|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Låt en sadelmakare byta värmeslingan! Sadelmakare har vana av utbyte av värmeslingor i skinnstolar. Det är väl så de gör på BMW i Solna, inte byter man ut skinnet. Det finns risk för nyansskillnader/ålderingsskillnader så reparation är att rekommendera. Mvh, Steaman |
|
| Tack för tipset steaman! | |
|
Gjorde samma upptäckt i mellandagarna... alltså att värmeslingan var fastsydd i sportskinnet. :-( Skall kolla med sadelmakare. Verkar dock som att det är en termostat i sittdynans värmeslinga (3 kablar). ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag har också funderat på varför det är tre kablar. Det borde väl inte ha nåt att göra med Airbagen? Hursomhelst så har Airbaglampat börjat lysa efter min operation med förarsätet. Temporärt "lagade" jag värmeslingan med några bilar folie där dynan är sönderbränd. Vet inte om det är bra att göra så men det funkar hittills och det blir inte längre glödhett på den fläcken. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En av kablarna är till för termostat.= vit -blå. brun= jord, vit-gul=värme slingan. Vad använde du för folie ?? Kan ju vara ett bra tips för andra också.?? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag använde några lager vanlig stekfolie, den kraftigare av de folietyper som används i köket. Det jag kunde se efter montaget var att resistansen i slingan var något högre än i den helt nya slingan (120W) som jag hade tänkt montera dit. Det borde innebära att effekten blir något lägre, men hittills så har det funkat klart över förväntan. Men jag har bara provat under någon halvtimme. Termostaten verkar också funka. |
|
|
Verkar som att jag måste ta lös skinnet på min sits jag med. Har dock garaget fullt med en massa nymålade tak/golvlister just nu så det får bli nästa he... ja just ja då var det årsmöte på lördagen... men på söndag nästa vecka så kanske. De e mycke me hus å familj. :-) Håkan, tog du ur hela stolen först och sen av med skinnet eller? Kanske så att man måste fora lite under mekproceduren. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Ja just ja... anledningen till att airbaglampan börjar lysa är att du inte kopplade lös batteriet innan du delade på kontaktstycket under stolen. Råkade ut för samma sak då jag monterade CD-växlare i min förra E39 (hade ur stolen för att kunna dra kabeln bakåt i samma knippe som orginal). Batteriet skall vara bortkopplat hela tiden som stolen är ute ur bilen. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Ja, jag tog ut hela stolen och jag tror att det är enda sättet. Det är ju ganska enkelt som du vet eftersom du tagit ur en stol tidigare. Glöm inte bort vajern som justerar bältets höjdinställning. Tack för tipset om airbaglampan, då vet jag varför den lyser. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Magnus. Det räcker med att man låter bli att stoppa tändningsnycklen i låset och vrida om.Det är inte batteriet som aktiverar airbagsystemet utan läge 1 i tändningslåset. Men det är en fördel att ta bort batterikabeln, för då gör man inte det misstaget. Minsta tillfälliga glappkontant i systemet tänder lampan och systemet är ur funktion. ///MVH Hasso Länk |
|
Ett lite annorlunda fel angående sitsvärmen inträffade på min 523:a. Brännhål på förarsätets vänster sida. Då jag inte röker i bilen så verkade det väldigt konstigt (står folk och bränner med föstoringsglas in i bilar? ;-). Frågade vid service på BMW i Lund (Theanders) och de trodde först (utan att ha sett brännmärket) att de definitivt var en cigarett. Att det skulle vara värmeslingan som bränt hål trodde de inte. Servicekillen sa att han själv rökte i sin BMW och att han bytt några klädslar pga detta men när han såg det lilla (5 mm) brännhålet så gick han på min linje – att det är sätesvärmaren som bränt hål. De hade dock aldrig hört talas om felet tidigare. Någon? Det skulle kosta ca 2000:- att byta ut sätesklädesln (plysch och bara sittdynan). Tyvärr så kunde han inte garantera att problemet inte skulle återkomma eftersom man i.o.f.s. kan försöka peta tillbaka värmeslingan så att den inte kommer i nära kontakt med klädseln men man vet ju inte om det räcker. Har någon annan råkat ut för detta? Tilläggas bör är att det rör sig om en 523i -96 så det är en förstaårsmodell. Möjligen är det åtgärdat på senare årsmodeller. Cartoncowboy |
|
|
Jag tror mycket väl att det kan vara värmeslingan som orsakat hålet. På min bil som har skinnklädsel var det helt sönderkolat inuti stoppningen och tyvärr så har även skinnet deformerats i ett litet område där det blev som hetast. Det var vekligen glödhett och jag tror mycket väl att det kan ha bränt hål om det varit tygklädsel eller om jag kört med värmaren på längre tid. Välkommen till forumet Cartoncowboy. |
|
|
Hasso och ni andra med tidiga e39:or med sätesvärmen som regleras via ett rullhjul, hur lång tid tar det för era stolar att komma upp i temperatur ? Det tar säkert en 10-12 minuter för min att bli varm och go. några förslag på var jag ska börja leta fel ? Min 528i Touring Länk |
|
stefannorr |
Min tar då max-2-3 min innan ja känner värmen komma o då är de när de e som kallast ja menar då -30 |
|
hmm det är ju onekligen en viss skillnad, kanske dags att plocka ut reglaget och se om det har oxiderat igen om det nu sitter ett vanligt skjutmotstånd på baksidan :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Så har man skruvat isär stolen i molekyler och haft av skinnet. Hittade ett brott på slingan i vänstra sidostycket. Lödde ihop den och ohmmätte hela slingan och den verkade OK. Satte ihop allt igen, tidsåtgång ca 10h och gissa vad! Det funkar FORTFARANDE inte. Hade ganska lågt motstånd men ändock motstånd då jag mätte. Nu får det bli piratelement i sitsen. Har naturligtvis fotat och noterat alla arbetsmoment så ett mektips kommer... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus: Tråkigt att höra att du inte fick till det med slingan. Verkar vara avbrott på samma ställe som jag hade. Hur låg resistans hade du? Tror att den ska ligga på 1,2-2,2 ohm, slingan är troligtvis på 90-120W (vid 12-14 volt). Har du koll på om termostaten funkar? |
|
|
Termostaten vekar funka... får utlag vid mätning iallafall. Kommer inte ihåg vilket motstånd jag hade i slingan men just nu är det inget iallafall. :-( ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Här är det utlovade mektipset! www.touringklubben.com/stol_e39.asp Länk ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Montera den nya sitsvärmen direkt under den gamla. Torde inte betyda ngn större skillnad i uppvärmningseffekt. Som sagt, har man sitsvärme är det förbjudet med vassa knän och annat på sätet. Trådarna är mycket tunna och bryts lätt av vid punktbelastning. Hände redan på gamla saabar, för mig, och då lärde jag mig..... Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.