|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder. Vad finns det för skillnader på dessa två M5:or? Går 3.8.an mycket bättre? Bättre bromsar ? Vet ni vad de kostar att slänga på n dragkrok på nån av dom????? ///M3 | |
|
M3_LOVER: Om du använder sök funktionen högst upp på skärmen och söker på:M5 3.6 vs M5 3.8 Så finns nästan exakt samma fråga där, jag hittade den i alla fall:) Ps.Tänk på att Polisen kan finnas vid nästa hörn..... |
|
|
Då jag själv tyckte att den disk. var löjlig så skriver jag lite vad jag vet : 3,8:an tillverkades från 92 till 95 (kallad 92b på årsmodellerna 1992). 3,6:an gjordes 89 till 92. 3,8:an har 340 hk och 3,6 har 315 hk. 0-100 på 3.6 är 6,3 sek och på 3,8:an 5,9 sek. 3,8:an har större bromsar än 3,6 (finns många som har bytt till större på sina 3,6:or då de passar). Själv tycker jag det räcker med nya bra skivor och bra belägg fram. På 3,8:an så är det lite lättare styrning och progresiv servo vissa tycker det är bra andra inte.. Kopplingen är också ganska tung på 3,6:an vilket e lite manligt tycker jag :) Dragkrok kan man sätta dit och det finns ju redan på vissa, dock är det inte så vackert att förstöra spoilern bak tycker jag.. det var lite som jag kom på nu.. /Jimmy Länk |
|
|
Rättelse: 3,8an har ej större bromsar än 3,6an båda har 315mm fram och 300mm bak. Dock har sista årsmodellen (1995) som är special på andra sätt (6-vxl låda, bredare njurar bla) större bromsar i form av 345mm skivor fram med fyrkolvsok samt 328mm skivor bak. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Är det bara 95:an som har större bromsar!? /Jimmy Länk |
|
|
-95an har 340mm bromsar Jag har 320mm på min 3.8L // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Kom inte Nürnburgring paketet till 92b också? Länk |
|
|
den fanns ännu tidigare som extra tillbehör Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Borrning och slag är ökat i 3,8 motorn (3795 cc), annan vevaxel, annat svänghjul, kortare vevstakar, kompression 10,0:1 istället för 10,5:1, ändrad duration på kamaxel, större insugningsventiler och avgasventiler, modifierat insug, metall-katalysatorer istället för keramik, DME 3.3 osv. 400 Nm vridmoment istället för 360 Nm. Skillnaden märks mest på låga varvtal tycker jag, upp till ca 4500 rpm känns 3,8 starkare men sen verkar det vara ungefär samma som 3,6, har jämfört med min fars Touring-94, på de lägre växlarna kändes det i alla fall som att 3,6:an var lika snabb, har inte varit uppe i så hög fart med Touringen än, får testa det till sommaren. Vet inte heller hur stor skillnad det är mellan 3,8 sedan och Touring, båda har 0-100 på 5,9 s enligt boken men enligt internmaterial från BMW som jag har så behöver Touringen 6.1 s. Dessutom verkar Touringen tappa mer ju fortare det går enligt instruktionsboken, men det är kanske marginellt ändå. De har utseendemässiga skillnader också, andra kulörer infördes till 3,8 (daytonaviolett, avusblau), andra fälgar, M-system II, som med Nürburgringpaketet får 9x17 bak (standard på Touring), annars 8x17 runt om. Klädselalternativen ändrades också, som standardklädsel infördes Amaretta/tyg kombination, ersatte läder/tyg kombinationen som fanns till 3,6. Dragkrok vore ju synd, men går att sätta dit, det finns en stötfångare att köpa som är anpassad för drag, är det avtagbart så finns det en lucka till den stötfångaren att sätta för så att anordningen inte syns. Avtagbart är således att föredra till en sån bil tycker jag. //Sniffer |
|
|
sniffer: Tack för infon. Mycket läsvärt. Jaså, så man få byta hela stötfångaren? Antar att de kostar en jävla massa? Har du nån aning om pris på allt när det är klart. Jag ska nämligen dra min båt emellan åt. ///M3 |
|
| Jag har avtagbart drag på min med den anpassade stötfångaren, och luckan stör inte ngt tycker jag den är ju lackad i samma färger och ser helt ok ut. | |
|
Håller med ///peter -95 har 345mm. 3,6 och 3,8 till -94 har 315mm original, sedan om nån har anna dimension har ni pirat skivor, eller någon annan modells. MVH Andreas |
|
|
Jag vet inte priset på stötfångaren tyvärr men gissar att det landar på strax under 5000:-, sedan skall den lackeras också. Att hitta en begagnad sån är nog inte lätt heller, däremot avtagbar krok borde finnas på nån skrot, passar nog från andra E34 modeller också, så man kan spara in en slant där istället. Inte direkt billigt för stötfångaren, men mycket bra resultat, att kapa upp en vanlig stötfångare vore ju väldigt synd, åka runt med ett stort hål ser inte bra ut och det höjer nog inte värdet på bilen heller med en synlig krok. //Sniffer |
|
|
Just det.....för detaljfreaken så har 3,6an fördelare medans 3,8an har individuella tändspolar för varje cylinder ganska snarlikt SAABs DI (DirectIgnition) system som sitter på deras turbomotorer sen början på -90 talet. -Bengan har du nån kontakt med Tony förresten har inte hört från honom på ett tag. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Redan -88 slängde saab de omoderna tändkablarna till förmån för modernare saker på turbobilarna. Bara för att "rätta till" :) M.V.H. |
|
|
///Peter: Japp det har jag,pratar ganska ofta med honom... Hur går det med M5an din? // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Jodå....den står och vilar sig i väntan på våren. Men man kan ju åka ganska bredd med en 316 i detta väder oxå så de e väl ok.....Har du fått dit nån våghållning att tala om än...pluggat systemet? Andra vilda planer? Annars sitter man väl och funderar på vad jag ska trycka i för kammar nu till våren så den sparkar lite bättre. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
M3_Lover:På min fd M5 så sitter det en sån där stötfångare för avtagbart drag!Bilen står på Frykmalms skrot i Karlstad. www.frykmalm.se. |
|
|
Sitter det 6-växlad låda och 345/328 skivor på alla M5 95or? Är det vanligt singelok bak eller? Vad sitter det för k-hämmare på 95orna? Är det samma som tidigare eller skiljer det också? Skiljer det nått i utväxlingen på diffen? Mvh Daniel |
|
|
glömde en sak...vad sitter det för låda/ bromsar/ k-hämmare på en M5 Nürnburgring ? ...fanns det packetet som tillval på alla M5 E34? Var det samma utrustning för alla årsmodeller eller ändrades det under tiden? Mvh Daniel |
|
|
Det är samma låda och bromsar som original även om bilen har NÜRBURGRINGPAKET, bara de bakre krängningshämmarna är grövre, 19 mm istället för 17 mm (17 = korrekt??). Nürburgringpaketet är standard på M5-95, dock utan servotronic. Paketet fanns som tillval till alla 3,8 liters M5, både sedan och Touring, mig veterligen existerar det inte något sådant paket till 3,6 liters. Diffen = 3,23 på M5-95, alla 95:or är 6-växlade och har större bromsar, dock finns det sk förseriebilar som kan vara utrustade lite konstigt, tex med 6vx men utan större bromsar. //Sniffer ______ Svenskt E34 M5 Limousine register under uppbyggnad |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.