AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
989

Bedömning av fel o brister 530iAt -95

Sida 1 av 2
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jahapp..då är man nog farligt nära ett köp av en helt underbar vagn.
Som man kan läsa i tråden
Länk
så var frilansare Micke Olsson och jag iväg på tur och spanade in en bil.
Det var inte mycket att klaga på men några saker hittade våra superskeptiska ögon ;-)
En rostskada vid tanklocket som inte var så vackert lagad. Sommardäck som var slut bak..255/40/17

Det fanns lite rost när man öppnade dörrarna men vi är osäkra på varifrån det kommer.
Finns många teorier..smälld o svetsad, dörrarna feljusterade så de slår i..
Kolla på de två följande bilderna på rosten:
Bakdörr:
Länk

Framdörr:
Länk

Översikt (allmänt skick)
Länk

Dessa frågetecken snurrar i skallen f.n. Det är nog inget allvarligt, men det kan vara skoj att höra vad ni anser om rosten där den sitter så "fint".

Mvh
Patrik - lite lagom nojig, men man vill ju inte förköpa sig..

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du. den såg ju inte så tokig ut,känns lite omlackad på nått sätt. Bakskärmen vid tanklocket den nedre delen av skärmen ser väldigt apelsinskalig ut . Dålig lackare??. Bör nog fixas till omgående med tanke på tanklockets omgivningar.
Rosten i dörrgången på det sättet brukar uppkomma när gummilisten skavar mot dörrgången, och sedan fastnar det fukt och salt i mellan,hur många mil hade bilen rullat ??
Annars är väl helintrycket gott eller vad säger han tååårriing-Olsson???
Är priset rätt mm så varför tveka.??

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En fråga Kollade ni så det inte satt färg på gummlisten på dörren ?? är bilen omlackade och dörrarna stängs "för"tidigt så klippar gummilisten fast och tar med sig färgen.
Men det hade väl inte slunkit igenom hökögas blickar kan jag tänka mig:))

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Det står att den har rullat 12370mil på mätaren (cirka) och den dokumentation som finns talar inte för något annat.
Ny gummilist och fixande av rost borde åtgärda problemen i dörrgången.

Bakskärmen runt tanklocket vet e fanken varför den är som den är men jag kan hålla med om att det ser lite omlackat ut.

Bilen finns på BMWbörsen och begärt är 93´000...

Mvh
Patrik

Konstig ställe för rost, har aldrig sett något liknande. Lågmilare brukar oftast inte rosta. Är miltalet verkligen bekräftat? Jag läste i den andra tråden att bilen bara hade gått 800 mil när den kom till Sverige 1997? Är det säkerställt? Som säkerställning räknas inte serviceboken enbart. För det priset bör det inte finnas alltför många frågetecken. Om något är för bra för att vara sant är det också det ibland :)

En annan sak jag reagerar på är att det är 95:a-kjolar på bilen, men det sitter 94:a-ratt i. Nu kan det ju finnas naturliga förklaringar, t ex ett glapp i tillverkningen på någon månad men jag har aldrig sett kombinationen förut. Har ni tagit chassinummer och kollat på Länk när bilen är tillverkad? Det står även på lappen under högerstolen, om ingen tagit bort den.

Mvh
/Janne
LN
497
LNBT
S6Plus
Är det inte en M-ratt, färgade trådar i. Liknar den jag har om min är en 95-a. Framspoilern är lite lägre än den jag har och min är original. Min har små insug nedanför varselljusen. Tyckte nog priset var en aning dyrt, inga elstolar, 530, lite rost. Min har haft rost vid tanklocket tidigare har sett det förut så det verkar vanligt.

spar till en....
Länk
Rosten vid tanklocket i detta fallet kan vara från en skada som uppkommit vid försök att slanga bensin?
Jag menar om man sätter in en mejsel mellan skärmen och luckan så blir det ju garanterat skador av det.

