AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.486

blivit av med körkort= skadefria år raderat!?

Sida 1 av 2
krillan
Hej!
jag skulle vilja veta om flera råkat ut för detta!
skull tekna försäkring i fredags och fick veta att jag bara hade 1 skadefritt år istället för 7 pga att jag körde för fort i somras och sedan dess så står det i vägverkets register att jag har haft körkort sedan juli-02 alltså när jag fick tillbaka efter en mån.
Det var helt omöjligt att få förs.säljaren att vika sig.."jag måste rätta mig efter vad som står i våra reg." sa hon bara
detta är ju helt vansinnigt..det kan väl inte vara rätt?
skulle vilja höra hur det gått för er andra som blivit av med kortet!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Kan bara bekräfta att det är så. Det drabbade en kompis till mig.

/Edvard
BMW CS # 4503
Vv gör fel och detta skall ha ändrats sedan dec-2002. Vissa har med framgång överklagat och fått nya körkort:
Länk

Överklaga!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns några trådar om detta! (sök!)
Problemet är att VV inte ändrar alla data i sina databaser, det gör att den informationen som färsäkringsbolagen får upp först är den felaktiga! Försäkringsbolagen behöver leta vidare i databasen för att se det riktiga datumet....tyvärr vill vissa bolag inte ta den uppgiften utan går på det felaktiga datumet.

Frågan är om man kan stämma VV för detta? (det kostar olika bilägare enorma summor sammanlagt!)
Borde vara något som biltidningarna eller övrig press skulle skriva lite om (var är kvällstidningarna när de för en gång skull kan göra någon nytta?) :o(
Jag slängde iväg ett mail till Aftonbladet om detta, men de behagade inte ens att svara på mailet... :o/

Mvh
do
66
dode
316i Compact
Is it not possible to get a paper (Bekräftelse?) from VV that shows the original date of issue of your driving license?
I could get that for my German driving license, and the insurance company accepted that.

---
Jag jobbar på min svenska...
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Enligt länsförsäkringar så gäller detta bara om man varit av med körkortet i mer än 3 månader. Jag var av med mitt i 4 månader mellan 95-96 och mitt räknas från mars 96..
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Försäkringsbolagen kan visst se när man fick körkortet från "början", men ALLAS policy är att om man blivit av med det så är man en större trafikfara och därför tas alla skadefria år bort. Detta fick jag som svar när jag pratade med princip alla försäkringsbolag samt chefen för VV.

/Edvard
BMW CS # 4503
Ol
24
OlaD
525iT -01
320iT -03
750ial -88
bumper
Den här policyn låter ju helt sjuk... Är inte "skadefria år" just skadefria år?? Stämmer detta verkligen?
Råkade oxå ut för 2 mån körkortslöshet efter en tur några km för fort på en torr fin 90väg i somras...
do
66
dode
316i Compact
I find that ridiculous. It's like if you would lose your bonus when you have been driving too fast! Where's the logic???
pa
9
pakruhn
523i-97
Hej Krillan, Både jag och brorsan var av med kortet ,vars ca 3 månader pga fortkörning.Jag fick inget indraget på befintlig försäkring borde isåfall gälla där också, brorsan han nytecknade på Länsförsäkringar där de frågade honom om hur länge han haft körkort , han svarade då 20 år och det stämmer ju... bara att det varit vilande några månader, med det sa han inte.Så frågar de hur länge du haft kort säg som det är eller?

MVH
Rolle

Rolle
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

dode: Jag håller med dig fullständigt.

Fick även som svar att om man har en befintlig försäkring, så märker inte försäkringsbolagen detta utan bara vid nyförsäkring.

Men sen har jag en annan kompis som också blev av med körkortet. När han teckande nyförsärking så var det inga problem alls.

/Edvard
BMW CS # 4503
storken25
Folsam eller om det var Trygga Hansa har inte den regeln!
Ett grundtips är att inte tjata på försäkringsbolagen. De brukar vara ganska byråkratiska. Gå på källan ist, dvs VV!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Logiken är inte så svår egentligen "dode". Anledningen till att det finns hastighetsbegränsningar är att det anses utgöra en kraftigt ökad olycksrisk att köra fortare. Har då någon dömts för fortkörning och bevisligen kört för fort utgör denna alltså en större olycksrisk än andra och kan därför få betala en högre försäkringspremie. Systemet är inte sådant just nu såvitt jag vet, men helt ologiskt är det ju inte...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

do
66
dode
316i Compact
Jeppe:
When you say "higher risk = higher price" this is of course logical, and I guess that's the way how pricing for insurances is normally done.
I could also understand if an insurance company says "speeding = higher risk". But it's still the question, if actually an accident happens through speeding, and you ask the insurance company to pay for a damage caused by it. I can have accidents as much as I want, as long as I pay for it from my own pocket, I'll keep my bonus, even though I present a huge risk.
It's just two different things: Speeding is violating a law and you have to pay böter for it. But an accident is an accident, you cannot control it, that's why everybody needs to have an insurance. You cannot have an insurance for speeding, or can you?
I just think the insurance companies should play by their own rules!
Ol
24
OlaD
525iT -01
320iT -03
750ial -88
Någon som vet vad Länsförsäkringar har för policy ang detta, tar de hänsyn till om man varit av med körkortet någon månad?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Ser att storken25 skrivit att detta inte gäller Folksam eller Trygg Hansa. Då bilen i fråga är försäkrad på Folksam så gäller det Folksam med.

Kollade även detta med Trygg Hansa och samma visa där. Iof så var detta för 6 månader sen så reglerna kan vara ändrade.

Som sagt, vi kollade alla försäkringsbolag och även Länsförsäkringar. Ska kanske säga, Speciellt Länsförsäkringar då det var dem vi bråkade mest med och pratade även med chefen där.

/Edvard
BMW CS # 4503
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det här är helt sjukt och strider mot allt vett och sans. En som blir dömd till ett flertal år i fängelse för våldsbrott eller liknande får ju behålla sina år samt kort när han muckar. Lämplighetsintyget sitter ju risigt till om ett liknade brott begås före det att man tagit kortet, så jämförelsen ter sig likvärdig. Jag har tidigare mailat Robert Collin på Aftonbladet, och fick svaret att han skulle kolla upp det. Något mer såg jag inte att han gjorde fast att han tidigare skrivit art. till fortkörares fördel.

Mvh. Patric

Länk
Ol
24
OlaD
525iT -01
320iT -03
750ial -88
Okaj, tack för hjälpen.
jimpo
tja jag vart av med kortet103 på 70 rök i3 mån det hände ingenting med bonusen byt försäkrings bolag

Fa
12
Farmlip
525:a -89
Det är så hära, blir du av med körkortet så står det hos försäkringsbolaget, men det står även ursprungsdatumet.
Har nyss fått tillbaka kortet efter en liten fortkörning=) + att jag ringde nu idagarna om just försäkring. Eftersom att man e lite smart ringer man runt och hör vart det e billigast någe stans, nästan alla påpekade att jag hade varit utan det ett tag men att det inte skulle inverka. Bara om man inte har "tagit ut" något på försäkringen så skall det vara grönt.

Man skall inte kasta spjut i glashus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.