|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Lugn nu.... Jag bad om ursäkt, jag sa att jag TRODDE att en bil från 88 kostade 15-20, ni hävdar 30, visst jag har ingen koll på markanden för dessa bilar, ni har säkert rätt. Tycker bara det är konstigt då jag sålde en 520 E34-88 för 4år sedan och fick då endast ut 25´ trots låga mil, rostfri, sv-såld. Tog dessutom 3 månader att bli av med bilen. Varför jag inte har M3? Därför jag betalar redan en massa pengar för hus, 2 bilar, landställe och motorbåt. Anser inte att det är rimligt att betala runt 3000kr/mån för mig att försäkra en sån bil, köpa den är inga problem men det kostar att äga. Detta problem har inte folk som bor i mindre orter, för de har betydligt lägre försäkringskostnader och behöver inte betala lika mycket fastighetsskatt. Självklart är jag avundsjuk på dem som kan prioritera ägandet av en nyare M3, men det är på den nivån att jag gläds med dem inte går och förstör deras bilar. Och jag tror fortfarande inte att någon förstört din bil p.g.a avundsjuka. Så vakna och inse verkligheten, BMW är en vanlig bil i de flestas ögon. Och folk i allmänhet kan se skillnad på om den är ett par år eller 15år. Designmodet har ju liksom ändrats, E28 och E30 syns ju lång väg att det är 70-tals design. (Nu kommer alla ägare av dessa typer hävda att den ju bara såldes på 80 talet...) Ni kan ju gissa hur pass många år det tar att designa och sätta en bil i produktion.... Så de är ritade sent 70-tal. E36 är en åttiotals konstruktion. Tack för ordet! |
|
|
Bara att det står BMW på bilen gör att folk repar den. Det spelar ingen roll om det är en E21:a eller en M3 E46. Min nuvarande bil blev repad runt om 1996 har jag för mig så hela bilen fick lackas om. Det var en Brilliantröd E30 som var oerhört original. Såg inte ut att vara något särskilt. Såg ut som vilke E30 som helst så modellen var redan då 14 år gammal. Dessutom på en solid, röd lack. Hubbe325: Jag kan säga dig att det fanns en anledning till att jag bytte från E36 325 Coupé till E30 med M42, och det var inte av ekonomiska skäl. |
|
|
Jag håller helt med nofx16 angående folks attityd till äldre BMW:s värde. En vanlig sur 520i E34, tex. en svart välputsad i riktigt fint skick kan jag lova att många tror att den kostar i alla fall 100.000 kr. Det har diskuterats en del om värdet på min 750i när jag parkerade här utanför skolan, i runda slängar 100-150.000 kr för en -91 trodde folket på. Sedan anses BMW oavsett värde vara en "fin" bil, därför drabbas de ofta av vandalism osv. Det verkar inte alls omöjligt att någon skulle repa en 325i -88, säkert någon okunnig bombad vänsteranhängare som tror att ägaren är rik och inte behöver bry sig. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Ja,ja jag ger mig, det är vandaler som har sabbat den för att det är en BMW. Bara nyfiken, Haglund2306 varför du bytte från E36 325 till E30 318is, bättre väghållning? Bättre motor karaktär? Kändes E36 för vardaglig? Knappast för prestandan ju... Har svårt att förstå att man byter bort den trevliga sexan mot en 4:a men du får gärna utveckla |
|
|
