|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Deliq |
>micke Läs på locket till servobehållaren, där står vilken olja du ska ha. Det varierar beroende på vilken utrustning du har i bilen. Jag hade både nivåreglering och servotronic, detta ledde till att oljan skulle vara Pentosin CHF 11S. Om du inte har servotronic utan vanlig servo ska du säkert ha någon annan sort, liksom en bil med sevotronic och utan nivåreglering ska ha ytterligare någon annan. det är alla gånger någon av de ovanstående LHM eller CHF 7.1 eller CHF 11S , Men KOLLA INNAN du häller i ny olja. M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
fami: V8-touring (530/540) har nivåreglering bak som standard redan -93, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara så även -95 :) Vad gäller sedan vet jag inte hur det ligger till alls, tyvärr. Mvh Patrik - inom kort med 530iAt -95 :) _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
tack ska du ha patrik. gäller det här vanliga sedan 540 oxå???????? superman |
|
| Slå i Omega 917 i samband med påfyllning av PENTOSIN olja som jag tror finns i 2 olika färger. Omega är skitbra! Har man lite oljud i servon så försvinner det oxå. | |
|
Jahaja... 450:- fattigare och lite Omega i behållaren... Är medlet lika bra som deras service så är det grymmt. Jag mailade en beställning igår och fick det med posten idag. Snacka om snabbt. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Meddela sedan ifall den funkade |
|
|
fami: Mig veterligen har endast dom 232 st 540iM sedan som exporterades till Nord-Amerika nivåreglering eller snarare det mer avancerade Nürburgring-paketet. www.kindel.com/bmw/m540_info.htm Mvh Stephan |
|
|
Du Micke Olsson hör med smörjteknik och fråga om dom har en Omega fältsäljare i ditt län...så kanske du kan få se deras grejer...då får du även vispa deras bakaxelolja....du kommer inte tro det är sant förrns du sett det..den har en smörjförmåga som är helt otrolig..Länk |
|
|
gto80: Jaha? Vill du utveckla? _____ Micke Länk Länk |
|
|
Jo deras olja för bakaxeln beter sig som så att om du häller den i ett glas..stoppar dit en visp en manuell sån dubbel med vev vad dom nu heter..oljan stiger bara det ser ut som en tyfon ungefär..du får sluta vispa efter ett tag för den bara klättrar rakt upp...den går in överallt, när dom visat det så gör dom likadant med vanlig 80-90 då ser man vad uttrycket stänksmörjning står för..deras produkter är väldigt bra det är väl känt bland oss som sysslar med tunga fordon och maskiner..sen har de ju sortiment för både livsmedel och elektronik..dom har alla smörjmedel..men dom har en kille i varje distikt han kommer med en jätteväska och visar det är nog inga bekymmer..skulle det sen köpas något så blir han bara lycklig .. I bakaxeln så rinner ju all olja ner när bilen står still...det gör den här med men den sitter ändå kvar överallt den så att säga fäster..jag åker själv på den tror till och med att det går att få rasgaranti av Omega |
|
|
Har legat under bilen i garaget hela kvällen! Ventilen till nivåregleringen läcker på 525'an. Vad fruktansvärt trångt det var att komma åt att skruva. Går det att byta packningar i ventilen eller måste den bytas helt? Är det värt eller ska man gå på att konvertera? Någon som gjort det, tips? |
|
|
hade min inlämnad på bmw, gick på 8000:- dom bytte en ventil till regleringen i princip bara, den kosta nåt på 4000:- minns jag. sen åkte ju rören med hela vägen ända från behållaren där framme. va ingen kul reparation alltså. bara hoppas de fixat sig för dig |
|
|
Pedahl: Jaq har en gammal läckande ventil liggande om du vill ha den för att "dissekera". Jag fick tag på en begagnad ventil på skroten (ny kostar flera tusen) och den läcker inte. Det är samma ventil på E32 och E34. När man byter ventil är det risk att hydraulrören har rostat fast, och åker man på att byta även dem. De tre rören kostare ca 250 kr/ st (gissa varför jag vet...) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Har lossat allt utom hydraulrören då jag såg att det var risk för fastrostning. Sprayade bara på med rostlösning igår. Jag har en på gång på skroten. Får besked i morgon. Kommer att demontera den som sitter där i vilket fall som helst. 2550:- ville BMW ha för en ny. | |
|
Oj,oj,oj.....problem!? Fick en beg ventil på skroten för 850:- inkl frakt. Fortsatte skruvandet idag. erikw, du hade rätt => Allt är fastrostat! Kommer att få byta många rör (som för dig driverboy). Funderar skarpt på att konvertera och skruva bort hela skiten. Ni som pluggat: Läste om servopumpsbyte, mm pga övertryck om man pluggar vid servon. Någon som byglat? Jag kan ju inte plugga i ventilen enligt "Bavarian-instruktionen" eftersom den läcker. Svårt att veta exakt hur ventilen fungerar men det verkar som att oljan cirkulerar igenom den normalt vilket skulle tyda på att bygling är att föredra. (Kollade med luft). Ska jag ändå konvertera vill jag ta bort så mycket som möjligt. Det skulle gå praktiskt bra att bygla i motorrummet innan de långa rören bakåt. Tips? |
|
| Jag byglade slangarna som går in i regulatorn bak utan att köpa nå extra grejer tog en trekorsning som går till båda klockorna och regulatorn, tog sen en luftnings ventil från regulatorn och pluggade det tredje utgången satte in och ut slangarna i de andra skruvade fast korsningen i ett hål som blivit ledigt efter att du rensat bort regulatorn och allt annat bak till dämparna ser ut som köpes och jag har då inte haft nå läkage på 1,5 år nu. kom ihåg att fixera givar armen annars får du varning i färddatorn hela tiden | |
|
Ok, det där låter ju vettigt. Efter någon dags fundering så beslöt jag att ge nivåregleringen en chans till eftersom jag köpt ventil och inget läckage syns på dämparna..... Har beställt de tre slangarna och rören fram, tot ca 1500:- hos BMW. En slang fanns inte i Sverige, så jag får det troligen i slutet på veckan. Räknar med helgjobb att få dit allt igen. Nästa gång det blir problem så blir det nog reparation a' la mrkolle. |
|
|
Här finns lite instruktioner hur man kan repa dämparna. Länk |
|
|
Jag har nyss varit och lämnat bilen för konventering till detta ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Nå har du fått tillbaka bilen Micke ? Rätt nöjd antar jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.