AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.744

X5 eller Santa Fe?

Sida 1 av 2
Ög
3
Öggen
523i Touring-99
Står i valet och kvalet mellan en X5 4.4 eller Huinday Santa Fe 4wd V6. Vad tycker ni?
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Det är väl för faaaaan inget att fundera på. Om du måste göra en övervägning - ta Jåndajjen!!!

M.v.h. Mikko
Allså de 2 bilarna är för 2 VITT skillda kundkretsar.
Har du ekonomin att köpa en X5a så är den överlägsen koreanen på ALLA områden.
D.v.s prioritet på ekonomi välj ekonomi
Prioritet Allt annat dvs: Körglädje, motorstyrka, och ja allt annat
så välj X5an

Bmw har stjärnan under huven.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Instämmer med ovanståendem

Om ekonomi är den viktigaste aspekten: Tveka inte, välj Hyundai.

Om allt annat är viktigare, Välj BMW.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Minns inte vilken tidning det var, men de testade bl.a. Mercedes ML(?), Volvo XC90, X5 och Lexus SUV i en duelltest. Santa Fe fick äran att hänga med som referensbil, men var aldrig deltagare i testen. MEN enligt tidningen var den överlägsen alla de andra i terrängegenskaper!

För min del får Santa Fe gärna ta sig fram över stock och sten likt en pansarvagn, jag väljer ändå X5:an... :)

__
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Inte för att vara taskig, men om du verkligen behöver fråga så ska du nog välja Santa Fe.

Hade frågan varit ska jag köpa en Mercedes ML 430 eller X5 4,4 så hade det varit en jämnare jämförelse.

Huinday och BMW är i olika änder av skalan så att säga.

Tycker du inte att det e uppenbart så tror jag att du får bättre utdelning på dina pengar om du väljer bort BMW:n.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Öggren,
Om du nu inte är lika märkesfixerad som oss här inne kanske VW Touareg V6 kan vara ett alternativ? I senaste TV(som kom idag) blir den faktiskt utsedd till bästa köp! Till och med bättre än den så hyllade XC90.....

Mvh
Kalle
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har funderat i samma banor, inte för att det är troligt.

Santa Fe kostar hälften så mycket men är nog mer än hälften så bra. Själv kom jag fram till att om jag ska köpa en SUV så blir det defenetift inte en X5 då den saknar de egenskaper jag söker i en SUV. Ska jag köpa bil så blir det en BMW.

Har två kompisar som haft X5:or, underbara bilar, men även bland det sämsta skit som funnits enligt dem. En kör Huinday Terracon och den andra BMW 530i.

Har liten erfarenhet av X5 själv men jag skulle nog välja Santa Fe med hjärnan och en Discovery/Thaho med hjärtat.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Speddy; "men även bland det sämsta skit som funnits enligt dem."
Förklara gärna vad det är de funnit som varit så dåligt?
Märligt att motorpressen lovordar bilen och ännnu
märkligare att en av dina vänner föredrar en Korean framför en bmw. De verkar onekligen inte vara så att han valt den av ekonomiska skäl, eller? Har kört en god väns X5 4.4 vid ett 10:tal tillfällen och provat en santa Fee en gång. Det räkte.
Den var bullrig, trött, plastig, Ful, men helt okej när man tog ut den lite i terrängen.

Bmw har stjärnan under huven.
sebbe_bmw
Skulle jag också vilja veta vad det är som är så dåligt?!

Har kört snart 5000 med X5an och inte bytt en ända liten detalj så kvaliten är det inga fel på!

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sebbe:I teknikens värld testade de ett antal SUVar, tyvärr så hamnade X5 på jumboplats.dåliga köregenskaper i förhållande till de andra var ett av argumenten, sämre framkomlighet mm.
Det är ju enbart byggda för att klar de höga vägbulorna på Östermalm vet du väl Sebbe:)))
Men kulfaktorn är skyhög och där kan nog ingen annan SUV konkurrera. min närmaste bilhandlare är Hundaj ca 500 m.
Sett två Hundaj SUVar komma på bärgare i kylan :))

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Öggen: Ska du ha en kompetent SUV till ett lågt pris och inte blandar in någon form av känsla mm är japanen ett solklart val.
MEN,,,,om det handlar om njutning, motoregenskaper, karaktär, bilibtersse och andra lustbetonade kvaliteter i ditt bilköp är BMW solklar.
Hasso; Vilket test menar du. Jag har TV nr 26 2002 framför mig där man kör XC90, X5, RX300, ML320, Trailblacer LT o Land Rover Discovery.
Jumbo där är det engelska alternativet med rejäl marginal. X5:an lo ML:en landar väl snarare på plats nr 2 där efter XC90:an.
De testar å andra sidan inte terängegenskaper utan mer "normal" bilegenskap.
Är å andra sidan lite färgad av BMW:-) men det är svårt att dra klara slutsatser från testerna.

Mitt personliga val är gjort efetr provkörning av de flesta SUV:ar på marknaden. Det blev en BMW till .
Den mest skrämmande upplevelsen var faktiskt i en XC90 som på regnblött underlag i en rondell där elektroniken för ett ögonblick inte kunde bestämma sig för vilka hjul som skulle driva bilen. Resultet under ett ögonblick var att ca 2 ton bil utan kontroll alls drev genom rondellen.
Fick faktiskt bjuda försäljaren på en kopp kaffe efteråt,,så nervös blev han.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Sail,
Köp senaste teknikens värld. Där testas Porsche Cayenne S mot VW Touareg. I slutet av testet har de med den "obligatoriska" rutan där testbilarna jämförs snabbt med övriga alternativ och får sina "stjärnor".

I det testet vann VW Touareg, följd av Volvo XC90 och Porsche(!!!), på vardera 4 stjärnor. BMW X5 4,6i, MB ML, Landrover Discovery, fick endast 3 stjärnor vardera.

