|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den Gröna listan existera faktiskt hos många bilhandlare sen hur den följs har jag ingen aning om. Jag fick min bil värderad efter gröna lista för ca 3 veckor sen. Det är en 325iA Coupe -92. ACC, El.hissar, El.hissar, Stora datorn, Alufälgar, Orginal Skick. 14000 mil, Svensksåld, Fullservad. Enligt listan så värderades den till 32000:- Men tillägg för Coupe 10000:- och tillägg för fungerande ACC 5000:- Alltså totalt 47000:- |
|
|
Tompas letade fram den senaste listan, och enligt den var min " värd " 48100:- Men tillade att jag skulle nog inte få mer än max 45000 av honom beroende på vilken bil jag köpte av honom Nisse Länk |
|
|
PP: Fick du se priserna i den gröna listan eller sa han bara ett värde. Gröna listan är samma som vita listan minus en viss procentsats (kommer inte ihåg men har för mig att det är sju eller fjorton procent). Detta gör att priserna som ofta står i gröna listan är i överkant och de flesta handlare använder sig inte av den. Skegrie: Kommer du till en handlare och ska köpa en ny bil så kan du få ca sju procent rabatt på totalpriset om du inte har inbyte. Har du inbyte så kan handlaren istället använda de här sju procenten när han bjuder på din bil. Ex du ska köpa ny bil för 300000kr, inget byte. Då får du den för tex 280000kr. Ex 2 Samma bil men du har inbyte. För handlaren är inbytet värt 40000kr men han säger att du får 50000. Toppen tänker du, det är inte så mycket mindre än vad jag hade fått om jag sålt den privat det kör vi på. I själva verket så hade du ju då tjänat 10000 på att sälja den för 40000 privat. Tänk på detta när du byter in din bil, få ett pris med byte och ett utan så ser du enkelt vad du kan sälja din bil för privat för att "tjäna" på det. Man kan inte heller fråga, hur mycket får jag i inbytetspris för min bil hos en handlare. Då detta till stor del hänger på om handlaren har bra marginaler på bilen du är intresserad av. Inbytetspriset spelar ingen roll. Det är mellanpriset som är viktigt. /T.P. |
|
|
TP: Jag hänvisar till inlägg nr: 10 och 11 på föregående sida. Nisse Länk |
|
|
Men då missar du lite av min poäng. Om du använder inbytespriset som bottenpris så tolkar jag det som; får jag inte mer än 50000kr (exempel) så kan jag lika gärna byta in den. Men man kan ju tjäna på att sälja den för 45000kr genom att du får ett lägre inköpspris på den nya bilen. Kanske lite svårt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar och förstår skillnaden. /T.P. |
|
|
TP: Bilen som jag är intresserad av har ett fast pris, oberoende av inbyte/lån mm. Detta enligt säljaren, då jag har förhandlat mig till ett bra pris utan att blanda in bytesbil. Priset som vi kom överens om får inte påverkas av inbyte eller lån, volvo policy ! Rent allmänt så är jag på samma våglängd som du, du har helt klart för dig :-) Nisse Länk |
|
|
T.P. Ja jag fick se listan. Jag jobbar själv på samma bilfirma så jag brukar kika lite i grön listan när det är dags att byta bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.