|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Stora m kom väl 88a jag har en 88a med stora m orginal monterat. ILiveToRide: Har du sett nån med med mpkt utan sport chassi? okay man kanske inte mäter på alla man ser, men det jag menar är att det sitter nog m-Chassi på dom flesta med mpkt? KKR:Korskrogen racing icq:176061432 |
|
|
Finns hur många 325i med m-paket(kjolar osv) som helst utan m-chassi. Är väl i och för sig så att många av de som har m-paket nu inte hade det när de lämnade tyskland. Johan99: Du skriver ju själv i profilen 325ik m. stora m-paketet. Termen stora M-paketet har kommit att beteckna alla med m-paket kjolarna. Även om de inte har m-chassi osv. Därför stämmer generellt inte det du skrev som standard i m-paketet. Beteckningen 325iM finns väl knappt någon annanstans än här heller. |
|
|
Ja den bilen har ju stora M paketet men är ju inte en 325iM för det. Det jag menade med den utrustningen på en iM va ju från fabrik... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Det är lätt att identifiera en äkta iM. De har nämligen svart innertak vilket det inte är i bilar med sportinredning tillvald. Vad jag menar är att det kan sitta sportstolar, M ratt och knopp, etc i vilken 325 som helst, men endast iM:en hade svart innertak. Kiip Spiiding! |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Vad det gäller "lilla M-paketet" så såldes det ett antal 320i under 1989 med detta. Det innehöll "iS" spoiler fram, lilla bakspoilern, tre ekrad sportratt (ej M-technic). skinnknopp, nackstöd bak, shadowline, 15" BBS fälgar, diamantsvart/laxsilver eller delfingrå var färgerna. Vad det gäller det tekniska så hade de 325:ans fjäderben fram och kränghämmare. Minns hur den lokala BMW-handlaren hade "köpt på sig" ett antal sådana som fyllde bakgården. Kan däremot inte minnas om denna spec. även fanns för ett antal urvalda 325:or.. Vidare skapade dåvarande importören en snik 325iM utav ett gäng 320. Dessa hade "stora M-paketet" (sportstolar, M-technic ratt, skinnknopp, innerspegel med "kartläsarlampor", svart innertak, nackstöd bak, instegslister med "M-technic" text. 15" BBS LM, shadowline, och 325:ans hjulupphängningar. Kjolpaketet var lackat delfingrå på de som hade kaross i laxsilver. Övriga karossfärger var delfingrå och diamantsvart. Vidare vill jag minnas att det var först som 1989 års modell som det såldes 325:or med "stora M-paketet", alltså de bilar, som Spiidfriik skrev, som hade svart innertak. Den var ganska poppis som demobil bland säljarna hos BMW-handlarna. |
|
En del hade även kjolpaketet lackat delfingrått och resten diamantsvart... Rätt snyggt faktiskt. Har alltid trott att min första 325a va en äkta iM men om ni säger att det ska ha svart innertak, läslampor i bakspegeln och instegslister så va det väl ingen äkta då... Vad vet jag.. /Johan [CUL8ER] |
|
Tony G |
Hmmm det verkar vara väldigt individuellt va bilarna har för utrustning. Det kan ju vara så att tidigare ägare har plockat på ytterligare utrustning(tex spoilers, kjolar, rattar mm) senare. På min bil (320i-89, delpingrå met)är det bara en tidigare ägare och han har inte plockat på bilen något. Så min bil var utrustad med is-läpp fram, liten läpp på bakluckan, treekrad läderratt, läderknopp, shadowline när jag köpte den (alltså orginalt från fabrik). I min ägo har det tillkommit 51mm fjäderben och konidämpare, 15" krysseker istället för 14" org. Intressant vore det att kolla diametern på krängningshämnaren. Kanske vore nåt att kolla upp i vår eller vad säger du "I Live To Ride"?? Kan man inte kolla upp utrustning via BMW om man lämnar in Reg nr eller Chassinr?? Avställd för vintern men glad ändå! Länk |
|
Hej! Måste få göra ett inlägg! Lilla M-paketet som fanns på E30 -88 och framåt innehöll följande: Sänkning 20mm ifrån orginal. Krängnings hämmare bak (standard på 325) Treekrad skinnratt. Växelspak i skinn. IS-läppen fram Lilla spoilern bak Dimljus, sportstolar och 15" fälgar var extra. Lika så shadowline vilket innhöll lackade speglar och kofångare i samma kulör som bilen samt svarta lister runt rutorna. Sportstolar ingick aldrig i något av M-paketen. Detta vet jag med största säkerhet eftersom jag är andra ägaren på 320:en vilken också är utrustad med lilla M-paketet. Tror/hoppas inte att jag glömt ngt. Mvh Håkan |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Tony G: Vi har bilar med samma utrustning från fabrik..dessa hade BMW handlarna ganska många av på lager i slutet på 80-talet.. |
