|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
starre... Jo jag vet att dom kan göra de =) Men en har jag inte blivit av med körkortet Peppar peppar...hehe ser man en polis så håller man sig i skinnet .. som jag skrev före har dom tråkig så förföljer dom en .. Har kör ett x antal Bmw nu och blivit förföljd ...Dom tror fan bara de är kriminela som gör Bmw tråkigt nog ..... |
|
|
OJJ OJJ jag har visst ABS & servo.... oh du skulle jag villa krocka så var de då inte i en bmw..i så fall blir de en Volvo.. |
|
|
Hmm jag såg ju hur en M3a e36 såg ut efter den hade tagi ett träd mitt i stan i Gävle ...Och den förardörren satt inne passakerarplatsen...Och de var väl en smäll i typ 60-70Km/h.... |
|
|
Hubbe325: Det jag försökte få fram i det du citerar ovan är att jag inte bytte ner mig till en billigare bil för att jag inte hade råd att ha kvar den nyare och dyrare som många kanske skulle trott. Det är inte alltid det går bättre att bromsa med ABS har jag märkt. Det beror mycket på underlag vilket som tar bäst. Har man inte ABS krävs det ett speciellt körsätt som är aningen mer agressivt och som inte är lika förlåtande vid misstag. Detta kan ha gjort att jag kunde ha högre utgångsfart på rakorna då jag kan ha fått ett bättre spår än de med ABS som inte var så vana vid bankörning. Generellt sett så "nyper" de flesta förare kurvorna alldeles för hårt vilket är lätt att göra om man åker och använder ABS:en. Det var den kontentan jag fick fram av bankörningen i min lekmannaanalys av de andra förarna. Lite lärde man sig nog ändå på de små banorna man körde. Det som du ser som ett "lite lamt argument" för E30 ser jag som ett mycket bra argument. Detta för att olika människor brukar sina bilar på olika sätt. Exempelvis så finns det människor som hellre brukar en Volvo 240 än exempelvis en BMW 7-serie, Lamborghini Murcielago, Scania FL-12 utan att det behöver handla om komfort, sport eller lastutrymme. Så ser jag på det hela. Olika bilar är olika bra på olika saker och kombinerar olika bra saker på olika sätt. Detta gör att det oftast finns en köpare för varje bilsort hur lite de andra köparna förstår det. |
|
|
Ska jag vara ärlig så är jag faktist inte 100% Nöjd med ABS i gävle ..blir dubbelt så långa bromsstrekor en innan tycker jag .. gick fortare och stanna när man fick pumpbromsa...Hade jag fått välja på min 325a så hade jag valt utan ABS...... |
|
|
Teres; Titta i säkrings boxen vilket av reläerna som är till absen och ryck ut det. Om du nu tror att du kan bromsa bättre än eletroniken. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Men, åhhhh....... Servo....? vem sa ngt om servo? Ok du har ABS, bra. Hur tror du att din 325:a hade sett ut i den smällen? "Vill jag krocka så skulle det vara i en volvo" Jamen det var ju ett bra synsätt.... 19år och odödlig...... suck. Det enda jag sa var att jag känner mig TRYGGARE i en nyare bil med modernare konstruktion och bättre hjälpmedel vid en eventuell kollision. Inte att jag laddar fullt mot första bästa träd för min bil är minsan säker..... Haglund: Jag tror att en viktig del fallit bort ur mitt minne när jag läst dina inlägg. Förstår din poäng och synvinkel. |
|
|
Wendtan: Hon kanske är en ruggigt snabb i foten... :-) Haglund: ABS:en jobbar ju inte förrens efter du låst upp hjulen, har du låst upp så är du rökt om du inte har ABS, iallafal om du bromsade vid rätt punkt, har du tid att korrigera bromsade du för tidigt :-) Man ska inte köra med abs:en som hjälpmedel utan den finns där bara när man tabbat sig. |
|
|
Ang. ABS så är det faktiskt bevisat i Teknikens Värld att stoppsträckan på is och grus är klart mycket längde MED ABS än utan. Även under 50 km/h så gick det fortare att bromsa utan ABS. Det var då plattbromsning som de testade och i viss mån pumpbromsning, men absolut inte bättre bromsning än medelsvensson. Det som jag ser som svaghet hos ABS är också att man slappnar av som förare på bana när man vet att man kan bromsa in i kurvan också vilket inte går utan ABS för då snurrar man runt. |
|
|
