|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Len |
Intressanta iakttagelser! Dock tycker jag att kommentaren (som förekommit ett antal ggr här) om att det inte är bilprovningens utan bilägarens ansvar att bilen är i trafiksäkert skick är ihålig. Låter som ngt slags ekande från ngn gammal öststat. Dvs megafonande av vad storebror har påstått, Om nu bilägaren ar missat en defekt, som han ej vetat om kunde uppträda och/eller inte kunde upptäcka - och sedan bilprovningen inte märker felet, därför att den inte kollar fastän man är medveten om fel-typen, vem är då i mest culpa? Är det inte i själva verket så, att bilprovningen (eller den som egentligen formulerade klyschan om det yttersta ansvaret) dels varit ute efter att man inte medvetet skall köra in vrak på BP, samt att det fortlöpande (de andra 364 dagarna av året) är bilägaren som skall vaka över fordonets elemenära trafiksäkerhet. Som t.ex. att delar slits och kan gå sönder tvärt av , utan att BP med rimliga medel kunnat förutsäga en sådan händelse. Med det resonemang som jag ser här så borde väl (?) varje bilägare vara tvungen att regelbundet köra fordonet till en märkesverkstad, för att säkerställa att inget väsentligt skall missas. Det kvittar väl om ägaren "tror" att han kan och vet allt om bilen - den yttersta trovärdigheten ligger väl till sist hos dom som fått speciell utbildning på fordonsmodellen? Bort med allt privatskruvande (?) - till fromma för säkerheten.... Kunde vara nå´t. Len |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spelar ingen roll på vilket sätt du sköter bilen bara du gör det, fortfaranade ditt ansvar om nått skulle hända.Och du verkar inte hålla så värst koll i vad du åker omkring med. Och jag bor fortfarnade i Sverige och har svenska åsikter i detta fall. Om du åker hem från besiktningen och får panikbomsa, och packningarna går sönder i huvudcylindern, är det då besiktningens fel, som bromsat för hårt i bromsprovaren eller dit eget för att du inte kontrollerat bromsarna före avfärd? Hur var och en gör för att hålla sin bil i trafiksäkert skick är av mindre betydels, att ha speciell utbildning på just en bilmodell är ju inte relevant och meriterande, då bilar istort sett är konstruerade på samma sätt. Det är fortfarande ditt ansvar att bilen är i fullgott trafiksäkert skick, dvs signalfunktioner bromsar mm fungerar innan avfärd.Det är du som betalar böterna för div. defekter vid en flygande bes. inte bilprovningen om du varit där veckan innan.Har du pga bristande underhåll förorsakad en olycka så kan du få kalla handen av försäkringsbolaget. se på den olycka med buss som var för nån vecka sedan, det första de gör är att kolla om det var nått fel på bussen,trots att det antagligen berodde på halka och att det gått för fort. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
Len |
Nu får du väl snart ge dig....."inte så värst koll vad du åker omkring i". Mkt intressant stämning här - man tar upp en speciell defekt på bilen och får tillbaks att man (ungefär) åker i ett vrak. När man anlitat bilmek för att hitta felet men de ej lyckats utan rek. att köra tills vidare, då är man fortfarande skyldig. Samt har man förmodligen ett i alla stycken vrak. Nu förstår jag att det här handlar om lekverksamhet - köp en fräsig bil , skruva hej vilt , samt peka finger åt dom som missat något. Fingerpekandet kunde i stället rikats mot dom omogna figurer som bekymrar sig om fartkameror och annat bjäfs. Inte bara pekande - rådgivning och tips om hur man lurar polisens övervakning borde kanske också göra censorn klarvaken? ;-/ Len |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Len: Det är du själv som sätter nivån på stämningen, och inte har du direkt bidragit till att höja den enligt min mening. Du kanske också har märkt att dina inlägg nonchaleras pga det. Att anlita fel bilmek som inte har nån kompetens är väl knappast bilmekens fel. Leksaksverksamhet : ett ovanligt oförskämt påhopp. I det sistnämda om kan jag hålla med dig. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Det blir mycket nu... Len: Jag försvarar inte i sak att dina dåliga silentblock (lösa bakhjul?) inte upptäckts och anmärkts på, jag försöker bara reda ut hur det kan ha gått till! Du säger att silentblocken inte kontrollerats vid besiktningarna, detta antar jag beror på att du helt enkelt inte vet hur man kontrollerar dom. Man hissar upp bakvagenen, och sänker den igen! That´s it! Sen att kalla dåliga silentblock för lös bakaxel eller lösa bakhjul tycker jag är lite att göra en höna av en fjäder, det är en lagring och kan aldrig medföra att du tappar bakvagnen eller liknande. Sen är det ju faktiskt så att det är din sak att ta reda på vad som "klonkar" i bakvagnen. Jämför med att du går till tandläkaren för en rutinkontroll, han säger att allt är OK, men trots detta har du ont i en tand. Går du runt i tre år och har tandvärk med förevändningen "Tandläkaren sa att det var ok, och han är expert och har fått betalt, och då måste det vara så"? Det tas hela tiden upp jämförelser med att missade brister skulle lett till dödsolyckor mm., detta är inte ett dugg sant, skulle så vara fallet vill jag ka konkreta exempel där polisens trafikutredning konstaterat att så varit fallet. Det har hänt att missade brister lett till olika haverier, olyckor och olyckstillbud, men i dessa fallen har Bilprovningen tagit sitt ansvar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Asken (AutoPower) |