Mr 435 1602-72
Johan99: Den beskrivning jag gav var på de "specialutrustade" 320-bilar som Förenade Bil tog hit.. Om denna spec är exakt som på de "riktiga" 325iM är jag inte säker på. Minns att instegslisterna pekades ut hos handlarna som särskilt speciella, och har för mig att dessa inte sitter på 325:orna... Sen stämmer det som flera påpekar att det är svårt att exakt säga vad som har suttit original på bilarna nu när de börjar bli till åren och ett antal ägare har passerat förbi... |
Mr 435 1602-72
Håkan Hsson: Du har säkert rätt i det du skriver om det lilla M-paketet, om man beställde det ur prislistan, ska ta och leta fram mina gamla broschyrer o kika..men, det jag har beskrivit på 320-bilarna var "färdiga" bilar som antagligen var specade av Förenade Bil till ett bra pris. Däremot, är jag fullständigt övertygad om att de "äkta" 325iM som såldes 1989- 1990 av de svenska handlarna, hade sportstolar i paketet och behövde inte beställas extra. |
Mr 435 1602-72
Tony G: Såg en kommentar till i ditt inlägg. När jag skulle byta stötdämpare på min bil ifjol ställde jag just frågan hos den lokala BMW-handlaren om man inte kunde få reda på, via chassienumret, vilka fjäderben som fanns fram. Detta var inte möjligt blev svaret utan det enda jag fick reda på var vilka olika alternativ det kunde vara. Nu visade det sig, efter mätning, att det satt de grövre fjäderbenen på bilen. Jag arbetade lite hos BMW-handlaren på orten när min bil såldes ny och jag minns att den beställdes med 15" BBS fälgarna istället för original 14" hjulen. |
|
Hej igen! De E30 som kallas iM är de som är utrustade med stora M-paketet. Det stora paketet innehöll samma saker fast istället för is- läppen och lilla vingen hade dom m-fronten, dörrpanelerna och annan kofångare bak samt "dubbelvingen". Vet ej hur det var med dimljusen till stora m-paketet men gissningsvis ingick dessa. Sportstolar ingick däremot inte ifrån fabrik. Mvh Håkan |
|
Mr 435 1602-72
Håkan Hsson: Det stämmer som du säger att de kallas "iM" även om många felaktigt kallar de bilar med "lilla M-paketet" också för "iM". Jag hävdar dock att på de bilar som togs in via Förenade Bil under 89-90 så fanns dimljus och sportstolar monterat som standard. Har inte sett någon sådan bil utan dessa detaljer. |
|
Hade BMW både sportstolar och ///M-sportstolar till E30?? /Johan [CUL8ER] |
|
Mr 435 1602-72
Johan99: Hur menar du med "///M-sportstolar"? |
|
Såna som hade ///M emblem i ryggen. Eller har alla BMWs sportstolar till E30 det? /Johan [CUL8ER] |
|
|
Ni som har koll på läget om m-paket och sådant, På syrrans 325 så sitter det ingen lös växelspaksdamask utan hela knoppen sitter fast i den. så vill jag inte minnas att det var på min gamla 325a, är även detta något som kan tänkas höra till m-paket ? -------- My hopes are not always realized, but I always hope. |
|
Rico80 |
Denna text är tagen ur en artikel som skrevs 1987 när bilen precis hade gjort debut!!! så det borde vara detta som ingick i m-pkt BMW 325i Shadowline-utförande med M Technic-paket. Shadowline innebär att stötfångare och backspeglar är lackade i bilensfärg och fönster- och sidolister är mattsvarta. 325i Shadowline finns i färgerna Diamantsvart mettalic, laxsilver metallic och Delphin metallic. I M Technic-paketet ingår frontspoiler, tröskbreddare, styvare gastryckstötdämpare, läderratt, BBS-lättmetallfälgar 6.5 J x 14, däck 195/65 VR14 och sportstolar. *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
Mr 435 1602-72
Rico 80: Enda skillnaden är att det du beskriver gäller "gamla" E30 utseendet. Viss komplettering/förändring av detaljer gjordes i och med "faceliften". |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.