AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.975

stolsvärme problem...

Sida 1 av 3
Heineken
Hejsan igen !!

Jag verkar vara inne i en otursperiod nu... Skrev in för inte så länge sedan att min tempmätare visade rött ibland. Det är nu fixat men bara ett par dagar senare så började min stolsvärme på förarplatsen bli väldigt varm på vänster sida av stolen och en dag senare så fungerar den inte alls.
Då man slår på den så lyser den i ett par sekunder och sen slocknar.. Är det någon som har haft det problemet och/eller vet vad det beror på ??

Tackar för svar och hoppas att få slut på mina fel snart.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hmmmm jag lider med dig!
Otur har du nog trots allt, kan hända att stolen har fått överslag och då får du nog köpa ny värmesits!
Men kanske någon annan säger något annat!

MvH Bmw 4-ever

Länk
jocker18@home.se
peter, jag måste berömma dig för en mycket vacker bmw! jag önskar att jag hade lika fin puts på min....

får väl försöka få det när det blir varmare

WmB SoundZ
120
Håkan M
BMW 116i -16
Jag har råkat ut för samma problem, att en del på vänster sida av förarstolens dynan blir väldigt varm. Då är det väl bara en tidsfråga tills den dör helt.

Har letat och sökt trådar utan att finna om någon bytt ut elslingan i dynan och hur svårt det kan vara.

Är det någon som vet hur det är att byta värmeslinga i en dyna med skinnklädsel? Är det något man ska ge sig på som hobbymekaniker? Bilen det gäller är en e39 -00.

Tacksam för kommentar.
120
Håkan M
BMW 116i -16
Någon som vet hur svårt det är att byta värmeslinga i förarsätets sittdyna på en E39 med skinnklädel?

Måste hela dynan bytas eller räcker det att byta värmeslingan?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har samma problem på min. Väntar på den beställda Bentleys manualen som förhoppningsvis tar upp tillvägagångssättet.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jag har för mig att det finns repsatser eller en komplett satgs för att montera in elvärme i en "vanlig" sits

Prata med er lokala BMW handlare..

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
120
Håkan M
BMW 116i -16
Hej Magnus M
Hör gärna av dig när du fått kläm på hur det går till att byta slinga.

Hälsningar,
Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
När knappen slocknar så är det avbrott i systemet, fick samma "fel" när jag kollade vilka kablar som var till stolsvärmen alternativ sensormattan pga jag drog isär kopplingarna under stolen. Kan händiga byta ut sensormattan utan större bekymmer så är det nog inte svårare att byta värmeslingor, görs ju dagligen på verkstäder. Lite pickel är der säkert, inget jag gjort vad jag kommer ihåg.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det är tydligen så att oftast är det sittdynan som ger sig och då funkar inte ryggdynan heller, så man får inrikta sig på rumpvärmen i första hand. finns ingen direkt instruktion för byte av värmeslingan däremot hur man klär av stolen för byta av klädsel och det är väl den man får använd i så fall.

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har du redan fått din bok?
På min bil funkar inte värmen i sittdynan men i ryggen funkar den fint. Den funkade ibland för att övergå till inte alls.
Lite julpyssel är alltid bra.
Skall fixa "klicket" i stolen som uppstår då man svänger också.
Reservdelar är redan inköpta. Gejdsko heter dom och kostar 8kr/st och åtgången är 2st.

----
----
Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Har precis haft min 528it-98 med skinklädsel inlämnad på BMW för rep av stolsvärmen. Vågade mig inte på att plocka bort skinnet själv. Sitter på jobbet just nu så jag kan inte kolla men har för mig att det kostade ca 2000 för en stol. Hade samma fel innan jag med, lysdioden på värme knappen tändes några sec för att sedan slockna.
Om nån vill veta kan jag kolla exakt vad det kostade när jag kommer hem.

Mvh
//Swempa
stefannorr
Jag vill veta,har värme på sittdynan men ej i ryggen.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag har en BMW 525TDS och där har jag stolsvärme på båda sidorna men de fungerar inte alls. Det var så när jag köpte bilen.
När jag trycker på stolsvärmen så tänds / händer det ingenting. Ingen lampna tänds, ingen värme i stolen.

Kan det vara något räle eller?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Sly:kolla säkringar mm.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Det har jag gjort, alla verkar vara ok. Vilken exakt är det?

Kan ej så bra Tyska.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Sly: Har du kollat så att kablarna sitter i under stolarna?
I annat fall kan det vara så att det kanske är utbytt inredning och stoppat i stolar utan värme. Det har hänt förr...

----
----
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Det prices vad jag trodde. Det fanns skinn i bilen när jag köpte den. Så då tänkte jag att kanske skinn stolarna är utan. Men det har jag kollat. Stolarna är med värmeslinga och det är kopplat.

Kan det vara så att värmeslingan gått sönder i båda stolarna och det är därför det inte fungerar? Låter i.f.s kånstigt men man vet inte. Jag tycker personligen att lampan borde lysa när man stätter på stolsvärmen.

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det är väldigt lätt att ta sönder en värmesits.... bara att luta sig in i bilen med ett knä i sittdynan så kan det vara kört. Och enligt Hasso så verkar det ju som att allt kan sluta funka ifall sittdynan lägger av. Borde gå att mäta upp en värmesits ifall den är hel. Ta en multimeter och mät Ohm. Om det är avbrott i slingan så får du inget mätresultat. Folke har kanske mer info om hur man kollar sitsen... jag gissar vilt just nu.

----
----
120
Håkan M
BMW 116i -16
Hasso
Var kan jag hitta en instruktion om hur man klär av stolen för byta av klädsel??

/Håkan
120
Håkan M
BMW 116i -16
Nu har jag plockat isär sätet och konstaterat att värmeslingan är integrerad i skinnet. Värmeslingan jag köpt för att byta ut med passar alltså inte, 52 10 253 115 . Jag åker på att byta ut hela skinnsätet med integrerad värme. Det blir inte billigt...
Där sätet tidigare var hett är stoppningen helt sönderbränd.

/Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.