|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns det någon som har en aning om vädet på min bil om jag skulle lämna den i inbyte på en bilfirma, eller var man kan kolla upp det ? Problemet är att jag har svårt att få sålt min bil. Jag låter intressenterna pruta till 68000:-, men jag kan ju gå ner mer om jag vet ungefär vad jag får i inbyte. CD-vxl och basar är inte med i bilen, och orinalratt med airbag är monterad. Den är i skitfint skick enl dom som kollat på den, man det skiter väl en bilfirma i, dom har väl nånn lista att gå efter. Eller ? Nisse Länk | |
|
Tyvärr skulle nog en firma inte bjuda så mycke för den, kanske 45- 50 tusen, de ger inte så mycke men de har ju oxo högre omkostnader o piska att tjäna pengar. Bilen ser fin ut. Kan ge mitt exempel, för nåra år sen bhövde jag en större kombi än min 328it -96, tyckte ärligt att de stog i ca 140-150k. Var på volvo och tittade på en ett år äldre 855glt som begärdes typ 120k nånting och tänkte att va fan ett jämn byte får man väl ta... men försäljaren värderade min bil till max 90k ! Nope tänkte jag och annonserade ut den och fick i allafall 135k. Nån 855 blev det inte heller utan en E34 touring. Så låg värdering är ju inte alltid negativt, skämt åsido .........BMWLundqvist......... |
|
|
Det går väl att ringa till vilken bilfirma som helst och fråga om inbytet skulle jag tro. Har för mig att just din bil har varit upp till värdering tidigare och att "Thomas" som jobbar på bilfirma värderade din bil som inbyte då....hänvisar till det. /Simon |
|
|
Jo Tompas påstod att han skulle inte ge mer än 45-50000:-, men det kan man ju inte släppa den för, då kan man ju lika bra ställa av den och bara köpa en ny ! Då undrar man hur han kom fram till just 45-50k, finns det nån bilfifflarlista eller är det hans personliga uppskattning ? Nisse Länk |
|
|
Tror att Tompas i detta fallet utgick ifrån liknande bilar han bytt in om jag minns rätt..... Ett annat tips...kanske kan du hitta någon bil som du kan byta med...och naturligtvis vill ha och få bättre betalt..... Lycka till med försäljningen/bytet! /Simon |
|
|
E de inte så att man inte får mer för en bil med 19" fälgar o stereo o allt sånt på en bilfirma än en orginal likadan bil? Jag vet att typ klima, coupe o sånt ger lite extra men inte annan utrustning typ styling o så? har jag rätt för mig? mvh Daniel ------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
spacesnubben Mmmmm, det kan man ju undra? Min uppfattning är att dom stora firmorna typ volvo, saab och ford går efter en listfan, lös utrustning intresserar inte dom. Finns det ingen besserwisser som känner till detta ? Nisse Länk |
|
|
Den enda "beg prislista" jag kan hitta är denna: Länk Borde ju finnas en bättre eller åtminstone större lista nånstans, ingen som vet ? Nisse Länk |
|
|
Den listan anger försäljningspriser och inte inbytespriser som jag förstår det....78 KSEK för en 95:a 320i copupé tydligen. Spontant verkar det som att du kan få ut betydligt mer privat än i inbyte på en bilfirma....dock kanske 68KSEK är för mycket att förvänta sig för din bil som det verkar eftersom den inte har gått att sälja än... /Simon |
|
|
Jamen, kan ingen skaka fram en "inbytes lista" då !?? Givetvis är det bättre, på alla sätt, att sälja sin bil privat, det fattar vem som helst ! Det jag vill veta är vad jag får i inbyte när jag köper min nya Volvo på just Bilia. Och jag i min enfald trodde, att dom som är så förba**** kvicka på att påstå jag "begär för mycket / skulle jag aldrig betala", kunde ge mig ett ordentligt svar med någon hänvisning till ett underlag. Tji fick jag ! Får tydligen ringa till Bilia och hoppas på lite proffesionell input i ämnet !!! Nisse Länk |
|
|
Ska bara tillägga att inbytes värdet ska jag andvända, som just ett underlag ( bottenpris ) för att sätta ett, i mina ögon, rimligt försäljningspris. Byta bil SKA jag göra och varje krona som kan vinnas på att sälja sin bil privat jämfört mot att lämna den i inbyte är välkommen ! Solklart ? Eller ? Nisse Länk |
