AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.371

Serviceintervall E46

Sida 1 av 2
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hej!
Jag har inhandlat en 328a E46, bra kärra att transportera sig i.
Min fundering är service, displayen i instrumentpanelen sade att det var dax att göra service vid 9300 mil, nu har den dock ändrat sig och tycker att den skall göras vid 9050 mil Hur funkar det egentligen?
Är inte miltalen för service fasta?

Tack!

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Serviceavståndet är den körsträcka du har kvar till nästa service!
Förmodligen stod det 9300 resp 9050 KM!

Normalt brukar det vara ca 2500 mil mellan servicetillfällena, lite beroende på körsätt (du har 2500liter bensin att förbruka mellan varje servicetillfälle!).

Mvh
Nej den är inte fast.
Du har 2500 liter bränsle att göra gång på mellan varje service intervall. Sen beroende på hur du kör bilen ändras givetvis resterande körsträcka.
Dock är sifforna du ser vid start antal km du kan köra till innan
de är dags för service.

Bmw har stjärnan under huven.
Suck: Johan du e bara för snabb inbland.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Den räknar neråt i kilometer och syns när du startar bilen. Jag tolkar det som att du har 9050 km kvar till nästa service. Intervallet är ca 2500 mil, beroende på hur du kör. Många väljer dock att göra ett extra oljebyte mellan dessa, jag med.... :)

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som en kobra!
:oDDD

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

och jag var totalsist!!

:))

Mvh
Anders S.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pojkar pojkar lämnade Ni inlägget obesvarat i 5 minuter?:)) Man hinenr inte ens gå på lunch så försoffas forumet:DDD
Ha en glimrande dag!
Asken
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
OK, da skall jag boka av den service jag beställde hos BMW Hamburg.
Far väl sedan ägna lite tid at att läsa manualen :-)
Är inte riktigt van vid att ha en modern bil.
Bra bil, tyvärr nästan för bra.
Stort tack till er alla!

/Anders
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Glömde!
Jag skickar en kall virtuell tysk öl till er alla
då jag inte behöver göra ett verkstadsbesök :-)
Skall allafall byta olja om nagra 100 mil, vet, petigt men har lärt mig den hårda vägen att det är viktigt med bra olja.

Mvh

Anders
Anders: De är vettigt att byta oljan efter halva normala service intervallen (1200 mil) precis som Anders E skriver här ovan.
Det är lixom kotym bland petiga e46 ägarae :)
Castrol SLX är det jag (och bmw) rekomenderar.

Deliq
Displayen indikerar oljeservice om det gått ett år sedan tidigare service och 2500mil ännu ej uppnåtts. Detta för att BMW rekommenderar att oljan inte skall vara äldre än ett år.

M V H // Deliq

**___**

"Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss"
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Tack!
Olja skall bytas under veckan.
E46an ar skoj att kora, jag har "M-sport" chassit, visserligen alldeles for mjukt men OK for en bruxbil.
I Mars blir det byte av bromsvatska och sedan till Nurburgring och se hur den fungerar dar.
Korde nagra varv i hostas med en 316 E46a, imponerad av chassit men ej av effekten.

/Anders
Len
Om man byter oljan två gånger xtra före (dvs varje 800mil) så håller motorn ännu bättre och lever längre. Kostar lite men ger desto mer...

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så stannar det - inte.

len
Len: 4000:- i oljebytes kostnader på 2500 mil
dvs 16 000 :- kr under 10 000 mil är lite svårt att motivera.
Castrol slx helsyntet olja bör inte tappa sina smörjande egenskaper efter redan 800 mil.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är helt överens med din uträkning wendtan. :)

<800 mil = 1000:- (olja + filter) om man byter själv
<1600 mil = 1000:- (olja + filter) om man byter själv
<2500 mil = 2100:- (olja, filter & kupefilter) "oilservice" på Bmw

Det är ju aldrig fel att vara extra noggrann, frågan är om det kostar mer än vad det ger tillbaka.

Mvh
Anders S.
Själv lät jag BMW i Warszawa, Polen göra oljebytet när bilen gått 7800 km. Tyvärr råkade de samtdigt nollställa serviceindikatorn men det verkar inte vara någon big deal. Däremot sade de att själva oljan i sig kanske behåller sina smörjande egenskaper under drygt 1500 mil eller längre beroende på körsätt men att det är just oljefiltret som det är lämpligt att byta med kortare intervaller de dessa omöjligt kan hålla sig fräscha i 2500 mil. Men om man som jag använder bilen mest i stan och kör korta sträckor tycker jag är värt att även byta olja samtidigt. Kostnaden att göra oljebytet där inkl arbete landade på 440 PLN, alltså drygt en tusenlapp. Och självklart var det Castrol SLX 0-30W de hällde i.

Nu har bilen gått 1350 mil och nästa årlliga och dessutom gratis oljebytet och diverse garantifix är inbokade till den 14 mars. Hoppas bara att snön hinner smälta till dess då "älsklingen" saknar vintersulor.

/Dominik
Anders: Jag kommer iaf fortsätta att få olja samt filter bytt var 1200 mil. Ser det inte som ekonomiskt försvarbart att byta 3 gånger under en normal service intervall.
Att lägga 15-20 papp på fälgar e dock helt okej :)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag håller nog med dig där, 1200 mil ska oljan klara rätt bra.

Fälgar, däck, styling, lackbehandlingar etc etc. Där gnäller man aldrig på att det är för dyrt. Service hos Bmw däremot har man alltid synpunkter på priset på.. :))

Mvh
Anders S.
Len
Det må så vara, att dom oljor ni använder er av behåller sina goda smörjande egenskaper väl förbi 1000 mil.
Men sanningen är ju också att oljan samlar på sig annat också, som den inte kan "gömma" och som inte oljefiltret tar.

Finns det info om var det renas olja, för återanvändning!?

len

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så stannar det - inte.

len
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog vilja påstå att modern syntetolja håller ännu längre än 2500-3000mil under normala färhållanden. Men det är precis som ni säger filtret som är den "trånga sektorn" i detta fall!

Faktum är att det är viktigast att byta filtret vid ett "oljebyte" (även om man givetvis bör byta oljan också!).

Sedan byter jag personligen oljan en gång mellan ordinarie servicetillfällen, för det skadar defenitivt inte motorn att göra det...

Självklart är det ännu bättre att byta olja en gång till (även om det inte behövs), men det är naturligtvis en fråga om avvägning mellan kostnad/uppnådd effekt med "extra oljebyten"!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.