Mvh
Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sail: Ej säkert vilket nummer det var, läste den i ett väntrum nånstas man kan säkert var detta nummer som du namner.
av det jag han läsa så hamnade X5 ibotten på flera av delproven tyvärr.Nått med DSC bland annat som vissa var missnöjda med.
Men Sebbes historia där han drog upp en cross country Volvo gillar jag.:)) Om jag skulle få en anledning att köpa en SUV så är det ju ingen tvekan oavsett tester vad jag skulle välja Motorn och soundet är ju en testvinnare men det ingår väl inte i de seriösa testerna.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Lite märkligt det där med TV: Beroende på vem som testar och när varierar deras uppfattning rätt rejält om bilarna trots likvärdiga tekniska värden från testerna.

En X5:a är å andra sidan ingen terrängbil men en mycket kompetent landsvägsvagn även när det är taskiga förhållanden. Sedan så är kvalitets intryck och motorkaraktär sant karisma i toppklass. Är nog därför jag valde en utöver mitt genuina BMW intresse.
Mercedes är i min smak för "tråkig tysk" svårt att definiera men det har aldrig fallit mig i smaken.
Lexus RX 300 är för amerikansk i knappar och instrument men framförallt så är den i landsvägsfarter utrustad med ett irriterande vindljud i kupen.
Porschen är för dyr och en VW eller Audi kommer aldrig in i huset på grund av den urusla servicen de tillhandahåller i mina trakter.
Amerikanska SUV:ar faller på,,deras amerikanska stil och kvalitets intryck i helhet som jag tröttnat på efter några år i Cheva.
De engelska varianterna från Land Rover/Range Rover diskade jag pga dålig kvalitet samt urusla vägegenskaper o bensintörst o i viss mån prislapp. Men de passar bra i leran.
Suzukin föll på sin tråkiga lastbilskänsla,,men är praktisk med 7 säten.
Pajeron i olika varianter är en trevlig sak och bra kompetent i leran,,,men ack så karaktärslös.
En Landcruiser får betraltas som en tuff konkurent,,ack så bra i leran och härlig på landsvägen,,men lite för stor och för mycket terängvagn.

VOLVO XC90 var den tuffaste medtävlaren. Mycket bra bagage, bra pris, bra utrustningsnivå, de 7 sätena är jättepraktiska. Det som fällde den var 2 saker, dels är jag inte speciellt förtjust i turbomotorer och min minst sagt skräckfyllda resa i rondellen med en bil vars elektronik inte kan bestämma sig.
Om det sedan berodde på att bilen var i stort sett helt ny så att däcken inte hängde med som Volvo och försäljaren skyllde på eller att elektroniken på något sätt inte hängde med bryr jag mig inte om. Otrevligt var det.

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
wendtan/sebbe_bmw

En av mina vänner tror han köpte en vanlig BMW, men fick en jävligt rolig lastbil tyckte han. Inte så svårt att förstå om du kommer från en M5:a.

Den andra skulle ha en bekväm jeep som klarade de lite hårdare uppgifterna han använder bilen till. Dra båtar, kläma ett dike ibland och andra krävande uppgifter.

Att de sen båda hade mycket problem med detaljer på bilarna hjälpte inte till.

Det jag menar är att man ska fundera en eller två ggr innan man köper en bil som X5(eller vilken bil som helst). Till vad ska jag ha den? Har jag råd?(X5 är en dyr bil att driva) Vill jag bara ha den för att den ser bra ut att klämma fartbulor på östermalm. Eller vill jag ha den för vad den igentligen är i mina ögon?

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
dunstan
Personligen tycker jag att Santa Fe är en av de absolut fulaste SUVarna på marknaden. Ser inte klok ut tycker jag. Skrattar för mig själv varje gång jag ser en...

Samma sak med VW Touareg. Och med VW service så finns det inte en chans på planeten att jag ens orkar prova en...

Och Cayenne ser ut som en 911 som någon baxat upp med domkraft...

Volvo tyckte jag såg OK ut... I ca 1 månad. Nu har jag faktiskt ledsnat på utseendet på den också. Ser skum ut tycker jag. Osexig!

Skulle jag köpa en så skulle det bli något som håller både kvalitetsmässigt, känslomässigt och utseendemässigt. Alltså en X5! Facelift i höst!

Mitt val faller dock på en vanlig personbil. Av praktiska skäl. Det blir en BMW E60 när den dyker upp. I sommar hoppas jag.
sebbe_bmw
Jo visst är X5 inte lika bekväm som t.ex E39 men den går fint för att vara en lastbil=)

Sen är ju XC90 hela fyra år nyare än vad X5 är, det kommer ju en facelift i höst som Dustan skriver.
Sen att XC90 T6 avverkar 0-100 på dryga 9 sek är ju lite sorligt, BMWs dieselsexa hänger ju med=) Ingen vidare Autobahnexpress.
Har ju som bekant dratt upp en V70 XC ur diket i höstas=)

Sebbe
sebbe_bmw
Här har ni historien=)
Länk
Provade en Santa Fe ( ja två faktiskt) 2,4 samt V6an och den jag skulle ta ( och även AMS teslag) var den mindre motorn med manuelle låda då blir riskokaren en enkel bra bruks bil med full med lull för mindre peng än 316 compact så bland det mest prisvärda om man fallit för SUV stuket ( själv VET jag att det är Ford Excursion som gäller då jag vill ha SUV, efter 2 veckor med en sån i Kanada...)

...men som tidigare sagts dom lirar ju i helt skilda divisioner så tycke och smak och ekonomi får var och en avgöra här
Sail,

Håller inte riktigt med om att Range Rover har urusla vägegenskaper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.