|
|
Min erfarenhet är att stora hjul o vingar o sånt inte värderas ett skit på firma, däremot originalutrustning typ klima. Privat kav ju 19"-are vara värda en hel del för rätt köpare. En fin bil med mkt utrustning kan man ju få högre än nått listpris för om man hittar rätt köpare som uppskattar o värderar skick o utrustning i allafall .........BMWLundqvist......... |
|
|
Ska du byta in på bilia? Dom tar nog inte ens emot bilen.... .........BMWLundqvist......... |
|
|
Lundqvitter ! Jag ber att få återkomma i ämnet, typ i morgon, ska svänga in om bilia på hemvägen. Dom har inte tid att svara i telefon ( har säkert fullt upp med att sälja bilar ). Nisse Länk |
|
|
Tror inte på ett högre inbytes pris än 45 000:- troligt under 40 000:- Om man sen får ett högt inbytes pris så är frågan vad man igentligen får för pris? Många handlare prutar med vad man får i inbyte. "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
| bmwlundqvist: Bilhandlare vill inte gör rena bytesaffärer. Nästan alltid vill de ha en slant för besväret att byta bilar. 20-30 kkr är i princip minimibelopp för att en handlare skall vara intresserad av affär. | |
|
Det är en 320-93 du har.Inse det!!Inte det mest eftertraktade direkt ;-) Sålde min 325i -95 14000 mil,18",klima,halvskinn,mm mm för 65000:- och den var i kanonskick!! E36 står inte högre,även om kunde önska det... |
|
|
Skegrie: Det priset jag uppgav till dig (40-45.000 kr) var mer ungefär vad du hade fått av oss. Tror förövrigt att de flesta andra bilfirmor hade gett dig samma pris. Tror till och med du kommer få skambud på runt 20-25.000 kr om du frågar runt. Förr i tiden använde vi oss av den s.k "gröna listan". Detta är en inbyteslista för bilhandlare, men vi använder oss inte av den längre. Där finns alla bilar representerade även fast den till viss grad är missvisande (särskilt när det gäller BMW från 90-talet). Var nog två år sedan sist vi satte pris utefter den. Numer kollar vi prisbilden genom bytbil.com och ser vad vi kan begära för inbytesobjektet. Därefter räknar man av ca 25-35.000 kr och vips har vi ett inbytespris. Denna metod vet jag flera andra bilfirmor åtminstonde här i Göteborg också änvänder. Som sagt, denna "gröna listan" finns ju. Tyvärr vet jag inte hur man som privatperson ordnar fram en sådan. ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Skegrie: Maila mig om du vill veta vad din bil står i enligt "gröna listan". Kan ju kika på det nu i veckan isf (om jag hittar listan ;-) ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Petter1. Har du problem ? Missade du den delen om vad jag skulle ha prisuppgiften till ? Tompas: Äntligen någon som verkar fatta vad det handlar om, jag skickar ett mail under dagen. Tack för besväret :-) BMWLundqvist: Jag var hos vår lokala Volvopucher i går, för att höra vad jag får i inbyte, och lärde mig följande: Volvo tar allt i inbyte. Importerade bilar "köps" inte av Volvo direkt utan av någon annan handlare. Det är den andra handlaren som bestämmer inbytesvärdet. Prissättning sker med hjälp av Byt Bil, som Tompas sa. Volvokrängaren fick inte tag på den andra handlaren igår, men lovade att återkomma med en siffra under dagen. Nisse Länk |
|
|
Ok, du har vettigare bilia killar än i skövde då, där är det nästan omöjligt att få tag i en säljare, inte för att det är massa kunder i butiken direkt, men... När vi hade vår Twingo som andrabil rasade värmepaketet och jag ringde verkstan; jo vi kan boka in dig för reparation men vi hinner inte ge dig nåt prisförslag nu. Men enlit kundmottagaren var detta inget konstigt utan de flesta ville inte veta nåt pris innan... självkart bedriver ingen handlare välgörenhet utan vill göra en slant på varje affär. .........BMWLundqvist......... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.