Ratten skulle vara en M-ratt som var extrabeställd. Kan blivit något där???

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Ja, det är en ///M-ratt som finns med från fabrik.
Enl Länk
är den tillverkad 95/03
Står i boken att den är registrerad november -95 första gången.

I övrigt verkar det vara en välskött bil där allt fungerar som vi testade. Motorn gick väldigt jämt och fint, lådan växlade snabbt och mjukt.

Mvh
Patrik

Jag tycker du skall skruva loss tröskelspoilern (sitter med 4-5 stycken plasmuttrar under bilen samt i resp ände) för att se vad som döljer sig därunder. Det är svårt att se men rosten på bilderna ser ut att sprida sig ner under spoilern?
mackan325
Bilen har tredje bromsljus också, det kom inte förrän 96' hur kommer det sig?
Förtydligande av otydlighet: Rosten jag aldrig sett förut (utom möjligen på långmilare) är den i dörrgångarna. Tankluckerost har jag sett min beskärda del av, tack så mycket :)

Rattarna på 95:orna ser annorlunda ut såvitt jag vet.
Sportratt: Länk
Standardratt: Länk

Mvh
/Janne
Det där med ratten stämmer nog som LNBT säger. Hittade lite snabbt på Bytbil vad som verkar vara en äkta 95:a M5 och som har likadan ratt. Det fanns i så fall tre rattar att välja på för den hugade E34-spekulanten :)

Mvh
/Janne
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
På bilderna ser bilen ut att vara fin i sig. Lite rost - visst tråkigt som f-n, men det går att fixa. Bakskärmen hade jag lackat ganska så omgående. Nere på tröskeln är ju ett ställe där det kan vara mer än det ser ut som, men man behöver inte måla f-n på väggen direkt ju.
Pruta något och slå till!! Verkar ju väldokumenterad och fixar man det som är nu, så kan man ju hålla bilen i ett bra skick framöver och den bör inte vara svårsåld tack vare "alla papper".
Min åsikt...
/Kidde

Vill ha BMW igen!
LN
497
LNBT
S6Plus
Kan ju också vara så att det skiljer på sportratten om man vill ha en med el. utan airbag. På utrustningslistan finns det en jäkla massa, själv har jag 710.

spar till en....
Länk
LNBT: Gick inte att få utan airbag...

Mvh
/Janne
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Ang. ratten: Jag har en likadan ratt i min -95 men på den här bilen så har det blå/vit/svarta bwm-märket försvunnit.

/Stefan
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Angående rost på tröskeln: Jag vett en E34 som var drabbad av exakt samma fenonem. Lacken skavs bort av listen, och sedan dröjer det inte länge innan det börjar komma rost. Kanske är det listerna som börjar bli gamla och torra och hårda och därför skaver på det viset? Ändå verkar det skumt att det har kommit så mycket rost på en -95 som bara har rullat 12.000 mil. Den E34 med samma fenomen jag vet om är en -92 med okänt antal mil bakom sig, ej under 25.000, förmodligen inte så särskilt välvårdad efter som det finns rost på andra ställen också. Min förra 735i hade också färgen skavts bort på tröskeln på flera ställen, men detta kunde jag åtgärde innan rosten kom. Min nuvarande 750i har också spår av detta, men inte alls lika allvarligt som 735i. Personligen är jag livrädd för rost, så jag hade nog försökt hitta en annan bil, även om den i andra sammanhang verkar fin och seriös.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
warcow:
Där har med största sannolikhet aldrig suttit ett färgat emblem på den ratten.

_____
Micke
Länk
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
warcow:
Det är inget blå/vit/svarta bwm-märke i m-ratten.

spar till en....
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Länk

spar till en....
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Angående sidokjolarna...det ser ut som M-paketets kjolar...bilens är kanske ex-utrustad med enbart M-kjolarna ,det är så även på min 93:a...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.