|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Min 750ial -90 går för det mesta bra men ibland lyser EML-lampan och då försvinner all kraft ur motorn. Efter att ha stängt av motorn så går den normalt igen. Vad kan detta bero på och hur åtgärdas det? | |
|
Jag hade samma problem. Nu vet jag inte om du har samma sak som jag hade, men i mitt fall var det bl.a. en givare som var trasig. Det var givaren för insugstemperaturen, den visade -47 grader, vilket var LITE fel. Sedan hade också en vinge från fläkten gått av. Den som snurrar som sitter vid kylaren. Då gick den oroligt som fasen. Istället för att åka omkring med bilen när den går ojämt så gör så att du lurar den, dra på tändningen, utan att starta motorn, då kommer EML-lampan upp troligtvis, gör den inte det så är det bara att dra igång motorn. Kommer den upp så dra av tändningen och dra på den igen, då ska EML-lampan slockna. Det är bättre att åka runt när den går på alla 12 cylindrarna. Jag har hört att det finns någon som åkte runt så lång tid när den gick på halva cylinderraden och till sist så brände de en kolv. Då blir det mycket dyrt kan jag lova. Det bästa är att åtgärda detta på en gång innan det blir värre. Sedan är den inte kul när den inte går på alla 12 cylindrarna. Var inte rädd för att lämna in till BMW för en felsökning och be om ett fast pris så att de inte lägger på kafferast mm onödig tid. Jag lämnade in min för felsökning, det gick på 400 kronor och då fick jag veta exakt vad det var för fel. Sedan köpte jag delarna, givaren kostade lite över 300 kronor och fläktvingen nästan 400 kronor, så det var inga farliga kostander. Det är mitt tips som du kan börja med. Bättre att göra det tills vidare innan man får börja göra en större felsökning om man inte hittar felet. //Schnitzer |
|
|
Något som kan vara bra att mäta upp är tändkablarna. Tändspolarna ska ha ca 2,0 Kilo ohm och de andra tändkablarna ska ha 6,0 Kilo ohm. //Schnitzer |
|
|
Jag håller med om att ett datatest på BMW är det bästa, det är ju omöjligt att veta vad som är fel, och man kan ju inte börja byta delar på måfå, då blir det dyrt. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Det blir extra dyrt när det är en V12 också. Det finns faktiskt en hel del som kan spöka på dem. //Schnitzer |
|
|
Tack för hjälpen. Självklart så stannar jag alltid när EML-lampan börjar lysa och stänger av motorn. Slår sedan på tändningen och då slocknar den. Kanske är det bara ett litet fel men det är ju aldrig kul när varningslampor börjar lysa. |
|
|
Jasså, den börjar alltså lysa när du är ute och kör med bilen. Det är verkligen skumt.... //Schnitzer |
|
Paap Reeder |
Hej! Läste på mina microfiche att M 70 är otroligt känslig för motståndet i tändkablarna. Skall som Schnitzer säger vara 6,0. Får visst skilja på 0,5 kohm. Utan tändkablar får man överhuvudtaget inte vrida på tändningen till startläget. Vad det är som tar skada framgår dock ej. Håller med om att det bästa är att skaka fram felkoderna. MVH /// Paap R |
|
Det verkar ju mycket konstigt att nödprogram går i när man kör. Jag har aldrig hört talas om detta, bara att den kan starta i nödprogram. Kanske någon jordning till någon styrbox som är dålig eller liknande? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
jag har varit med om att den gått in i nödprogram när man kör ett par gånger, när jag hade glapp i min ena spjällmotor på det ena insuget så kom det ett par gånger, sen blev det konstant och jag gjorde diagnos, bytte spjällmotor och vipps fungerade det igen =) mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
betriebsanleitung1 |
Har också fått eml lampan lysande under körning ,det var också spjällmotorn,men den går att reparera. |
|
Min EML spökar när luftfuktigheten i kupen är hög, läs regn ute, ac på sommaren, snö som smälter i kupen. Jag har något spök glapp i mitt gaspedalsmotstånd vilket ger samma symptom som dina, tänds efter en tids körning. Beroende på om luftfuktigheten har blivit torrare så kan man släcka EMLen med en omstart, annars så tänds den igen så fort jag rör gaspedalen. Har försökt göra mera felsökning men tappat intresset just nu :( |
|
|
EML-lampan tänds inte om jag kör normalt men om man ska gasa på tex vid en omkörning så tänds lampan. Men det kan nog stämma att den tänds när luftfuktigheten är hög. Men den släcks igen när jag stänger av motorn men dock inte idag. Tyckte att bromsverkan var sämre.... Kan EML påverka bromsarna? |
|
|
Nej, bromsarna bör inte påverkas av EML. Om du tar bilen till någon som kan avläsa felkoderna för EML så kan det spara en massa tid för dig. Det kan vara så att det har oxiderat någonstans på gasmotståndet, och när du kommer till det läget så blir det fel på signalen och det utlöser EML funktionen eftersom den tror att något är fel. Det är min teori i alla fall, och jag är inte sugen på att gräva ut motståndet, det verkar som om det är fastgjutet i bilen.. nästan :) Nytt motstånd ligger på ca 2000 SEK.. så du bör vara säker på felet innan du köper nytt.. |
|
|
Det är nog säkrast att åtgärda det problemet snarast. Det är inte bra för motorn att gå jämt ibland och vid vissa tillfällen ojämt. Hört en som jag sagt förrut som har brännt en kolv, då kostar det mycket pengar. Ta bilen till BMW och be om ett fast pris på felsökning, börja med det. Det är ingen idé att börja speckulera i vad som det kan vara för det kommer att kosta mycket pengar och tid. Bättre att låta BMW göra deras felsökning och ta sedan ett bra beslut om vad som behöver göras. M70 motorn har jag hört att det ska vara en hel del motorskador på, alltså det är ganska vanligt med det. Därför vore det bra att fixa så att den går jämt. De är verkligen kännsliga de motorerna och de känner av en minsta liten skillnad. //Schnitzer |
|
|
Därför är det skönt med m30 motorn :) Den blir bara mindre gasvillig när eml går i |
|
|
Hejsan! Jag har/hade en liten lampa som sitter mellan h-mät o v-mätaren...den smälte nu i somras ...min fråga: vad är det för lampa??? Vad är EML? Kan det vara en sådan lampa? mvh PH |
|
|
Hej,hade samma fel som Schnitzer.Fel på temperaturgivare för insugningsluft(126:-)samt att det var glapp i en kabel.Summa för felsökning,jobb och material blev 1792:-på BMW. Mitt råd är att lämna in bilen för en funktionskontroll. Lycka till.. //Pegasus. En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag. |
|
|
Gör precis som pegasus skriver, då får du ju något att gå efter troligtvis. //Schnitzer |
|
|
Jag har precis varit och bestält tid för en felsökning. Mekanikern trodde att det skulle gå på en 450:-, inte så blodigt. Så nu hoppas jag att de får fram vad som är fel så jag kan åtgärda det. Tack för alla svar! |
|
|
Hoppas att det blir någon rättsida på det då. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.