt och kolla på nya ställen. Kör istället igen mina mil på sommaren. Vad det gäller försiktighet så tycker jag att man inte behöver parkera bredvid en bil som ser ut som en Cloetta kex-choklad eller en kombi med 4 barnstolar i ;)

In i stan (Sthlm) är det bara att köra och absolut ner genom Europa. Har gjort det med båda mina andra bilar (325:an och M3 cab:en) och med cab:en så såg jag till att stå i garage om det inte var en mindre by. Det kostar typ 4-5€ och så slipper du leta parkering, perfekt ju.

Så sammanfattningsvis:
1) Kör inte på vintern om du inte har lust och en egen bra anledning
2) Ähhh Sthlm funkar ju, in och kör vetja finns inget bättre är sportknapp och fullt spjäll upp på Sveavägen ut ur tunneln, behöver ju inte gå så fort ju det är varvtalet som gäller ;)
3) Åk ner i Europa och käka MB's och Audis på Autobahn ...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har full förståelse för att du vill använda din bil på vintern. Saltet går hårt åt plåten, en ej saltkörd bil kan aldrig jämföras med en som har gått i salt, hur välvårdad den än är. Jag resonerar precis på samma sätt min 750i, trots att den är 12 år gammal och värd kanske 45.000 kr. Många tycker att detta är idiotiskt, en så billig bil är inget att spara på tycker vissa, men jag tycker om bilen och vet att den är i toppskick och vill bevara den så, därför står den i garaget när det är snö och salt ute. Men, jag är absolut inte rädd att använda min bil, och det hade jag ej varit om jag hade haft en M3 -02 heller. Jag hade ej tvekat att åka på långresor utomlands med den, jag hade säkert åkt till stormarknaden och handlat med den och med all säkerhet hade jag utan tvekan kunnat parkera inne i stan, men kanske inte på fredag och lördag kvällar. Mitt tips är att använda din bil så mycket som möjligt, men akta den sör salt och snö!

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag skulle aldrig våga köra en så dyr bil oförsäkrad!
För det måste väl vara det som är problemet om man inte vågar köra i stan, ta bilen på en semester i europa o. dyl.
Beträffade vinter avställningen så förstår jag varför, men det andra....?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Självklart ska man göra som man vill, men precis som Bjoerck säger kan det bli en fobi om man inte passar sig. Jag har "bekanta" där familjen åker buss och tåg istället för pappas tjänstebil(S**B 9-5) för att barnen smutsar ner för mycket....

Jag kan ju bara tala för mig själv, som ser (alldeles för?) praktiskt på mitt bilägande. Sedan har jag tyvärr tjänstebil, som gör att jag inte använder BMW så mycket som jag kanske borde göra det.

Min åsikt (du bad om den!):

1. Låt bilen stå när det är saltslask på vägen, men använd den i snö eller på barmark. Bilar ska rulla, de mår absolut bäst av det. Och det är svinkul! Men undvik som sagt salt, som förstör underrede och fälgar.

2. Parkera långt bort på parkeringen. Jag har också fått dörrbucklor, kanske 1 om året i snitt. Plus en självförvållad om året! Men jag har tappat respekten för den typen av bucklor efter att ha använt Car-Dent, som tar bort dem för en tusing. Det är helt enkelt inte värt att låta bilen stå pga risken att få en skada som är så billig att laga!

3. KÖR M3 FÖR SJUTTON! Att inte ta entusiastbilen på semester är ett jättemisstag! Du kommer att ångra dig tio gånger per mil! Det går alltid att parkera bilen så att du undviker skador. Alla turistinformationer europa runt kan hjälpa dig att hitta ett hotell med privat parkering, oftast utan extra kostnad. När du väl är därnere kommer du dessutom att se att din gamla M3:a är en av de billigare bilarna på hotellparkeringen, bland alla Porschar och S-klassemercor....

Min åsikt är att den största missen man gör som bilägare är att inte våga lägga mil på bilen. Klart att milen kostar, men jämfört med värdeminskning för ålder, räntekostnader och inte minst utebliven glädje är milkostnaden försumbar!

För visst är det väl lite ledsamt med en tio år gammal bil som bara gått några tusen mil? Jag kan förstå dem om låter sin gamla M3 stå, eller en sällsynt Ferrari, men en E46 som är en så bra allroundbil?

Mvh Johan
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Får tacka för alla svaren! Verkar dock vara en och annan med samma (tokiga) syn på saken som jag, så man är inte ensam som tur är ;)

MEN jag ska väl kanske ta och omvärdera mitt beslut, klart som 17 man tycker det är trist att se bilen ståendes i garaget så mkt. Väntar dock under alla omständigheter tills sörjan utanför fönstret försvinner, då ska jag börja fundera ordentligt :)

*Best Man Wins* ________________

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Klart man ska ta bilen på semestern! Förutsatt att den klarar det. Så en riktig gammelbil med många mil kanske får stanna hemma på semestern. Och övervintra i ett garage. Min 635a använder jag hela sommarhalvåret, på helgutflykter men även till o från jobbet, på shopping etc. Den är ju bara så kanon att ratta. 3an tar mig dit jag ska på vintern, och hem också. Och när 5an kommer från plåtverkstan (efter 3 månader!) ska den få göra rätt för sig. Tre bilar kan tyckas onödigt (om BMW kan betraktas som onödigt?), men de har köpts för tillsammans 160tkr och ger familjen tillgång till lämplig bil beroende på behov, väder etc.