Len: Det är inte första gången DU applicerar en tight och mindre behaglig stämmning i en tråd du startar. ASB gör sitt jobb de är inte till för att du skall gnälla på dem utan att se till att vägarna hålls fria från VRAK, precis. Mvh ASKEN |
Len |
Vill du därmed säga att dom gjort sitt jobb, dvs stoppat dina VRAK? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så stannar det - inte. len |
|
Len, nu får du fan snart lägga ner. Vad ville du få sagt med ditt förra inlägg t.ex.? /T.P. |
|
Len |
Kan du inte förstå det? Verkligen? Att det är meningslöst i denna tråd att börja tala om VRAK....det var inte det det handlade om . Om någon hågad mobbare vill tala med mig om vrak, så bör han väl hålla reda på dem ordentligt, eller?(dvs jag har inte sett några....vrak) Len När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så stannar det - inte. len |
Len |
Tack Jeppe , för dessa kommentarer. Dom ger ju insikt, i jmf med att behöva läsa om vrak o.dyl. ! Du vet väl hur s-blocken funkar, men faktum är att vid denna bes. så syntes det inte tydligt att de var dåliga bara genom att lyfta bakvagnen upp/ned. Nej, det syntes genom att sätta in ngt som såg ut som en däckavtagare och böja isär det hela. Om jag inte trodde att detta är ett allvarligt fel skulle jag väl inte tjafsa om det - detta är något jag fått höra sedan. Även av bilprov. Att det är farligt, alltså. Detta med motiveringen att det skulle kunna leda till våldsamt bakvagnssläpp ifall man gör en snabb undanmanöver och då får studs/resonans på hela bakaxeln med tbh. Men vad vet jag, en ren amatör på området. Populärbenämningar som lös bakaxel och dito hjul kunde ha skippats, bättre att köra med en och samma beskrivning, förstås... Sedan det här med att hitta orsaken till klonkandet - trots allt handlar det väl att värdera om det kan ha en allvarlig innebörd eller inte? Varför jaga ljud bara för att det skall bli tyst, om man sluter sig till att det ex.vis ngt spel i drivlinan , vilket bara kommer fram vid backning? Jag har redan sagt att det var några andras (mekars) opinion som ledde till att jag skippade vidare felsökande. Så fel man kan ha/ta. Om det där med brister vid olyckor kan du väl inte veta så där mycket? Hur var det med sladdolyckor med 3serie, före E30? Nu var mitt påstående inte att just dåliga bussningar hade orsakat svåra olyckor,utan att det var ett exempel på att överhoppade dåliga bussningar kunnat vara ett exempel på svagheter som kan förorsakar olyckor. Troligen finns det allvarligare farligheter än denna att prata om. Tror du f.ö. verkligen på att man aldrig missar farligheter, vid koll av vrak? Ett skrämmande exempel - rör inte dålig konstruktion på BMW men på Volvo - som togs upp i en tråd som blev raderad i sin helhet, är den mångomdiskuterade "svenska" bussolyckan i Norge. Som jag skrev där: man letade aldrig efter en vettig förklaring till att bussen skenade! där var det desto fler kockar med om att göra en riktig soppa, f.ö. Om chauffören överlevt kanske lärandet av olyckan blivit ett annat? Len |
|
LEN! Angående sladdolyckerna på E21orna så får du gärna påpeka vad det var som orsakade olyckorna! Men jag hoppas att du skriver att det var förarna som var orsaken, för annars är du verkligen ute och cyklar! Min bakvagn har hängt med sedan -83 och den glappar rejält, och trots aggresiv körstil ibland så har jag aldrig vart av vägen eller fått några oförberedd kast/sladd på den. Och det trots att jag kör omkring med en cambervinkel som gör en balettdansös avundsjuk och "smala" 13" däck från Taiwan! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Len: Jag måste få veta, har du inside info i Norge-historien eller sitter du bara och spekulerar hejvilt? Vad vet du om de letade efter anledningen till olyckan??? __ Länk |
|
|
Det är oftast föraren som orsakar olycker och inte bilen. Jag tycker att denna diskutionen har urartat. Bilprovningenspersonal är också mänskliga och därför kan även dom missa. Det är något vi ägentligen inte vill ska hända men där är inget att göra åt saken, dom är inte robotar precis. Bobby |
|
Len |
Wolv Jag spånar inte, Jag känner dom som följde det på nära håll - och något seriöst intresse för att hitta en bra (rimlig) förklaring till att bussen accelererade syntes det inte. Enligt dom var det en tekniker från <Voffvoff> med som expert, redan detta gör ju utredandet till ett spektakel (var det duuu?). Du vet förstås vad färdskrivaren utvisade - att då utgå från att det bara var chauffören som gjorde fel är att göra olycksutredande till en rent tragisk parodi! Att bromsarna var bristfälliga vet jag, men hur stor del av problemet utgjorde dom?! len |
|
Måste man använda brytverktyg för att konstatera att silentblocken är dåliga är dom nog i själva verket inte speciellt dåliga! Har du kört med samma klonk i tre år och sett problemet som "bara ett ljud" låter det inte speciellt allvarligt i mina öron! När du VET någonting om olyckor orsakade av slarv från Bilprovningens sida vill jag gärna höra detta, när du TROR någonting i ämnet kan du hålla det för dig själv! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.