Hubbe325: Det var för att jag haft en E30 innan. Det svårdefinierbara uttrycket körglädje. En E36 kan aldrig mäta sig med en E30 i vad gäller körglädje. Anledningen kan vara att den bil jag åker i nu väger 1125 kilo och en E36 325 Coupé väger 1430 kilo om jag inte har fel. På bana så vet jag faktiskt inte vilken som är snabbast, men det skulle förvåna mig om det är E36:an. Det jag saknar från E36:an är ljudet i stort sett. Komforten kan jag leva utan då jag har tillgång till andra bilar och då kan bygga E30:n mycket rå och okomfortabel. Det medför att körkänslan ökar oerhört mycket. Hellre åker jag omkring okomfortabelt i en E30 med världens största leende på läpparna än att glida omkring i E36 och stoltsera med att jag äger fin bil (för det är mycket som J.L och nofx16 säger). Inget ont om E36 som är, enligt min uppfattning, en av de bilar som passar mig absolut bäst och är en oerhört bra bil. Dock kommer den inte upp till E30:s nivå vad gäller dagsläget. Räkna dock med att jag inte ägt min sista E36. När jag vuxit upp och mognat till och inte längre behöver få skrämmande mycket körkänsla och kanske behöver lite komfort då är E36 oerhört het igen. E36 är en oerhört bra bil på sitt sätt, men E30 och E36 är det väldigt stor skillnad på. I dagsläget passar alltså E30 mig bättre. Det är min uppfattning och den står jag för. Missuppfatta mig rätt. |
|
|
Hubbe: Är de inte dumt att förringa sig själv? Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Ja, jag lyssnar. Jag var inte alls på något sätt kritisk utan som sagt bara nyfiken. Ha kört några E30:or och kan väl inte riktigt hålla med men smaken är ju delad som sagt. Svårt att tänka mig att 318is E30 piskar E36 325 på bana men jag har inte provat. Jag tror att det du upplever är nog att E36 maskerar fartupplevelsen ganska väl och därmed inte skänker dig den körglädje som du refererar till. Båda bilarna är väldigt välbalanserade och har otroligt bra väghållning, speciellt med sportchassie. Matchen kan nog vara jämn 325 mot 325 men is har nog lite för få kusar för att vara med och bråka. (skulle vara en väldigt kurvig bana då). Trevligt att du hittat den bil som du känner dig nöjd med. Får bjuda på en provkörning i min om du har vägarna förbi. Man kan nämligen trolla fram körglädjen i e36 också, ordentligt sänkt med styva fjädrar och lågprofilsulor så... Sen är det svårt att få den att tappa greppet, + komfort kan man glömma...... |
|
| Wendtan: Vad menar du med att förringa. Erkänna att jag gärna skulle vilja ha en M3:a eller? | |
|
Hubbe: Hästkrafter är oerhört en oerhört överskattad faktor på bana (om man inte pratar högfartsbanor). På min 325 hade jag Spax-dämpare och -fjädrar, bussningar som monterades samtidigt i Tyskland och det var absolut inget fel på väghållningen, men E30 går fortare i kurvorna. Jag hade även 215-45-17 Uniroyal Rain Sport i slutet och Eagle F1 (USA) i början. Min erfarenhet är att E30 skall vara fyrcylindrig för att gå fort på bana (framtunghet med sexa). Det finns säkert 100 bra motbevis, men jag pratar original. Som utgångsobjekt. Sedan är det inte alltid den som är snabbast som har roligast och det är skojjigheten jag är ute efter. E36 325 är en snabb bil, men den har Autobahnsyndromet att den går fort i höga farter (och helst rakt fram) mer än vad E30 har som inte alls är särskilt bra Autobahnbil enligt min uppfattning. |
|
|
Okej, du har kanske rätt, jag vet som sagt inte. Som konstruktör skulle jag aldrig acceptera att den nya modellen blev sämre att köra. Men det är inte jag som konstruerat bilen.. Hästkrafter var inte riktigt det som menades. 325 är snabbare i acceleration, elasticitet på växlarna. Detta på grund av högre vridmoment, denna egenskap är otroligt viktig speciellt på bana där det gäller att hinna få upp hastigheten innan nästa kurva, givetvis tjänar man på att ha bra fart genom kurvan också, men där tror jag inte att skillnaden är så stor. Det är ju dessutom lätt att säga att en bil är bättre att köra , om man tar bort, rakt fram, acceleration, högfartsbanor m.m. Något mer som ska strykas innan vi jämför? Hoppas du tar detta som en diskussion och inte som något påhopp, för så är det absolut inte menat, däremot så älskar jag att debattera. /Hubbe |
