AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.100

Funderingar lite allmänt 528, E28

Sida 1 av 2
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Har precis tidigare ikväll köpt mig en 528i -87:a, detta är min första BMW, har då lite undringar.

Kommer att göra servicen själv, hur nollställer man service indikatorn?

Har en skylt som sitter på askkoppen där det står 528(i?) Exclusive 35?

Vad är det?

Tacksam för lite Newbie hjälp! =)

//Chrille
si
58
simonw
316i -97
Jag köpte själv en 528i -87:a i torsdags! Den har gått 28000 mil...
Pga tidsbrist och akut behov av kylarvätskebyte så lämnade jag den på service igår och fick den genomgången...
Jag har kört 100 mil på tre dagar, en underbar bil som drar lite soppa om man vill!
Info om nollställning av serviceindikatorn finns det nog i andra trådar men vad jag vet så ska det vara lite riskfyllt?!

MVH
Simon
Borde inte vara mer riskfyllt att nollställa serviceindikatorn än att pyssla med något annat i bilen ;-) Jag byggde en egen och har genomfört 2 stycken nollställningar med klockrent resultat.

Grattis till inköpen! :-)

PS. Jag tar tillbaka allt jag skrev om Lågsäsong för E28! Hehe!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej! Grattis till en go bil! Har själv haft just en -87 528, som hade gått 29000mil när jag sålde den. Superskick, originallack och klädsel, motor o låda likaså. Kanon. Varför sålde jag den? *ånger*. BMW återställer indikatorn gratis, jag har aldrigt behövt betala en spänn.
Kul skylt. Trodde bet bara fanns E30 exclusive. Kan nån som vet berätta , jag blev oxo nyfiken.

.........BMWLundqvist.........
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Marcus>> Hänger du kvar här? du hade ju sålt din 528:a ju =)
(Chrille från lazzat)

bmwlundqvist>> Tackar! körde ca 6-7 mil med min igår, men hann med att leka en hel del, och den går faktiskt riktigt fint.

jag såg skylten inte ens, utan det var polaren som skjutsade mig så jag kunde kika/köpa bilen, har för mig det stod nåt liknande

528 (bmw loggan) Exclusive, och under "ive" står det 35, klart man blir fundersam? =)

//Chrille
si
58
simonw
316i -97
Anledningen till att jag skrev att det kanske kunde vara riskfyllt var att jag i någon annan tråd läste ett inlägg om nollställning där en person hänvisade till andra trådar och påstod att om man gjorde det själv så riskerade man skador på elektroniken. Om BMW gör det gratis åker man självklart dit och gör det.
Jag har ett gäng med TRX-fälgar med däck som är helt slut, jag antar att det inte går att få tag på nya sådana?
Nog kan det vara lite lågsäsong för E28, men man får väldigt mycket bil för pengarna!

//Simon
Chrille: Här hängs det kvar! Det är alldeles omöjligt att slita sig från den här siten så något farväl blir det inte :-)

simonw: Det går att få tag i TRX om man bara ger sig fasen på det, men det är onödigt dyrt! Billigare att köpa en ny uppsättning hjul.
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Simonw>> Tveksam att Aros Auto, eller Auto LO på tunby skulle göra det gratis......

Sätt ut en annons på att du vill sälja TRX fälgar billigt, det är nog det enda sättet, eller skänka dom gratis, då TRX däcken bara tillverkas av michelin? (inte helt säker) och kostar över 2000:-/st..

Marcus>> Jo, det är sant! det är svårt att slita sig från ett forum =)

//Chrille
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Som sagt jag har aldrig gett en spänn hos eric i skövde.
Heder åt denne kung av bmw-service.
Kunnigare och trevligare får man leta efter

si
58
simonw
316i -97
Denna fråga kanske har ett självklart svar, men jag kan ju ställa den ändå: Kan man köra på röd 98 oktan?
E28 från 86 och framåt behöver ju inte någon blyersättning och jag tankar grön 98 men om jag vill tanka på Jet så har dom bara röd 98 med ersättningsmedel. Påverkar ersättningsmedlet motorn på något sätt när det egentligen inte behövs eller är det bara att tanka billigare och köra?
Ingen som vet vad Exclusive 35 betyder ??

Mvh Mathias
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
simonw>> Bara du inte har nån kat så spelar det ingen roll om du blandar blyfritt och blyad bensin, när du har kat så ska du låta blir det röda handtaget =)

bmwe28a>> jaaa, precis..... ingen som vet vad det är?

//Chrille
simonw: på min hade jag rödfärgat munstycke vid tanklocket, detta bör ju innebära att blyad bensin bör användas, varför jag själv valde att tanka med blyersättningssoppan från Jet.

Har läst här i forumet för längesedan att någon uttalade sig att blyersättningssoppan bör tankas minst var tredje tank, själv körde jag stamkundsvarianten hos Jet ;-)
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Marcusbj>> det är ingen fara, för från och med en viss årsmodell (85 på saab, 77 på alla V.A.G bilar) så kan man köra med blyfri bensin, för det klarar motorerna, vet dock ej från vilken årsm som BMW går att köra på blyfritt... men kan tänka mig runt 83/84 årsmodell som senast.....

Har en till liten fråga......hur funkar det med bromsvarningen?
fram och bakhjul eller bara nåt av dom?
Måste man nollställa nånting för att det ska funka?
eller hur fungerar den?

//Chrille
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
kom just på en sak till..... hur funkar service indikatorn?
Ska den lysa hela tiden? eller ska den bara lysa när man startar(vrider på tändningen)?

troligtvis är det nåt fel på min....
den gula lampan lös när jag köpte bilen, när jag körde hem så tändes den röda också, stannade till en sväng hos en polare, startade sen bilen igen så lös bara den gula....
och nu när jag åkte med bilen så slocknade den helt, sen tändes den gula igen efter 1 minut eller så........

nån som har nåt förslag eller nåt på lut?

//Chrille
Exclusive bör väl vara samma på en E28 som E30(86),
E30 var svartmet,shadowline(lackade lister+stötfångare),alufälg,lilla Mpkt och sänkt(ej säker där)skinnratt och knopp + en liten skylt som berättar detta och vilken i ordningen den är(nr35 på din),100st 320 100st 323(eller var det 200 av varje?)kan ha missat någon utrustningsdetalj,men ungefär så.

Henrik
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
He rik, min är Opalgrön typ, ljust silvergrön met, vet inte om kofångarna är lackade.... har jag inte tänkt på.. 0)
alufälg e de, kebabkit sitter, sänkt e den, skinnratt, är det, knoppen vet jag inte.

Men man får tacka för infon..... nu vet jag lite mer =)

//Chrille
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Blyfritt från -81 enligt preems lista

Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Opalgrön säger jag..... vad har jag druckit.....
cirrusblåmetallic står det..... men jag tycker den e lite grön....

//Chrille
si
58
simonw
316i -97
Min är diamantsvart metallic... :-)
Mycket fiiiiin färg...
/Simon
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Jopp! helt klart!!

hellre cirrusblå metallic, än vit =P

//Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.