AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.395

Läckande nivåreglering på E34. Vad göra?

Sida 1 av 3
Jag har fått ett otrevligt besked av min mekaniker.
Mina dämpare bak läcker!
Jag har nivåreglering och sportchassie.
Vad gör man???
Nya dämpare med montering kostar 10500:-, är det försvarbart på en 10 år gammal bil?
Finns det alternativ?

ALLA tips är välkomna!

_____
Micke
Länk
Länk
We
41
Wesse
525i Touring -93
Hej Micke.
Jag har samma problem, men det är inga jättemängder som rinner ut så än så länge så klarar jag mig med regelbundna koller på oljenivån samt påfyllning.
Det min lokala Bmw verkstad sa var billigast var väl att plugga systemet efter servon samt konvertera om till (normala) dämpare. Men det är ju som sagt var inte kul att gå ifrån det normala heller!
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!!
Mvh, Janne

Deliq
> Micke
Sök på Omega AND 917 så hittar du mycket intressant...

M V H // Deliq

**___**

"Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss"
Micke: Har samma problem på min, har bytt fram till Bilstein Sprint och ska snart byta nivå reglerings dämparna bak mot Bilstein Sprint också. Än så länge så har jag ju bara bytt fram men f-n vilken skillnad i väghållning det blev, helt suveränt! =)

Kostar komplett med nya fjädrar runt om (ett måste pga dämparna) + Bilstein Sprint runt om går på cirkus:
7400kr, sen tillkommer ju att kanske vissa andra delar är utslitna och behöver bytas, lite kopplingar till att plugga nivåregleringen samt arbete om man inte gör det själv.

Mvh
Patrik
Hoppsan, såg att du har en Touring, då "kanske" det inte är samma dämpare bak ju.........

Mvh
Patrik
Se
41
Sebb
518 -90
Sandgren var någonstans har du hittat för 7400. Vad fick du betala för bara fram

Det är inte mycket som läcker.
Jag hade inte sett det på garagegolvet förren men mekaniniker sa att det läckte.
När ja kom hem så kollade jag såklart och mycket riktigt.. En liten pöl var där... Som en snusdosa.

Det där med Omega låter verkligen intressant.
Men hur kommer den vätskan bak till dämparna???

_____
Micke
Länk
Länk
Vad är det för olja man ska ha till systemet?
Kan ju vara bra att ha en flaska om man behöver fylla på en slatt.

_____
Micke
Länk
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Micke som deliq säger kan vara värt att prova omega, annars ska du inte oroa dig för mycket på min MB250t har det läckt 5år små mängder ca 3dl per sommar.Hydraliken har funkat utan störning hela tiden.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
trucker:
Skönt med med lite lugnande ord, men jag är av den uppfattningen att har man någon grej, oavsett vad det är så SKA det fungera.
Oljeläckor är INTE bra.

_____
Micke
Länk
Länk
BERG
du måste akta dig om du byter till vanliga dempare bak du måste byte servo pumpen annars sprikker den ,har själv byt,jag kjöpte alt på skroten ca 2000 kr

BILDOCTOR
We
41
Wesse
525i Touring -93
Micke!
Det ska vara servoolja, för du fyller på oljan till dämparna i samma behållare som till servon. Far in på din lokala Bmw-verkstad och fråga dom vad du ska ha!!
Men va du än gör.. Köp inte Atfskiten som säljs på mackarna för en 50-lapp utan köp avsedd olja till servon. Atf oljan som är lite sämre har en förmåga att förkorta pumpens livslängd avsevärt!!

Jo, jag vet att det ska vara servoolja, jag tänkte om det var någon som visste vilket märke och betäckning det ska vara.

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Micke- Tråkigt att höra! Jag funkar lika dant själv: Är det trasigt skall det fixas på en gång! På ditt lock till servo oljan står det var du skall ha för slags olja.
Lycka till,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Ovanligt nog är jag glad över att INTE ha nivåregl.... ( alla andra 99 ggr saknar jag det...)
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Till nivåregleringen på min skall det vara "Pentosin", en svagt grönfärgad vätska som Jag fick köpa på BMW. Ca 130:- för en enliters plåtburk.

MVH
Stefan
Citroën LHM kanske?? *S*
fa
438
fami
525,01 IM
har alla 540, 95, nivåreglering? .

superman
Visa användare
605
göran
525ixt-94
det är samma system som servostyrningen.

se här hur det ska göras:
Länk

En erfaren BMW-mek sa till mig att de nivåreglerade dämparna var
praktiskt taget outslitliga, men en packning kan väl fara om det varit
utsatta för gmslag eller liknande i ett tidigare liv.

Om man inte lastar tungt kan man lika gärna plugga och montera
standarddämpare (ev med hårdare fjädrar).

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
We
41
Wesse
525i Touring -93
CHF 7.1 heter oljan och tillverkas av Pentosin. Kostar runt hundringen!

Jag har samma problem och tänkt konvertera om till vanliga bilstein dämpare, men jag har fått tips att inte plugga oljan utan bygla så går det runt i systemet då behöver jag inte byta servo pumpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.