|
|
Jag ser det som en diskussion och jag gillar också att diskutera. Jag har inte sagt att den nya modellen är sämre än den gamla, men för mitt ändamål så det på det sättet. E36 är en bättre bil om man ser till komfort, säkerhet m.m., men det är ingenting som jag i dagsläget värderar särskilt högt, till skillnad mot större delen av bilköparna. För mitt ändamål, att köra lite banträffar, att ha en bil att pilla lite med utan att bli anklagad för ekonomiskt vansinne m.m. inkl. att kunna köra till och från jobbet ibland utan problem, så lämpar sig min E30 precis utmärkt. För den som önskar ha en bil som man använder längre sträckor så är min E30 precis värdelös. Jag trodde som du innan, att hästkrafter är oerhört viktigt på bana. Jag blev sedan övertygad om att det var fel när jag i höstas hade lägre varvtider med min helt original förutom stolar, fjädrar och dämpare E30 318 is -16v på korta varvet på Anderstorp än en Audi S2 Coupé med 330 bromsade hästar, fullt konichassie och 18" nya Falkendäck. Det berodde inte heller på att han inte kunde köra bil eller inte laddade, för det gjorde han så det räckte åt alla. |
|
|
En så gammal BMW som E30 provocerar knappast sin omgivning. Med all respekt för bilarna och dess ägare så vill jag säga att E30 varken ser eller är exklusiv. Jag har alltid haft relativt nya BMW:ar och inte ens dessa verkar reta omgivningen nämnvärt. Peppar, peppar... E30 är en bil som egentligen inte är bra på något! Ändå är den en trevlig bekantskap. Antagligen väger den råa körglädjen upp alla svagheter som modellen dras med. |
|
|
Hmm har jag fel om jag äger så här .. Är inte en fyra piggare i staten en sexa .. De har iaf jag fått för mig att den sexa Inte,är lika rapp i början som en fyra..Och för de andra så brukar min bli stackare få stå i lägenhetsområden.Och i såna områden finns det myck pack om man säger så.... |
|
|
Hubbe: Läs på första sidan där du skriver om att "förringa" Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Aj, aj aj där är du inne och tullar på det ekonomiska.... Det var ju inte därför sa du tidigare, därför är denna anledning ogiltig. Om du hade bättre varvtider i din original 318 än en kille i en 330hästars S2 så är antingen du en fantom på att köra eller så är han helkass. Då snackar vi inte bara hästar utan en S2 är en nyare konstruktion med väghållning efter prestanda, så du borde inte haft en sportmössa. Det jag hävdar till 325:ans fördel är att den har åtminstone likvärdig kurvtagningsförmåga, vilket bör borga för ungefär samma utgångshastighet som 318, sen har 325 bättre möjligheter att skjuta fart inför nästa böj + bromsar som är dimensionerade för den högre vikten, vilket säkert ger minst samma möjlighet att bromsa sig in i kurvan. Men detta förutsätter ju likvärdiga förare. Så självklart är inte hästkrafter allt men de hjälper till. Dessutom är hästkrafter bara ett mått på max uteffekt dvs topphastighet. Den kraft som krävs för att motverka rullmotstånd och vindmotstånd. Vridmoment däremot ger acceleration. |
|
|
Wendtan: Jag förringar inte mig själv, förstår inte riktigt vad mitt tidigare inlägg har med det att göra. Jag skrev att jag inte ville förringa folk som har äldre bilar. Om du syftar till att min också är äldre så är det något jag är väl medveten om att den inte är ny och det är inget jag heller har påstått. |
|
|
