AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.634

Rostig bil, va ska ja göra?

Sida 1 av 2
hej! jag har upptäckt spår av rost på min bil, bakluckan och under bakluckan över stötfångaren el va d heter, hur ska jag göra? innan på en tidgare bil så slipade jag ner och sen la rostskydd o sen måla över, men det var en skruttig bil och vet ej om jag har tid o fixa det. Var ska ja lämna in bilen och vad brukar det kosta? Har en E38 . Tack för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sex års rostskyddsgaranti till och börja med.
En så dyr bil ska väl inte bli rostig på så kort tid??=
Dålig reklam för BMW
Är bilen mindre bra skött i början på sin karriär??

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

hmm det är en 97 a.. gäller garantin då? var vänder jag mig? Bmw group el försäljaren? jo tyvärr är den rostig ...bakluckan är ju känd för att rosta på E38 , borde ju inte förekomma alls på såna dyra bilar och 6 års rostskydd är ju lite tamt kan man ju tycka.
Spring iväg till BMW och fråga, det är ju inte omöjligt att de har nån form av goodwill på luckan fast garantin har gått ut.

Mvh /Carl
så den har gått ut?`man räknar aså me året den e tilverkad;?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man brukar räkna från första reg...dvs om den är svensksåld så från det datum man tog ut den s.a.s..

Är den importerad "i efterhand" så kanske det blir en del problem även om du skulle ha tid kvar..Ring och fråga BMW direkt nu på Måndag om detta..

Mvh Janne.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Soki,

Om du bor i Stockholmstrakten ring detta nummer: 08-735 39 93. Det är till BMWs fixa-rost-på-garanti-ställe-m.m. Det ligger i Tyresö / Bollmora tror jag.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Ja, åk till BMW och få det fixat. Ingen mening att börja kladda med den själv, skall det lagas så skall det göras seriöst. Söker man på "rost" här på forumet finns det massor att läsa, både E38 och E39 har varit drabbade och det verkar således inte vara något ovanligt. Som tur är verkar det som om BMW är generösa med rostskyddsgarantin, och tur är väl det, det är under all kritik att en -97 års 7-serie börjar rosta, så det är det minsta man kan kräva att dom tar sitt ansvar och fixar det hela.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Gäller inte rostskyddsgarantin bara genomrostad plåt ? I så fall kommer det ju att handla om goodwill ifrån BMW hur som helst.
Garantin gäller genomrostning men bmw är väldigt medgörliga.
Du kan dock ha otur att den är äldre än 6 år.
Men som sagt gasa dit på måndag och fråga. de brukar byta ut hela kaross delen som börjat rosta och sen skylla det på Galvsläpp.
Lycka till.

Bmw har stjärnan under huven.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ar bilen svensksald? Annars ar det nog en omojlighet att fa nagot pa garanti eller goodwill.

Mr C
nä sorry den e import.. :( jag ska ringa runt imorgon som en galning, villha det fixat så fort som möjligt. Ifall det vägrar att göra det åt mig vart ska ja då vända mig? vad kan det kosta? *orolig`*
alla pratar om goodwill vad är det förnåt?
Soki: Goodwill är något som bmw kan tillämpa efter garanti tiden gått ut. de gör en förfrågan till bmw stockholm och får antingen ett ok elle ett avslag. Erkända svagheter med andra ord.

ahaaa oke..så man kan ha tur o fåd et fixat me andra ord eftersom d är ett kännt problem.. men importer brukar man få sånna bilar reparerade?
Ja har personligen inga erfarenheter av rostproblem på import bilar. Hade själv problem med galvsläpp på min huv på min e46:a. Dock svensksåld. inga problem de bytte hela huven ny lack osv helt kostnads fritt.
De bör dock vara någon som haft problem.
använd sök funktionen.

mm har försökt söka hittar inte så mycket, tycker sök funktionen är lite jobbigt då det kommer upp massa annat också som inte hör till dte man sökte på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ska inte ha nån betydelse om den är import eller svensksåld rostskyddsgarantin ska vara den samma, flertalet E39 ägare har utan problem fått tex bakluckan utbytt.
Tips . Kräv inte, var ödmjuk och saklig, fråga om det verkligen ska vara rostangrepp på en så ny och dyr BMW tex.osv.
Har inte rosten uppkommit på grund av skador av yttre påverkan eller dålig skötsel dvs vanvård, så borde det inte vara några problem om bilen håller sig innanför 6 års perioden.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

altså har en import, 728, -97, rostig baklucka och rost överstötfångaren..borde inte vara helt omöjligt el? även om amn får säkert sitta lungt och förhandla ett bra tag.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Har man en -97:a så har du rätt att kräva detta.
*Min åsikt*

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
mmmmmm..annars blir man ju småiriterad inte ska det va rost på en 7 ser från 97 d där tycker ja e dåligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.