|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Janne: håller med Land Rover Disco II med aktiv fjädring är lika bra på vägen som gamla defenders är i skogen... | |
|
Köp en Huyndai Terracan.. Extra utrsustad.. KOstar typ hälften men med minst samma egenskaper som en x5... Fast e man märkes fixerad eller har grannar som bryr sej i bilen man kör så köp en X5. : ) |
|
|
Håller med åvanstående. Terracan är en fin bil och ser inte ut som en leksak som jag tycker santa fén ser ut. Men xc90 är den fulaste suv:en på marknaden enligt min mening. X5:an är fin, häftig, coolhets faktor 5/5. Har du råd med en x5:a, vill ha coolhets faktor är den det rätta. Vill du plocka coolhet på annat håll köp en huyndai och en beg m3/m5 "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Jag tycker det är en helt underbar fråga. Klart att BMW´n är bekvämare, bättre asfaltsegenskaper, högre imponansfaktor osv. Men tydligen kommer inte Santa Fe långt efter när det gäller terrängegenskaper, sen kan man nog fråga sig också: -Är X5 verkligen värd det stora prisgapet mellan dessa bilar? Du får ju en massa slantar över till annat kul.... Men det är svårt att veta vad du ska använda bilen till, en del använder ju faktiskt sina Suv:ar där de är tänkta att köras, men långt ifrån alla. Östermalm har väl procentuellt flest terrängbils ägare, för att ta sig fram i storstadsdjungeln.... Så kläm fram med vad du ska ha bilen till! |
|
| Hubbe tror nog min 730 klarar sig lika bra i skogen som en X5:a, Santa Fe kör nog åttor runt en X5:a i skogen. | |
| Speddy: Var lite dit jag ville komma, men ville inte vara alltför tydlig eftersom det finns en del på forumet som kör kryssfemmor och kanske blir lite ledsna.... | |
sebbe_bmw |
Men att jämföra Hyyyyndaj och BMW funkar ju inte, en Lada Niva är bättre än en X5 i skogen också, men vem bryr sig om det... Köper man en SantaFe eller liknande så får man väl göra det, men jag säger fortfarande att BMW har bättre kvalité, motor, vägengenskaper, ja nästan allt! Sebbe |
|
Sebbe_bmw: Precis, därför kan man inte ge sin åsikt på vilken bil som är bäst för hans användningsområde. Sen kan man ju ifrågasätta om den (X5) är värd såpass mycket mer som SUV. För om det är vägegenskaper man vill åt så är ju Suv-konceptet helt förkastligt, däremot kanske det är den höga körpositionen och annat man vill åt eller kanske den bästa kompromissen, men att köpa en X5 för de fina vägegenskaperna det gör man inte. |
|
|
Janne2 mfl: Kanske ska förtydliga. Jag diskade Land Rover Discovery då jag ansåg att den uppförde sig som en berusad kamel på vägen, en uppfattning som jag delar med Teknikens Värld, känns helt klart somom det finn risk för att välta. Range Rover diskade jag pga av dålig kvalitet i förhållande till prislapp. Har två bekanta som kör Range Rover, bilar som är 1 respektive 2,5 år gamla. Nu är dom lika mycket Range Rover fantaster som jag är BMW fantast men bilar med mer el fel och tid på verkstaden än dessa båda bilar har INGEN i min bekantsskapskrets. |
|
dunstan |
Varför allt snack om terrängegenskaper? Vet folk inte att det är förbjudet att köra i terräng i Sverige??? På dåliga skogsvägar som och mycket snö som ju är en promille av tiden man kör så kvittar det om man har SUV1 eller SUV2. 99.9% av tiden är det landsväg/stad som gäller för nästan alla suvar i Sverige. Vilken SUV är bäst på landsväg??? Gissa tre gånger! Som jag ser det köper man en SUV i Sverige pgr av ett par saker: * Status * Hög körposition är perfekt i stadstrafiken * Säkerhetskänslan av en stor bil (X5 bäst i test i krock) Terrängegenskaperna är bara en dålig ursäkt! ;-) Santa Fe har ju noll status och har ett otroligt osexigt utseende. SÅ jag greppar inte riktigt marknaden för den typen av SUV i Sverige. (typ jag önskar att jag hade råd med en X5 men köper en Santa Fe och hävdar att det är ett bra köp) ;-) En stor nackdel med SUV är bensin förbrukningen. De flesta drar 1.5 liter blandad körning eller mer. (visst kan man köra med "ägget" under gaspedalen med en X5 3.0 och hamna ner mot 1 liter men vem kör en bil så i verkligheten?) Personligen tycker jag det skall bli spännande och se om BMW trycker in de nya motorerna från nya 5-serien i X5 facelift. Med Valvetronic 6:or, V8 och nya dieslar kan ju bränsle ekonomin kanske förbättrad för X5. Och den nya X3 verkar spännande! SAV är coolt! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.