Om det händer något är juh bilen försäkrad så ingen behöver vara "rik" för att få allt åtgärdat.
Lite salt o vinter repor fixar man med en bra vår rekond med lackförsegling...

Nää. för f-n ut o gasa med er.....

Königsegg kanske man hade vinterparkerat men en bra BMW håller i alla väder...

Full fart, underbart!

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Bilar e till för att rullas. Men visst känner man igen sig *L*
HAde e cab tidigare och vågade knappt köra med den när det var blött ute ens. Kändes lite taskigt att sälja en 95:a med 5000 mil på mätaren och inte en enda repa för ett år sedan. MAn får ju knappt något extra för det. Så visst skall man utnyttja bilen medans man har den även om det svider. Tycker jag i alla fall!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ujuj fin bil du har. Hade nog resonerat ungefär som du. Inte till Ikea eller B&W. Möjligtvis om man fick använda handikapplats (breeeda) hehe. Däremot hade jag åkt på europasemester.
Bilen vill ju också uppleva nya miljöer! Å min erfarenhet säger mig att man får ha grejer stå i fred i utlandet. I Sverige kryllar det ju av folk som inte vet vad som är ditt och mitt.

att man har försäkring behöver inte vara nån garanti att man får bilen helt återställd, finns många som fått sina bilar tveksamt lagade... själv klart skall man ta "finbilen" om man skall fara på bilsemester, då bilkörningen är en del av nöjet... men att fara runt i saltslasken på vintern har jag ingen förståelse varför man gör... man har ju inte direkt användning av effekten i bilen... sen så behöver det inte var dyrare att ha en extra vinterbil heller då det blir hyffsat mycket billigare med trafikförsäkring på en skitbil änn helförsäkring på en prestandabil!!!

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vad ni tjatar om IKEA och B&W! Köper man en bil för 500-700tusen handlar man väl för faen inte på IKEA.

;)
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
BMW Coupe: Jag är likadan som dig, dock så har det sitt pris att vara så jäkla rädd om bilen... Släktingar till mig idiotförklarar mig och undrar varför jag köper en bil som jag inte använder men ändån betalar på året om...

Men det är väl för fasiken upp till mig, om jag vill jobba dygnet runt för att ha råd med en bil som gör mig glad så är det så!

Du gör rätt i att behandla bilen som du gör!

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Ägare till 490 friska BMW hästar!
Länk
Jag var sån förut, jag vågade inte ta ut bilen under vinterperioden för jag tyckte det var synd och skam att använda en ny bil i snö/salt/blask väder. Och så fort det börjad regna så körde jag hem den direkt och ställde in den i garaget ... hihi. Nu i efterhand så inser jag vad mycket roligt jag missade på grund av att jag var så "petig". Det är jag fortfarande, men till skillnad från "då" så använder jag bilen idag så fort väglaget tillåter.

När jag köpte min nuvarande pärla så bestämde jag mig för att jag måste ändra på mitt tänkande just för att jag skulle få ut maximalt med glädje av bilen.

Jag kan säga att jag har jätteroligt idag på grund av att jag har ändrat mitt "tycka synd om" tänkande, och idag njuter av varenda sekund jag kör min pärla fastän det är blött o slaskigt ....

Jag är noga med skötseln, tvättar den ofta och ska snart lämna in den till Mr.Cap för den årliga Formula U behandlingen. Det bästa av det bästa ... det är han värd min älskling. Varje dag så klappar jag om "honom" och jag är lycklig. Det låter ju nästan som att han är mänsklig .... och det är den/han ........ för mig.

MVH
Maria

Länk
Dani
BMWCoupe: Varför inte bara köpa en poster på en ny M3:a...och när behovet är inne, åka till BMW och få provköra en lite då och då...?

Det är såå löjligt att man inte brukar sin bil. Okej..en ferrari..som eg. inte tål att köras hur många mil med..eller liknande..
Men en ny personbil, med sportbilsprestanda?? Låter nästan löjligt.
Om du har, som du säger, råd att köpa en ny...varför vara rädd om ngn stjäler den? Du får ut pengar ändå?
Händer ngt, så kan det även hända hemma hos dig.

Gillar en gubbe, här i centrum, som kör med sin nya M3:a jämt...utan ngn problem....;)

Blir nog farligt om man ska hålla på att vara "rädd" för alla möjliga tänkbara situationer..?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.