Hubbe325 odödlig har jag inte sagt nått om .. om jag nu skulle krocka så skulle jag göra de i en volvo...Bland dom bättre chanserna och överleva utan allt för stora men för resten av livet ..Om de skulle vara så att jag skulle krocka med MIN bil så skulle jag nog inte villa överleva.Har inte så stor lust att sitta i en rullstol resten av mitt liv ...... |
|
|
Haglund: Du säger allså att om man har 2 identiska bilar en med abs och en med abs urkopplad och låser bromsar på is och grus så stannar bilen fortare utan abs? De är nämligen det 60% av bil sverige gör när de ser ett hinder, panikbromsar med pedalen i botten. Om man nu pump bromsar så kan man aldrig göra det lika bra som ett abs system som släpper så fort de låser. De finns ingen mäniska i världen som kan fixa och pumpa så perfekt varje gång vid upplåsning. Vill gärna läsa det testet innan jag överbevisas. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Hagalundh2306: Det vore märkligt om dagens bilar skulle ha kortare bromsträcka om de inte hade ABS! |
|
|
Teres: JA men det var ju en av anledningarna som jag gav för mitt val av bil. Jag ville ha en bil som var rolig att köra men som i allafall är hyggligt krocksäker. Behöver inte vara speciellt hög hastighet i de äldre bilarna för att man ska bli invalid. Det är just i måttliga farter som de nya bilarna har så mycket bättre säkerhet. I 180 km/h spelar det inte så stor roll vilken bil man sitter i. I de flesta olyckor hinner man få ner farten rejält innan "impact" Den stora skillnaden med ABS är att man kan styra när man bromsar. Dubbla bromssträckor.... hmmm se över dina puckar... På grusväg och is är bromssträckan längre med abs men inte dubbla. kanske 5-10% men då har du kunnat stryra undan för hindret under tiden. |
|
| Wendtan: väntar fortfarande på vad du menade med förringa mig själv, eller var det den orsak som jag skrev? | |
|
starre, wendtan: Det är faktiskt helt sant. Detta var några år sedan (gissningsvis 95) som jag läste detta, men det var faktiskt på det sättet. Om jag inte har fel så var det en Toyota Corolla och en Saab 9000 som de testade med. Svagt minne om det men det är jag inte alls säker på. Grus kan jag tänka mig (man bygger upp en hög med grus framför hjulen som stoppar upp ganska bra och hjulen gräver ner sig). Is däremot har jag svårare att förstå, men jag litar på dem. Anledningen till att jag kommer ihåg testet var att jag blev lika förvånad som ni. Anledningen till att ABS är standard idag på alla (nästan) bilar är ju att folk som regel reagerar i panik och plattbromsar när något oförutsett händer och då släpper de inte bromsen när de svänger vilket då gör att ABS:en fungerar ypperligt medan en bil utan ABS överraskar föraren genom att inte svänga alls. Dessutom har säkerligen ABS-tekniken utvecklats (tillsammans med antisladd m.m.) som gjort den ännu bättre på senare år. |
|
|
Du jag har helt nya vinter däck så de ska då inte vara problemet .. |
|
|
Hubbe: Ditt senare antagande av de 2 stämmer överens med det jag ville påpeka. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Det är precis så som haglund skriver. Grushög framför hjulen bromsar mer. På is är det dubbarna som är det som är mest effektivt och då speciellt en stillastående dubb. (gäller endast glansis, ej snö) Detta går inte att göra så mycket åt, det enda är väl att abs funtionen försvinner under 8km/h (rätta mig om det är fel) |
|
|
Helt nya vaddå för däck... Det skiljer ju 30-50% i bromssträcka på dåliga och bra däck. Wendtan: lite larvigt att ta upp en sån sak, har ju inte på något sätt hävdat att min bil är så himla ny och bra. Såg även att du lirar squash och åker wakeboard. Många intressen gemensamt.... |
|
|
Hubbe: de var med en hel del ironi jag skrev de där. Tyvärr syns inte ironi så bra här. Men om du läser dina egna ord kanske du förstår min poäng. Så jag vill på inget sätt reta upp eller förringa folk som har äldre bilar, jag vill bara poängtera att andra inte är så himla imponerade av märket BMW då bilarna når dessa åldrar. Folk är inte imponerade av min bil heller, och det är inget jag vill åstadkomma heller.. De heter väl kasta inte sten i glashus. Hoppas du förstår vad jag menar och förstår att ja inte menar något illa utan se det snarare som en klackspark. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.