Hubbe: Hade jag velat så hade jag behållt E36:an och låtit den var som den var. Bara för att jag har råd att äga den betyder inte att jag tänker plöja ner 10.000-tals kronor för att få den roligare när jag kan ha roligare med en billigare bil. S2:an väger en hemsk massa. I rondellen på Anderstorp kunde jag hålla en snittfart på runt 120 knutar. Där kunde han som bäst hålla runt 100. Så mycket skiljer det. Samma princip gäller E36:an enligt min mening. Inte lika stor skillnad, men du förstår säkert. Samma sak hävdar jag gäller inbromsningar. Vi var några stycken som bromsade klart mycket senare än de flesta andra. Om det berodde på att de andra inte trodde sig klara att bromsa så sent eller om det berodde på bilarna vågar jag inte säga, men som de andra laddade på övriga ställen så skulle det förvåna mig om det var av rädsla som de bromsade så tidigt. Glömde nämna innan att jag åkte på Alpina-fälgar med nya Fulda Extremo-däck vilket kan göra sin del till. Topphastigheten är helt irrellevant på Svenska banor enligt min uppfattning. Jag hade slutfart på runt 170 knyck på Anderstorps korta som max. De motorstarka bilarna hade mycket mycket högre, men det gick inte särskilt mycket fortare runt för det. Det som imponerade på den banan var att en Alfa 147 155-hästare bara med sänksats och 17" Avondäck körde fortare än Audin också. Detta med en helt vanlig kille utan större erfarenhet bakom ratten. Kom ihåg att en sådan väger bly också för att vara en så pass liten bil. Om jag är särskilt bra förare vet jag inte. Visst har jag kört sydsvenskan i gocart (serie över hela säsongen) i några år och klasser och även provat formel Ford, men det var längesedan och någon fantom är jag definitivt inte. |
|
|
Haglund2306:Jg tycker du kommer med vettiga argument...jag hade en Golf 2 innan Mina polare hade mycket mer hästar en mig ..men inte hade dom såstor nytta av dom här på dom här vägarna jag åkte i från dom en då .. de var bara på rakstrekorna dom kom i kapp ...Som sagt mer sport oh köra en gammal bil.. Kom i kapp en nya 325 a i dag när jag skulle hem så fick vi stanna i en backe.de var ju igen konst för den och komma i väg med antispin.. medans man själv span både på 1.2.3 och även 4an... |
|
|
Terse: Tänk på att Polisen kan stå vid nästa krön:)och ja antispin är mkt bra nu på vintern dock kan man/jag inte köra hur fort som helst men det går i alla fall bättre vid start. |
|
|
Enda anledningen att jag kommenterade ekonomin var att du tog upp den tidigare som en irrelevant faktor. "Jag kan säga dig att det fanns en anledning till att jag bytte från E36 325 Coupé till E30 med M42, och det var inte av ekonomiska skäl." Beträffande bromsar så borde de ju kunna bromsa senare, då de antagligen har ABS (i nödfall). Så de fegade nog lite. Men det är en bra tid du har. Grattis. Gummit är ju av stor betydelse på en sån bana så där vinner du nog en del tid på bra sulor. Jag använder fortfarande inte hästkrafter som ett argument..... Bara det att man inte kan jämföra bilar, och plocka bort de moment som den ena har till sin fördel. Självklart kan du göra det för det är så du brukar bilen, men rent generellt så känns det lite lamt. Som att hävda att äpplen är bättre än päron för äpple smakar mer äpple. Teres: Piggare i starten? till vilken hastighet då? vilken 6:a? 0-100 har ju 325 till sin fördel mot sina syskon som saknar två cylindrar. vet ej siffror 0-50 vilken används mer i stadstrafik. Beträffande mer sport med gamla bilar. Javisst! en eloge till er som orkar lägga ner tid och pengar på äldre bilar. Men mer sport, själv känner jag det mer tryggt att ladda på i en bil som är 10 år nyare och har ABS- airbag oach ev anti-spinn (har ej det, sitter i foten...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.