|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När bilen står på tomgång och jag gasar till, sjunker varvtalet ca 250varv/min (lite beroende på hur mycket och hur snabbt man gasar). Samma syntom, när man sprutar startgas framför luftfiltret. Har kollat så den inte tar någon tjuvluft. | |
| har samma sak på min! dock inte så mycket som 250rpm, mer runt 100 rpm...detta händer bara om man, som du säger, trycker till kort och snabbt på pedalen, då sjunker varvet för att sedan snabbt gå upp ungefär lika mycket och sen lägga sig på det som det låg på innan man gasade....konstigt tycker jag! | |
|
Jag har samma fel på min e36 325. Ganska irriterande när man ska iväg ur korsningar och sånt. Dessutom försöker tomgångsventilen korrigera så att det blir ännu svårare att köra iväg smidigt. Jag skulle bli jätteglad om nån kunde ge lite tips. |
|
|
en tillfällig sänkning av varvtalet skulle kunna bero på att motorn får förmycket luft och inte hinner med att kompencera detta med bränsle.. det här kan bli ännu tydligare om man tar bort luftfiltret t.ex. förmodligen så beror detta på att luftmasse/mängdmätaren är för långsam med att ge styrenheten signal om ökat luftflöde.. _________________ who dares wins... |
|
|
Samma sak med min bil. När jag står på tomgång (ca 700 rpm) med varm motor och varvar upp litegrann (2500-3000 rpm) med ett ganska hårt tryck på gasen och sedan släpper igen, åker varven ner till kanske 400-500 i ca: 1-2 sekunder. Samtidigt som varven åker ner "dimmar" alla lampor/lyktor och motorn "hostar" till och det låter nästan som om den ska dö. |
|
|
Samma problem här.. kom sent i höstast och varit som värst under vintern.. på sommarn inga problem.. har det med klimat o göra?luft? |
|
|
Uhlmann, din teori är intressant! Frågan man kan ställa till de som har dessa problem är då: Vilka luftfilter använder ni? Mvh |
|
| Jag använder K&N insatsfilter. | |
|
Pakkanen, prova med att byta till ett originalfilter och se om det hjälper! Mvh |
|
|
min 316i gör likadant, tror dock att det är tomgångsmotorn som är osmord och inte hinner "gå igång", den jävlen tror jag styrs av vakuum o el. Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Har samma problem som övriga + att motorn går ojämnt på tomgång. Använder standardluftfilter. Var sitter tomgångsmotorn och hur skulle man smörja den? Funderar på om man skulle byta den stora gummi-"hylsan" som går mellan filter o själva insprutningen, men den ser dyr ut... |
|
|
isåf. skulle man smörja den met 5-56 eller liknande, vet dock inte på rakarm var den sitter, inte på m40-motor iaf Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
| samma problem här. Använder originalfilter. | |
|
Jag har oxå original filter. Jag hade isär alla gummi gräjer mellan luftfiltret och motorn, sprutade 5-56 på tomgångsotorn mm. Det hjälpte inte mycket, kanske aningen lite (kan varit inbildning) men efter ett par mil var det som innan. (Jag smörjde tomgångsmotorn rejält). Jag har oxå varit inne lite på att det kan var något med att blandningen bensin / luft, som inte är riktigt riktig. Efter som det uppstår när man sprutar syrerikare luft framsför luftfiltret. Dessutom uppstår det inte när man ger "försiktig gas" (då hinner den med att ändra mängden bensin till mängden luft). Vad gör man åt detta da? Är det ny luftmängdsmätare som gäller? |
|
|
Förmodligen är det tjyvluft som är boven i dramat. Om man gasar försiktigt så hinner nog lambdan korrigera tjyvluften, men om man "snärtar till" gasen lite med foten så hinner den inte med och därför "suckar" motorn till. |
|
| Jag kan säja att det inte är tjuvluft (i mitt fall), har hållt på med startgas 2 gånger, har skruvat isär och kollat på alla gummi delar efter luftfiltret (de är i god kondition). Om det inte kan ta in tjuvluft någon annan stans som skulle kunna påverka. | |
|
Om det nu skulle vara luftmängdsmätaren vad kan man göra åt den, för att det ska funka normalt...? |
|
|
Hej har precis samma fel på min e30. Det händer precis som ni säger när man bara trycker till kort och snabbt på gaspedalen. Jag har dock kollat all slangar. Jag har ett öppet luftfilter, men det ska inte egentligen påverka något eftersom en bil går bäst på kalluft. Tacksam för alla idéer om vad det kan vara. MVH Robert BMW - Vad annars? |
|
|
Det är litet svårt att förstå varför man skall varva upp motorn kraftigt i friläge, men här kommer några tips. Tjuvluft avslöjas lättast med startgas. Starta motorn och spraya sedan rikligt i och kring insugningsgrenröret, efter luftmängdmätaren. Om varvet då ökar, då finns det en läcka någonstans. Leta! Om varvet inte ökar, då ligger problemet någon annanstans. Den troliga boven är tomgångsventilen, som inte hinner med. Tyvärr kan det uppstå svårdiagnosticerade fel. En felinställd eller trasig trottelspjällgivare kanske inte talar om för datorn att trotteln befinner sig i tomgångsläge, och då får tomgångsventilen fel signaler. Köp en bra bok på din bil, läs på och var logisk när du letar fel. Grunden till all lyckad felsökning är grundlig, teoretisk kunskap. Om man inte vet hur saker och ting skall fungera, då har man ingen chans när dom inte fungerar. Harry |
|
|
Jag vill bara påpeka att det inte rör sig om att jag gillar att varva upp min bil i friläge. Utan jag är endast intresserad av att ta reda på anledningen till att bilen beter sig som den gör. MVH Robert BMW - Vad annars? |
|
|
Problemt är att det är väldigt iriterande när man ska köra iväg. Och jag använder inte mer än normalt med gas (men det är tillräkligt för att för att det sjunkane varvet + att man kommer med koplingen ska ställa till det). Går det att göra något åt dessa ventiler och mätare, eller är det nytt som gäller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.